Sunday, July 31, 2011

PELUANG MASUK UNIVERSITI FIRDAUS

* Peluang Kemasukan baru ke Universiti.... *
 
Tarikh : 1 Ogos 2011 (Insya'Allah)

Name U : Universiti Ramadhan Al-Mubarak

Course wajib : Berpuasa

Course special : Terawih

Course tambahan : Baca quran, zikir, solat sunat, sedekah & dll.

Kelulusan : Ijazah Takwa

Konvo : 1 Syawal

*** Extra Tawaran melanjutkn pengajian ke peringkat Master course 
---> Puasa sunat 6 hari, bulan syawal.

JOM DAFTAR...........!! (^_^)

♥ jaga iman jaga solat jaga akhlak ♥

♥ mari jadi orang baik ♥

Saturday, July 30, 2011

SALAM RAMADHAN



ASSALAMUALAIKUM 

KHAS BUAT SEMUA KAWAN KAWAN cik AngguR d kesempatan nie cik AngguR nk ucapkan 


SELAMAT BERJUMPA DGN RAMADHAN 

SELAMAT BERPUASA 

SELAMAT MENGEJAR PAHALA 

SELAMAT BERJUANG MENGAWAL NAFSU 

SELAMAT BERIBADAT  

SEMOGA RAMADHAN TAHUN NIE LEBEY BAEK & BERERTI DR RAMADHAN YG LEPAS INSYAALLAH ~ 

*** pppssttt... cik AngguR nk mintak maaf dr semua yg mana kenai cik AngguR ..kalo da salah silap perkataan ka perbuatan ka tingkah laku ka.terkasaQ ka pa pa ja la yg menyakiti haty & perasaan..buat bg marah geram @ cemburu ka cik AngguR mintak maaf erk.....halalkn makanminum pa yg lebey & kurang dr cik AngguR...yg baek e2 dr ALLAh & yg kurang e2 dr diri cik AngguR yg serba kekurangan ~ .....

 
NIAT PUASA RAMADHAN


Saturday, July 23, 2011

MAKANAN PELIK PELIK


ASSALAMUALAIKUM 

aduhai la kasihan blog cik AngguR tak d hapdate sekerap dulo..maap erk cayunk cik AngguR bz bangat ngan reja yg ada...patot nya mlm semalam cik AngguR nk hapdate dh sotry mory tp d sebab kn trlalu letey sesangat d tambah pulak ngan mOOd mcm hampeh so tak jadik la nk hapdate nya..... 

okeh !!!malam nie cik AngguR nk share satu story pasai makanan..nyum2....semua org pasti da makanan kegemaran masing masing kan betoi dak..trmasuk gak cik AngguR da makanan yg cik AngguR suka makan..ahakz...tp malam nie kita bukan nk cerita pasai makanan fav okey...malam nie cik AngguR nk cerita pasai makanan pelik... 

topik nie ley trkeluaQ bila cik AngguR melapangkan masa sembang2 ngan salah seorg student cik AngguR petang jumaat aritu...da dua org student Cina yg ada ukt intake kali...so dr satu bab ke satu bab cik AngguR try brkongsi cerita smpi la masuk bab makanan....

nak tahu apa makanan pelik yg depa nie penah makan dak???? 

jeng jeng jeng ~.... 

jom kita sharing maring but not daring ngan cik AngguR okey  ...... 

MAKANAN PELIK PELIK 

ikut cerita dr student cik AngguR tu lipas nie rasa nya sgt2 la ranggup mcm biskut bila dh d goreng...ermm agak2 ada tak mcm biskut TIGER erk?? 


haaaaa....menu utk katak yg paling best ialah bila d masak sup & goreng adehh tak dapat bayang aih cm na katak nie bila dh d buat sup...bahagian yg paling banyak isi sekali part kaki katak...depa kata manyak sedappppp ~ 

menu seterusnya nie dia.....biawak masak kicap..d makan ngan pulut..huhu cik AngguR penah dgr pasai kes makan biawak nie masa zaman skolah dulu igtkn main2 rupany abetoi adehh... ~ 
 
jgn trgezut okeh bila tgk gmbQ nie...serius ni bukan bnda mean2...cik AngguR mula2 dgQ pon cm aik biaQ AnggUr dak nie makan boya tp tu la kenyataan nya ~ 

student cik AngguR ckp kura kura lebey sedap kalo d buat jeli.....yummy ~...masalahnya yummy ke kalo masuk tekak cik AngguR ney? 

