Tuesday, July 28, 2015

Makan Rambutan Batuk?

Assalamualaikum 

sedikit rasa geram bila pepagi dengaq ada hamba Allah cakap "Makan rambutan banyak-banyak nanti batuk"

eh dah kau salahkan buah tu kenapanya. cepuk kang. ckp mcm orgtak dak iman plak. bukan takat rambutan ja mana mana jenis makanan pn kalo dengar ja org cakap makan tu angin makan nie sejuk makan nie cm nie cm tu. hey la.....boleh rosak akidah tau tak sbb kita mcm tak pecaya pada Allah. dok menyalahkan sesuatu yg lain yg jadi sebab kita d timpa musibah.

ok nk settle bab rambutan nie dulu. batuk tu pada saya la secara pendapat ikut pikiran logik bila kita makan rambutan kan ada kulit kt bijik tu. then air dia mcm brgetah getah ckit tu. kalo makan buah then tak minum air masak bebanyak cuci balik tekak kita mmg la tak selesa tekak tu.

mcm yg saya dok amal. insyaAllah brkesan. rambutan mmg buah fav saya. ko bagi lah 3 4 kilo sekali pn boleh ja hadap smpi habis. tapi lepas makan tu mmg wajib minum air masak bebanyak sbb nk cuci tekak & bg rasa selesa. insyaAllah cubalah mana tau lepas nie boleh makan rambutan dgn banyaknya tanpa menyalahkn rambutan penyebab batuk.

ok nk kupas sikit bab salahkn makanan. terutamanya org yg tgh pantang. makan tu angin makan nie semeblit. alahai dik oiiii kan sedap kalo ayat tu d cantikkan lagi bahasanya. jangan sampai kita ckp smpi maknanya boleh pusing ke lain.

selalunya saya ositifkn diri kalo makan something yg lepas tu saya rasa tak selesa or sakit. say anggap saya tak sesuai makan makanan tu. kalo kita jadi makanan tu idak la kitapn rasa trkilan org hina or salahkn kita.
sambil taip entry sambail makan moktan....husihhh nikmatnyaaaaaaaaaa

*** haishhh sensetip pulak aku pepagi dengaq isu isu negetif nie. sapa yg tak setuju & sependapat tu sorry ek just share pendapat saya ja !!!

2 comments:

  1. Assalam cik anngur,
    he3
    jangan marah3 :)
    Selamat Hari Raya
    Maaf zahir & batin naaaaaaa

    ReplyDelete
  2. apa yang akak cakap tu betoi jugak. tapi tula kadang orang ni sayang kat kita. takut jadi apa-apa kat kita yang membahaya. itu yang selalu tegah itu ini. contoh macam langsat buah dukung. memang paling berbisa untuk orang pantang. sebab sejuk. boleh kancing gigi boleh jadi punca meninggal. memang maut sakit semua Allah yang tentukan tapi kadang orang pesan awal2 sebab kalau boleh takmo jadi pape dekat kita. sebab ada je orang yang main bedal je semua sebab dia tatau.

    *sekadar pandangan :)

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

ILUSI TAK BERTEPI - HIJAU