Monday, May 30, 2011

PERCAYA PADA KU


PERCAYA PADA KU - UNGU  

aku tak tahu apa yang ku rasakan
dalam hatiku saat pertama kali
lihat dirimu, melihatmu

seluruh tubuhku terpaku dan membisu
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu

reff:
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu (ingin dirimu)

agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku

repeat reff

tolonglah aku bagaimana diriku
ungkapkan itu rasa yang membelenggu
dalam hatiku ku cinta padamu

repeat reff

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku


*** ppppppssstttttttttt.............terkedu jap bila dengaQ lagu nie time balik reja petang tadi...lirik dia perghhh superb !!mcm trkena ngan bijik haty cik AngguR ja la...ermmm.....perasaan yg indah pasai dh lama tak rasa cm nie..cuma nya trkilan ckit sbb ermm adalah yg tak sepatutnya brlaku aiyak !!! 
i think i've fallen in love with him.....why must tis thing happen to me when he wants to go far from away from me..... hate dis feeling DAMN !!!


~ I LOVE U UNTIL DE END OF MY LIFE ~

Sunday, May 29, 2011

CHEK NAK PAKAI TUDUNG PON SALAH KA BAPAK ?

Aku mengeliat sepuas puasnya. Nasib baik takder siapa nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku huhu.

Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat.

Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar.

Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi.

Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain. Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!!

Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni???

Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never!

Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, ""Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!"

Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar! Pangggggggggggggggg ggg. Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa.

"Aduhhhhhhhhhhhhhhh hhhh....sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq? Kalau adik dan abg tak nak...."

Pangggggggggggggggg gggg....! Abah labuh pelempang ke muka aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap.

"Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh "Razali", tup tup lekat jadi ZAZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!".

Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak.

SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk

CHANTEK SIUTTTTTTTTT !!!!

Allah dalam firmanNya yang amat jelas:
"…Dan hendaklah mereka (wanita beriman) menutup kain tudung mereka ke paras dada…" [TMQ an-Nur:31]

hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada 'Aishah radhiAllahu 'anha:

"Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju merekam dengan tudung kepala mereka…", serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya."


"Ketika kami bersama 'Aisha r.a.,.. kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu 'Aisha menyampuk: "Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw., seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka."

*** ppppssstttt...sebut pasai tudung nie la nie mcm2 jenis tudung dok ada kn d pasaran tudung rosiah chik lah tudung datuk cT la datok K la datok Q la..ermm tak kisah la janji yg penting niat pakai tudung mau betoi...jgn hanya pakai sekadar amik lepas ja...tudung pakai tp singkat dok dedah sana sini kalo kechek tak pa gak nie adehhhh...malas mau komen lebey2....cik AngguR arap cik AngguR tak la trgolong dlm golongna yg mcm tu...aiyak nk mampuih singkat sikit ja dh kena marah ngan bos besaQ nie kn pulak nk pakai pelik2 hahaha..... 

MOOD : TGH BELAJAQ PAKAI SELENDANG..ALHAMDULILLAH LEBEY LABUH DR BIASA ~ TERBAEK..........

AWAT..PASAI PA...NAPA ASYIK DOK JADI KT AKU JA?

Ya Allah... kenapa semua ini terjadi padaku?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah : 216)

Ya Allah.. kenapa terlalu berat ujian ini?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Ya Allah.... terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku.
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Ya Allah... bagaimana harus kuhadapi semua ini?
 "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Al-Baqarah : 45)
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..(At-Taubah : 111)

Ya Allah.... kepada siapa harus ku berharap?
"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : 129)

Ya Allah...berimankah aku?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta? (Al-Ankabut : 2-3)



*** ppppsssstttt..........renungi & redhalah terhadap ketentuan Allah...pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya..makanya bersabarlah duhai haty... moga kita menjadi hamba yang redha & diredhai-Nya.

APABILA SEORG ISTERI MENANGIS

Jika isteri menangis dihadapanmu….
“hargai lah ia sblm terlewat…”
 
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu, 
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…
 
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, 
dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..
 
Jika kau membiarkannya pergi, 
dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
 
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, 
kEcuali didepan orang yang sangat dia sayangi, 
dia akan menjadi lemah!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, 
hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya.
 
Wahai suami2, 
jika seorang istri pernah menangis karenamu, 
tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu 
disaat kau terpuruk terlalu dalam …
 
Wahai suami2, 
jika seorang isteri menangis keranamu,
tolong jangan menyia-nyiakannya. 
Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.
 