kalo ulaQ nie semua tau dah kan...tp agk2 la kn pa menu terbaek utk masak ulaQ nie erk?renung renung kan  pikir2 kan menu yg sesuai utk masak tgh ari esok hahahah.... 

depa tak makan mak tebuan & bapak tebuan nahhh...hahahah jgn pikaQ kot laen tau depa makan ank tebuan ja..katanya utk dapatkn kekuatan dalaman terutamanya utk sang jejaka idaman malaya ~ perghhh ya ka erk?
tau dak nie apa benda...menatang nie nama nya SEA HORSE student cik Anggur kata kuda laut nie boley d beli kt kedai ubat cina tp bukan beli idop2 la...kuda nie d keringkan & d jual secara timbang....dengaQ kata harga nya perghh super mahai...salunya d buat sup urmmmmmmmm.... ~  





Sesungguhnya Allah baik dan tidak mengabulkan (menerima) kecuali yang baik-baik. Allah menyuruh orang mukmin sebagaimana Dia menyuruh kepada para rasul, seperti firmanNya dalam surat Al Mukminun ayat 52: "Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan-makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal yang shaleh." Allah juga berfirman dalam surat Al Baqarah 172: "Hai orang-orang yang beriman makanlah di antara rezeki yang baik-baik." Kemudian Rasulullah menyebut seorang yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan wajahnya kotor penuh debu menadahkan tangannya ke langit seraya berseru: "Ya Robbku, Ya Robbku", sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia diberi makan dari yang haram pula. Jika begitu bagaimana Allah akan mengabulkan doanya? (HR. Muslim)

*** ppppssttt......apa pun jenis makanan yg depa makan sbg insan kit atak berhak utk mengutuk apatah lagik mengeji depa okey..mmg la kdg2 kita rasa geli, melugai, nk muntah semua2 la bila tau pa yg depa makan tp percaya la setiap bangsa & agama da hukum hakam nya yg tersendiri terutamanya kita sbg org ISLAM yg penuh ngan cara idop yg terbaek demi menjaga kesehatan rohani & jasmani kita....

Wednesday, July 20, 2011

KERANA MULUT HATY KUCHIWA

ASSALAMUALAIKUM 

sesungguhnya dlm idop nie tak semua insan akn sama pendapat & pandangan dlm sesuatu hal kan..tmbh2 lak yg brkaitan ngan politik hehe cukop2 sensetip aih :) ermm..by de way la nie cik Anggur bukan nk story mory pasai politik cuma rentetan dr kejadian semalam d mana kes cik Anggur share satu artikel tu cik Anggur d tegur oley seorg sahabat cik AngguR dgn cara & bahasa yg agk keras smpi kn ramai la org Pm tanya kn sapa org tu...awat sopan sgt bahasa yg dia tu pakai...smpi sebut neraka la pa la...aduhhh serabut nk menjawab nya laa....  

tak pa la pa yg jadik semalam tu bg pengajarn utk cik Anggur lepas nie supaya lebey brhaty2 dlm prcakapan & prgaulan cik AngguR ngankawan2...dr kes tu cik Anggur boley belajaQ beberapa perkara..ahakz nk tau apa dia?? 

1. jgn trlalu mudah menjatuhkan hukuman pd org lain 
2. lembut dlm prbuatan & prcakapan dlm apa jua keadaan samada kita sdg marah ka geram ka sedey ka jgn sesekali kita cmpur aduk kn semua situasi dlm keadaan yg sdg kita hadapi skrg 
3. belajaQ respect pendapat & pandangan org lain walaupon brcanggah dgn pndangan kita 

ermm.....bunyi mcm sadis lagik ja kan ayt2 cik AngguR...serius mmg cik AngguR sadis bangat lorghh...kalo kata org tu cik AngguR tak kenai tak rapat lantak dia la nk kata pa pon tp org tu ck AngguR kenai kena pulak kawan cik Anggur tu yg touching xtravaganza tu dr semalam smpi ke hari nie...adehhhh tak baguih betoi la kan mood cm ney !!! 

jadik utk menghilangkan kesadisan haty cik AngguR ney maka nya cik AngguR pon merajinkn diri yg malas & bz sesangat2 la nie utk cari la artikel or hadis yg brkaitan ngan adab tegur menegur cara Islam....bukan sebab nk sakit kn haty org lain okey !!serius tak dak niat mcm tu..cuma sekadar jadik pedoman & rujukan cik AngguR d masa depan lepas nie cik AngguR tak mau ulang & buat apa yg dh cik AngguR alami  kelmarin... 

meh kita sharing & maring but not daring brsama sama nahhh ~ ...  

ADAB MENEGUR @ MENASIHATI CARA ISLAM 

1. Meluruskan niat sebelum menasihati seseorang supaya tidak ada yang berasa disakiti. Ikhlas menasihati saudara semuslim semata-mata karena Allah. Seharusnya seorang yang ingin memberikan nasihat itu perlulah bersih dari segala bentuk niat yang terpesong kerana ia akan memberi kesan ke atas nasihat yang ingin diberikan. Janganlah menasihati seseorang itu kerana ingin menunjukkan kitalah orang yang benar, tetapi tegurlah kerana ingin mengajak sahabat ke jalan yang benar.

2. Menjaga ukhuwah semasa menasihati. Diusahakan supaya menasihati saudaranya dengan tidak diketahui orang lain. Sebahagian ulama berkata, “Barangsiapa yang menasihati seseorang dan hanya ada mereka berdua, maka itulah nasihat yang sebenarnya. Barangsiapa yang menasihati saudaranya di depan banyak orang, maka yang demikian itu mencela dan mencelakan orang yang dinasihati.” Islam mengajar umatnya supaya mempunyai akhlak yang tinggi. Dalam hal menasihati juga terdapat perkara ini. Ini menunjukkan bahawa Islam amat menjaga hati dan maruah orang yang dinasihati supaya tidak berlaku perpecahan kerana perkara nasihat.

3. Bersih hati semasa menasihati. Menggunakan bahasa yang halus dan menegur hanya untuk perkara-perkara yang salah. Kadang-kadang kita sering menggunakan perkataan yang sangat teruk untuk meluahkan nasihat kita. Dalam ceramah-ceramah dan kuliah-kuliah yang berbentuk menasihati, kita lebih gemar menyatakan salah orang lain seolah-olah mereka yang melakukan perkara tersebut sangat jahat dan sudah tiada ruang untuk bertaubat. Seharusnya selaku seorang pendakwah, nasihat adalah senjata utama yang perlu digunakan sebaiknya.

4. Memikirkan cara yang terbaik untuk menasihati saudara. Seboleh-bolehnya mengenali dulu saudara yang bakal kita nasihati itu. Nasihatilah mereka dengan kasih sayang dan jadilah sebahagian dari mereka, kerana dari situ kita akan tahu apa puncanya mereka begitu.

5. Memberi waktu dan kesempatan kepada saudara yang dinasihati untuk mengubah sifat buruk/ kesalahan yang dilakukannya. Manusia perlukan masa untuk berubah, jangan memaksa mereka untuk berubah mendadak, ia bukan dalam lingkungan tugas seorang pendakwah. Dalam berdakwah perlu akan sifat sabar dan berserah kepada Allah. Jadilah orang yang sentiasa mengharap pertolongan Allah dan jangan mudah putus asa di atas nasihat yang diberikan kerana itu mungkin ujian yang telah ditentukan oleh Allah untuk menguji kesabaran.



PANDUAN MENEGUR 

TIDAK MERENDAHKN EGO ORG YG D TEGUR 
MENCARI WAKTU YG TEPAT 
MEMAHAMI KEDUDUKAN ORG YG D TEGUR  


perintah Allah kepada Nabi Musa dan Nabi Harun untuk berkata lembut kepada Firaun seperti mana firman-Nya dalam surah Thaha ayat 44 yang bermaksud;


‘‘Berbicaralah kalian berdua kepadanya (Firaun) dengan kata-kata yang lemah lembut,
mudah-mudahan ia ingat atau takut.”


‘Percakapan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, dia harus bercakap dan apabila ia boleh mendatangkan keburukan,
maka dia hendaklah tidak melafazkannya. Sesungguhnya hati orang yang bodoh berada di mulut,
ia berbicara sesuai apa sahaja yang dia mahukan’'. 

sebaek2 nya dlm menegur insan lain kita mestilah mampu & berani jaga emosi kita...sbb nya kalo kita dok cmpoQ aduk kn semua2 tu boley jadikpunca kita brgadoh & brpecah belah..elok2 jadik kawan baek dh jadik musuh lak kn tak comey cm tu betoi dak?hak hak... 

sdgkn Nabi mengur Firaun pin dgn cara yg paling halus & lembut napa kita lak tegur ngan cara yg kasar & keras kan..ALLAH tak suka kita menggunkan kekerasan dlm apa jua keadaan tambah2 utk bg teguran...makin keras kita guna makin org yg brkeras lah dgn kita so makin payah utk org terima pendapat & pandangan kita lepas tu..adehhh hope cik AngguR belajaQ dr kesilapan semalam ~ ... 

so berhaty2 lah dalam apa juga yang kita lakukan berkaitan ngan lidah yang melahirkan kata-kata kita harus berhati-hati, tidak kiralah sama ada ia teguran, pujian, kenyataan atau berhujah sbb nya semua tu akn d hitung oley ALLAh kelak... 