Saat dia menangis didepanmu, 
saat dia menangis keranamu. 
Lihatlah jauh kedalam matanya.
Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?
 
Apakah keistimewaan perempuan ini ? 
Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..
SENYUMANnya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .
PELUKAN & CIUMAN nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..
Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.
Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn satu  hal…
Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia…
 
Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg solehah & SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA… 
Dan sangat berHARGA. 


*** pppppsssttt...puisi nie bukan hasil nukilan cik AngguR cik AngguR dapat dr seorg sahabat cik AngguR sgt trtarik ngan bait2 kata yg trlukis indah dlm puisi nie....pa pon pesanan cik AngguR hargailah org yg kita sayang sebaek mungkin kerana dia begitu berharga ~...

Saturday, May 28, 2011

BILA UMUR MULA D HITUNG ?


 ASSALAMUALAIKUM 

yeahaa.....dh tgh ari bru cik AngguR da kelapangan nk belek2 blog ... 

tetiba tingat masa kemaih almari buku td trjumpa satu buku lama..selak punya selak trjumpa la satu artikel nie pasai ekskoedia alam... 

nk tau pa yg trtulis dlm tu meh cik AnguR sharing & caring ngan semua okeh !! 

TAHUKAH ANDA? 

umur nyamuk 
 6 bulan 

umur lalat 
3 bulan 

umur kupu kupu 
2 bulan 

umur kumbang 
6 minggu 

umur biri biri 
10 tahun 

umur arnab 
8 tahun 

umur semut 
1 tahun 

umur serigala 
15 tahun 

umur burung bul bul 
12 tahun 

umur ular 
10 tahun 

umur kuda 
30 tahun 

umur lembu 
25 tahun 

umur anjing 
20 tahun 

umur unta 
35 tahun 

umur burung gagak 
80 tahun 

umur beruang 
50 tahun 

umur singa 
50 tahun 

umur burung kakak tua 
100 tahun 

umur kura kura 
100 tahun 

umur kera 
100 tahun 

umur gajah 
100 tahun 

umur ikan lembing 
100 tahun 

umur kambing gunung 
40 tahun 

umur kucing 
15 tahun   

UMUR MANUSIA ? 

sesungguhnya ajal maut. jodoh petemuan, rezeki semuanya adalah RAHSIA ALLAH & kita sebagai hambA kenalah berusaha untuk menjadik yg terbaek, mencarik yg terbaek supaya kita boley memiliki yg terbaek insyaAllah.... 

ingat pesanan Nabi Muhammad SAW pd kita ingat 

LIMA SEBELUM LIMA 

MUDA SEBELUM TUA
SIHAT SEBELUM SAKIT
LAPANG SEBELUM SIBUK
KAYA SEBELUM MISKIN 
HIDUP SEBELUM MATI


"Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama "


*** ppppsstttt...lepas baca pasai info tu cik AngguR trmenung & pikiaq jap...dh suku abad cik AngguR d berikn peluang brnafas d bumi ALLAH nie dh byk mana amalan cik AngguR erk...dh brsedia ka cik AngguR utk d hitung nnty..aiyakkkk.....d hitung ny ahitung nya hitung nmpk nya masih brlopak ruang yg perlu cik AngguR isi diri cik AngguR ngan amalan yg terbaek bg membolehkn diri cik AngguR trgolongn dlm golongan para solihin...terasa kerdil sgt2.....ermmmmm..... 

Friday, May 27, 2011

TAK TAU NAK KATA PA DAH

manusia terlalu mudah percayakan orang
tak tau pasai pa 
pa yg best sgt kt org yg d percayai tu ntah la

nk kata dok jmpa salu tak penah pon
nk kata kenai rapat sgt2 idak jugak 

walaupon org tu penah wat kacau bilau dlm idup 
walaupon org tu penah musnahkn masa depan 
walaupon org tu penah menyakitkan haty 
walaupon org tu penah buat bg marah 
walaupon org tu penah buat bg timbul perasaan dendam
walaupon org tu penah wat bg kita terseksa 

pasai pa mesti dok menangkan dia jugak 

adusssss 
sungguh sungguh tak paham 
dan kalo boley smpi bila bila pon tak paham 

aiyakkkk
sangat sangat kuchiwa 
dan 
kalo ley 
lepas nie 
tak mau amik port langsung la   





sesungguhnya haty nie sakit sgt hanya ALLAh yg lebey mengetahui apa yg trsimpan & trbuku dlm haty nie....tk pa la redha ngan ujian ALLAH bg e2 lebey baek dr mengeluh kan...yg d bg e2 ats dasar kemampuan kita sbg hamba Nya dan tak kn sesekali d uji kita ngan ujian yg melampaui & melebihi had kemampuan kita.... 