*** pppppssstttt....buat sahabat peristiwa semalam tu cik AngguR nk ucapkn time kaseh byk2 sbb mengjar cik AngguR sesuatu dr peristiwa tu..... ~

Saturday, July 16, 2011

CERITA DONGGENG by STACY



Kisah Dongeng - Stacy

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Sunday, July 10, 2011

PUNCA KEKASIH CURANG?

mood mlm nie tak berapa nk best pasai nya ermm ntah mcm2 pasai la....payah betoi nk paham & ikut rentak org kan...semua yg kita buat semua nya salah serba tak kena la.... 

kalo d tegur salu pon d katakn salah...d biarkn pon salah jugak.. 
kalo cemburu pon d kata kontrol...dh d biaq kn kata tak sayang lak....
hey tak paham la !!!! 

heheheh.......ilek2 jgn gabra jgn suspen :P 

cik AngguR sekadar meluahkn perasaan brdasarkn pengalaman seseorg ja nie...tgh2 dok layan perasaan org tu tetiba cik AngguR trbaca satu status junior cik AngguR...mula2 baca cik AngguR agk trkesima jap...ermmmm pas tu bila d baca dua kali & d paham betoi2 then bru cik AngguR memahami apa yg cuba d smpikn junior tu.....haaa nk tau pa ayt dia???? 

~ jeng jeng jeng ~ 

''seandainya awak sayang kan dua orang dalam satu masa, awak pilihlah org yg kedua sbb kalo betul awak sayang kn orang yg pertama awak tak kn sayang org yg kedua'' 

perghhh...boley tara tu nya ayt???hehehe......terus terang cik AngguR cakap la...cik AngguR sokong apa yg cuba d smpikn dlm ayt nie...bukan menggalakkan brlaku nya kes curang mencurang tp apa yg berlaku pasti ada hikmahnya.... 

tentu da yg dok trtanya2 awat cik AngguR ley sokong lak ney..da pengalaman ka??ahakz...nk kata pengalaman tu ntah la..tp kalo tak kisah la dr pihak lelaki ka ppuan ka tiap2 yg berlaku tu mesti ada sbb nya kan??? 

apa kata kita kaji apa yg menyebabkan kekasih beralih arah sayangkan org lain.. 

sharing is caring but not daring !!! 

zzzzZZZZZZZZZzzzzzzzzz 

PUNCA KASIH BERALIH ARAH 

1. SELALU D ABAIKN 
2. LEBIH MEMENTINGKAN KAWAN-KAWAN DLM APA JUA HAL 
3. SELALU D KETEPIKAN 
4. TAK AMIK KISAH LANGSUNG 
5. TAK TAU NK HARGAI PENGORBANAN & KESETIAAN 
6. TERLAMPAU MENGONGKONG 
7. CEMBURU BUTA 
8. KEDEKUT & BERKIRA
9. TAK BOLEH NK TERIMA @ KONGSI MASALAH / PENDAPAT 
10.  SELALU CARI KESALAHAN ORANG

Cinta itu makhluk. Jika cinta itu adalah jasad percintaan, setia itu adalah ruhnya. Tak dak guna jasad kalau tanpa ruh. Walau seagung mana cinta kita terhadapnya, tetapi jika tiada setia darinya, maka musnahlah cinta.
*** pppppssstt......masing masing ada penilaian & pendapat masing masing dlm kes nie tp bg cik AngguR perkataan `CURANG` hanya adil d gunakan dlm kes suami isteri sbb hubungan tu dh halal kalo setakat kapel mapel nk masuk kes curang nie cm tak logik lak pasai nya selagi mana kita belom d nikahi & d milki oleh sang suami or isteri....sapa yg berhak menetukan kita nie curang sdgkn dosa pahala kita still kita yg menanggungnya????apa2 pon trpulang pd dir masing masing lah..tepuk dada tanay iman....kenapa kita trlalu asyik dok amik port dgn kecurangan sesama insan..sesama makluk sedangkn kecurangan yg trbesar adalah kecurangan kita trhadap ALLAH & KEKASIH ALLAH lgsg tak kita endah kan..... 

~ RENUNG RENUNGKAN & SELAMAT BERAMAL ~

SEINDAH HIASAN DUNIA

Sahabat Hikmah....

Ada seorang wanita sukses dan sholehah bernama Salma.
Dia mempunyai keluarga yang sangat berbahagia dengan suami dan 4 orang anaknya.
Dia cantik berhiaskan jilbabnya, rajin beribadah dan berakhlak mulia.
Dia juga seorang pengusaha garmenn yg berhasil.
Dari keberhasilannya dia sudah membangun mesjid.
Dan panti asuhan dengan 150 anak yatim.
Dia tidak pernah terlihat sedih, bahkan ketika anak bungsunya meninggal. 

Ada seorang temannya bernama Zahrah yg selalu memperhatikannya dan bertanya kepadanya :

"Jeng, saya sangat kagum pada Kamu."
"Kamu itu sangat rajin ibadah, dari sholat wajib, baca Quran, puasa sunnah, sholat malam, sholat dhuha, selalu tersenyum ramah dan baik kepada setiap orang."
"Kamu juga mempunyai keluarga yang berbahagia, sabar memberi pelayanan kepada suami dan membimbing serta menyayangi anak-anakmu."
"Kamu juga seorang pengusaha yang sukses, bisa membangun mesjid dan mempunyai panti asuhan dengan biaya dari usahamu." "Jeng....saya ingin seperti kamu, memakai jilbab, rajin ibadah, berakhlak mulia, punya keluarga yang sangat bahagia, dan sukses dalam usaha...."
"Bahkan waktu perusahaanmu dibobol maling dan anak bungsu kesayangan kamu meninggal...saya lihat kamu sangat tenang sekali." "Kalau boleh tahu apa KUNCI dari semua itu Jeng? 

Salma tersenyum mendengar penuturan dan pertanyaan Zahrah, kemudian menjawab :

"Zahrah sahabatku..... sebenarnya setiap manusia yang memahami dan mengakui ALLAH sebagai Tuhan harusnya bisa seperti itu..."
"Hanya kebanyakan manusia tidak memahami dan mengakui ALLAH sebagai Tuhan."
"Maksudnya Jeng?" 

"Mereka tahu Allah adalah Tuhan Sang PENCIPTA, tapi kadang tidak memahami bahwa karena SEMUANYA adalah CIPTAAN Allah dan atas KUASANYA berarti SEMUANYA adalah MILIK Allah dan mereka tidak mengakuinya."

"Saya memakai jilbab...karena rambut saya BUKAN MILIK SAYA SENDIRI, tetapi MILIK Allah...dan Allah memerintahkan untuk menutupnya di depan orang yang bukan mahram."

"Saya sholat, puasa, haji, berusaha berbuat baik kepada semua orang...karena DIRI SAYA BUKAN MILIK DIRI SAYA SENDIRI...Sehingga saya bebas semau saya...tapi DIRI SAYA MILIK ALLAH...saya harus mengikuti semua aturan-aturan-Nya."

"Saya bersabar melayani suami saya dan mendidik dan menyayangi anak-anak saya walaupun saya sibuk dengan usaha saya...karena suami dan anak saya BUKAN MILIK SAYA...tetapi MILIK Allah yg diamanahkan kepada saya."

"Saya mempunyai usaha yang berhasil...bukan karena saya hebat...tetapi karena Allah telah membukakan pintu rizki untuk saya dan untuk karyawan-karyawan saya... dan itupun semuanya MILIK Allah..saya hanya diberi amanah saja."

"Dan saya mempunyai anak bungsu yang sangat saya sayangi...itupun MILIK Allah...saya tidak berhak menahannya waktu diambil oleh-Nya...karena itu BUKAN MILIK SAYA....dan Allah masih memberikan 3 anak yang lain serta PINJAMAN-PINJAMAN-NYA YANG LAIN....YANG SANGAT BANYAK..." 

Zahrah termenung.....dan tak berasa butiran-butiran air matanya jatuh dan menangis sambil memeluk Salma..... " Selama ini saya tahu Allah sebagai Tuhanku...tetapi saya tidak paham bahwa SEMUANYA ADALAH MILIKNYA......Kita tidak mempunyai apapun di dunia ini....dan saya sering TIDAK MENGAKUI bahwa Allah adalah PEMILIK SEGALANYA."
" Benar Zahrah .......dan kita berkewajiban mensyukuri semua nikmat PINJAMAN dari ALLAH. Allah berfirman dalam QS Ibrahim ayat 7 : Dan (ingatlah), tatkala Tuhanmu memaklumkan :

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." Innaa Lillaahi wa Innaa Ilaihi Raaji'un "Sesungguhnya kita adalah milik Allah.....dan kita semuanya akan kembali kepadanya  ." 



Saturday, July 09, 2011

POKOK



 POKOK by MEET UNCLE HUSSAIN feet HAZAMA

Tersesat malu bertanya
Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Duk terdiam
Menyusur di kaki lima terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai? luruh

[*]
 
Tanya sama pokok
Apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah kau masih ada

[**]
 
Terlalu mahu dan mahu terlupa apa yang belum
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam
Tak mudah namun tak susah terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang [*]

Nanana.. nananana..
Nanana.. nananana..
Nanana.. nananana.. na…

Kau masih ada ulang 2x
Kau masih adaaa… ooooooooo!

Ulang [**]

Tanya sama pokok…

AKU TERIMA NIKAHNYA

ASSALAMUALAIKUM  

fuhhhhhhhhhhhh....berabuk dh la blog cik AngguR nie dh lama tak hapdate kesian blog hehehe.....sorry erk cayunk...bukan sengaja tp cik AngguR bz sangat2 lorghhh ngan nak setel hal seminar mggu depan...aduh serabut pala aihhhh..... 

okeh !!!d balik kesumpitan waktu yg ada cik AngguR sempat jugak la menjenguk kedai buku..besa la cik AngguR kalo ari jumaat ja time rehat sure2 p kedai buku tak penah nya tak p la....hehe sian lak kwn cik AngguR cik Abu Kami yg salu sgt2 kena dok teman cik AngguR p kedai buku....sorry nahhh kalo jemu gtau awai :P  

sedaQ tak sedaQ bulan nie cik AngguR dh beli 4 buah buku....kali nie tema nya agk berlainan ckit dr kebiasaan..salu nya dok beli buku2 yg direct pasai persoalan agama tp kali nie buku yg cik AngguR pilih brdasarkan cerita kehidupan seseorg sepanjang perjalanan menjadi insan yg berguna & berjaya insyaALLAh ~ 

so buku pilihan yg cik AngguR nk share kali nie pasai kisah seorg ustaz....meh kita sharing is caring but not daring ngan cik AngguR okey !!!



AKU TERIMA NIKAHNYA by USTAZ HASRIZAL ABDUL JAMIL

Buku ini adalah himpunan buku bestseller trilogi "Aku Terima Nikahnya", "Bercinta Sampai Ke Syurga" dan "Murabbi Cinta" yang telah dikumpulkan menjadi satu buku istimewa berkulit keras & lebih murah. Ia merupakan terjemahan jalur pengalaman penulis dari sebelum berkahwin, kemudian mendirikan rumah tangga, seterusnya mempunyai anak. Amat sesuai dijadikan rujukan bagi pasangan yang belum, sedang dan telah berumah tangga. 

HARGA : RM 55.OO 
PENERBIT : GALERI ILMU 
PENGARANG: USTAZ HASRIZAL ABDUL JAMIL 
TEBAL : 586 MUKA SURAT 

"Jangan pandang isteri dengan pandangan mata yang kering atau pandangan akal yang gersang. Jauh sekali pandangan nafsu yang melulu. Pandanglah isteri dengan pandangan hati kerana hati itulah yang memberi makna kepada pasangan hidup kita !! 

"Jika mahu bercinta, jangan hanya merancang hingga ke pelamin. Masukkan sekali urusan lampin. Kerana rumahtangga bukan Utopia cloud nine. Ia adalah kombonasi suka dan duka. Namun dalam duka tetap ada bahagia. Itulah nikmat hidup berumahtangga. Medan memberi yang paling mulia  ." 

Dua petikan daripada Edisi Istimewa Aku Terima Nikahnya ini mampu membuka mata bagi pasangan yang mahu mencari bahagia dan Bercinta Sampai Ke Syurga kerana segalanya berlandaskan cinta yang diteladani daripada junjungan mulia SAW, seorang Murabbi Cinta yang hakiki. 


*** ppppssstttt...mula mula tgk buku nie ingat kn isi kandungan dia penuh nya cerita pasai alam perkahwinan ja...rupanya bila dh separuh hari mengabeskn masa dok menelaah buku nie...banyak pengajaran yg d smpi oleh ustaz....antara nya hubungan kita dgn ALLAH, ngan ibu bapa,ngan bakal isteri/suami, ngan isteri/suami, zuriat....hubungan ngan sahabat org sekeliling kita...ngan alam...banyak lagi lah..bg cik Anggur buku nie sangat2 lengkap utk d miliki oleh semua insan sebagai salah satu sumber rujukan & d jadik kan bahan bacaan...d mana kitaley guna cara yg d gunakan oleh ustaz dlm kehiduan seharian kita....semoga cik AngguR mampu meneladani ustaz dlm melayari kehidupan nie insyaALLAh ~.....  
beli tau jangan tak beli rugi wooo kalo tak beli buku  ney !!! 


SELAMAT MEMBACA !!!!

Tuesday, July 05, 2011

DARI DIA UTK AKU

Ya Allah Ya Tuhanku.. 
seandainya dia menjadi milikku...
tercipta untukku 
dekatkanlah dia padaku... 
satukanlah hatinya & hatiku... 
tetapkanlah kemesraan antara kami...
agar kebahagiaan ini abadi.. 

Ya Allah Ya Tuhanku... 
seandainya telah kau takdirkan dia bukan milikku,
bawalah dia jauh dari pandanganku & peliharalah diriku dari kekecewaan... 

Ya Allah Ya Tuhanku...
berikanlah diriku kekuatan melontarkan bayangannya ke dada langit, 
agar ku rasa bahagia walaupun tanpa dirinya... 
gantikanlah yang telah hilang, 
tumbuhkanlah kembali yang telah patah... 
meskipun tak sama dengan dirinya... 

seandainya dia datang menemuiku, 
 CINTA itu adalah CINTA sejati & satu... 

seandainya dia tidak datang menemuiku,
anggaplah cinta itu tidak wujud dari awal lagi... 

Ya Allah Ya Tuhanku....
pasrahkanlah apa engkau takdirkan adalah yang terbaik untukku... 
kerana engkau maha mengetahui, 
bahagia yang terbaik untuk hambamu ini... 

Ya Allah Ya Tuhanku... 
cukuplah engkau saja yang menjadi pemeliharaku di dunia mahupun akhirat menjuruskan ke arah kemaksiatan & kemungkaran... 
maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman supaya aku & dia sama2 dapat membina kesejahteraan yang engkau redhai... 
dan kurniakanlah padaku keturunan2 yang soleh Ya Allah.... 

AMIN... 



Monday, July 04, 2011

ALLAH IS CALLING

ASSALAMUALAIKUM 

dh lama cik AngguR tak hapdate story mory & nota2 yg best2 kn dlm blog cik AngguR nie...bukan pa bz yg trlampau2 la sangat sejak dua menjak nie traing sana sini aduh la..nek lemau aih badan nie :P kalo d ikut2 kan jmaat ni kena p training lagik tapi cik AngguR mintak postpone...letey kowt bru balik dr Shah Alam ni nk p Damansara lak....tak mampu dh rasa kudrat badan nie heheheh.... 

okey...sedaQ tak sedaQ kita dh pon masuk bulan Syaaban kan toi ark??so mcm mana ngan posa2 sunat bulan lepas?dpt byk ka?ermm...cik AngguR tahun nie dapat wat ciput ja....da la dlm beberapa belas hari...aduh sadiss tapi tak pa....still boley d perbaiki..kurang tang posa tambah tang len lak...haaa...walaupon tak bgus kurang2 nie tp da somethng yg meningkat perghhh...SUPERB lah !!!! 

~ SYABAS BEYEY a.k.a cik AngguR

aha...malam nie cik AngguR nk share somethng baru...tp kn nk kata bru tak la bru sgt ilmu nie dh lama cuma nya d perbaharui dlm kotak ingtan cik AngguR supaya amalan cik AngguR senantiasa brtambah dr masa ke masa...hari ke hari..... 

perasan tak selalunya kola pakwe kita panggey ka awek kita panggey ka..laju ja kita jawab kan kan?tak kira la msg ka call ka.....tak kira la siang malam pagi petang..tgh malam buta ka..tgh tidoq ka dlm jamban ja kita tetap berusaha nk jawab kan....betoi dak??? 

tp kalo ALLAH yg panggey kita...sehari lima kali...d panggey dgn penuh alunan suara...perghhh..mendayu2 mengajak kita menuju kejayaan....ada ka kita jawab ngan cepat mcm kita jawab tepon & msg awek or pakwe kita????ermmm...tak kan?trmasukla cik AngguR ada ketika trlalai jugak dlm menyahut panggilan ALLAH...bukan tak jawab teroih..tp lambat...aduhhh roginya :( sesungguhnya cik AngguR rasa malu sgt2 pd diri cik AngguR sbb cik Anggur cm tak tunaikn amanah ALLAH pd cik AngguR utk jaga tubuh badan, haty & semua2 la.....

oleh yg demikian utk mendatangkn keinsafan pd diri cik Anggur nie cik AngguR study balik nota2 lama brkaitan ngan salah satu tanggungjawab kita sbg hamba ALLAH ...semoga cik AngguR d beri petunjuk & hidayah utk menjadi yg terbaek d kalangan yg terbaek insyaALLAH 

so meh cik AngguR sharing is caring but not daring ngan semua erk..... 

zassssssssssssssszzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz !!!!!!!!!!

ALLAH IS CALLING 

Subuh – Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun. Sahabat sekalian, 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun di dunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 tahun di dunia. MasyaAllah. 7 keturunan kita pun belum lepas 1 tahun jika kita hidup di akhirat.

Zuhur – Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim. Sedangkan membunuh seorang orang Islam pun kita akan dicampakkan ke neraka, bayangkan kita telah membunuh 1000 orang muslim. Betapa azabnya kita. Begitu mudah kita mencari dosa tersebut hanya dengan meninggalkan solat Zuhur yang mana jika dilakukan, 15 minit pun tak sampai.


Asar – Dosa sama seperti meruntuhkan Ka’abah. MasyaAllah, sanggupkah kita meruntuhkan kiblat umat Islam? Renungkan berapa kali sudah kita meninggalkan solat asar dengan sengaja? Dan renungkan juga berapa kali sudah kita meruntuhkan Ka’abah.

Maghrib – Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri. Saya tak sanggup nak menyedarkan diri saya dengan lebih panjang akan dosa meninggalkan solat maghrib ini. Rasa amat bersalah dengan ibu saya sendiri.

Isyak – Allah SWT berseru kepada mereka “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT.” Sahabat Oh! Islam sekalian, ketika anda membaca artikel ini anda masih menyedut udara untuk bernafas. Adakah udara itu diredhai Allah SWT? Jika Allah mengenakan charge RM10 setiap kali kita menyedut udara, sudah tentu baru ramai antara kita yang akan tersedar dari tidur.


Antara azab bagi mereka yang meninggalkan solat:

Dunia

1. Allah SWT menghilangkan berkat dari usaha dan rezekinya.
2. Allah SWT mencabut nur orang-orang mukmin (soleh) daripada (wajah) nya.
3. Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.

Sakaratul Maut

1. Ruh dicabut ketika ia berada didalam keadaan yang sangat haus.
2. Dia akan merasa amat azab/pedih ketika ruh dicabut keluar.
3. (su’ul khatimah)
4. Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.

Alam Barzakh

1. Dia akan merasa susah (untuk menjawab) terhadap pertanyaan (serta menerima hukuman) dari Malaikat Mungkar dan Nakir yang sangat menggerunkan.
2. Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
3. Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang-tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari)
4. (Siksaan binatang-binatang bisa seperti ular, kala jengking dan lipan)

Hari Qiamat

1. Hisab keatasnya menjadi sangat berat
2. Allah SWT tersangat murka kepadanya.
3. Allah SWT akan menyiksanya dengan api neraka. 



*** pppppppssssssttttttttt.......utk yg salu melewat2kan solat hope lepas nie solat nya lebey cepat dr kebiasaan....kalo kata kita tak syg kn diri kita tak hormatkn diri kita...HORMATILAH ALLAH SAHUTLAH PANGGILANNYA dgn seberapa segera yg boley...utk yg tak solat d harapkn nota nie brguna utk kita :) kesenangan & kewehana d dunia nie sementara saja....percayalah bila smpi masa kita jatuh trduduk tak mampu utk bangun kembali tak kn ada yg kita akn carik melainkn ALLAH semata2....sbb hanya dia yg lebey memahami & mengerti segala apa tentang kita...sahutlah panggilan ALLAh kalo kita mahu ALLAh menyahut panggilan kita nnti...

KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...