**** pppppssssssstttttttttttttt........cik AngguR pesan pada diri cik AngguR 
` HATY KU SABARLAH SAYANG `


SAPA MAU CARIK KERJA?

kemarin tmpt reja cik Anggur ada program SEMINAR KERJAYA ANJURAN BERSAMA STUDENT  & JOB MALAYSIA....perghhh agak best walaupon mengantok pd awai nya akibat lagu2 yg d pasang agk menyuramkan & jadik faktor utama nek malaih nk dengaQ seminar tu

okey...pa pun bila seminar mula cik Anggur dapati byk tips2 yg menarik yg d sampaikn oleh penceramah TUAN MOHAMAD B HJ MD ISA ...terutamanya yg berkaitan ngan resume....rupa2nya byk ksilapan yg kita dok buat masa buat resume selama nie..tambah2 yg dok pulun tiru resume org len dak pn dok seacrh dlm net resume pas tu copy paste ja...

ahakz...cik AngguR pasti buat sapa2 yg nak mintak reja mesti trtanya2 apa tips yg dia tu share kn tadi..okeh jom cik Anggur share maring but not daring sama2 erk...

TIPS PENYEDIAAN RESUME  

Kandungan RESUME yg lengkap mestilah mengandungi : 
Maklumat peribadi yg lengkap 
Kelayakan akademik 
Kelebihan diri 
Kebolehan & pengalaman kerja
BAHAGIAN A :  MAKLUMAT PERIBADI 
Nama 
no MyKad 
Alamat ( pastikan alamat tetap bukan sementara )
Email 
No telefon 
Tarikh lahir 
Umur 
Taraf perkahiwinan 
Jantina 
Bangsa 
Agama
Kesihatan 
Berat 
Tinggi 

BAHAGIAN B : PENDIDIKAN
kelulusan d susun brmula drpd pendidikan yg tertinggi dahulu bukan dr pendidikan d skolah

BAHAGIAN C : PENGALAMAN
semua pengalam brkerja trmasuklah pengalaman semsa menjalani praktikal 
sertakn jugak dgn jangka masa @ tempoh brkerja ( tahun / bulan ) 




*** pppppsssttttttttttttttt.................zaman lanie mmg payah nk dapat reja so lepas dengaQ seminar td tu & drpd apa yg d perkatakan oleh penceramah kesimpulan yg cik AngguR dpt buat ialah apa saja peluang pekerjaan yg ada amik la dulu jgn trlampau memilih sgt ononya tak sepadan ngan ijazah la diploma la mcm2 la....bdk2 zaman la nie dr pandangan cik AngguR bila tanya budak INSEp d tempat cik AngguR semua nya demand nk reja ikut kelulusan & gaji mahai.....wahai ank murid sekalian....reja ja dulu wat sementara jgn dok buang masa tak tentu hala takkira la jadik posmen ka poskad ka poster ka janji reja dulu then pelan2 kayuh carik reja len la..... :)

Monday, May 23, 2011

Sunday, May 22, 2011

SELAMAT DATANG WAHAI SI BULAN REJAB

ASSALAMUALAIKUM 

panas kan ari nie...apa pun tak bek merungut okey panas tu dugaan dr Allah utk kita semua ( ayt motivasi ut diri cik AngguR supaya jgn dok mengeluh hehhehehe ) 

ermmm....dlm sedar tak sedar tggl beberapa hari ja lagi kita semua akn melangkah masuk ke bulan REJAB kn...bila masuk REJAB ja cik AngguR mesti dok plan siap2 dh beberapa aktiviti yg salu cik AngguR buat d bulan2 len tp bila time REJAB ja akn d perextrakn lagik... 

by the...lepas d belek2 kalender & d kenal pasti secara kiraan tarikhnya 1 REJAB tahun nie jatuh pada ari Jumaat iaitu 3 JUN...aiyak maka nya khamis dh kena posa kan kan... :) 

mcm besa jugak tiap2 tahun sebelum posa ja cik AngguR akn buat sikit bacaan utk memperkukuhkan lagi pemahaman cik AngguR tentang amalan yg cik AngguR nk buat tu...ari nie cik AngguR nk share ckit la apa yg cik AngguR dok baca2 tu erk... 

jom layan ngan cik AngguR okey !!!  

REJAB 

brmaksud kebebsaran @ d muliakan 
( bulan yg penuh kebesaran & kemuliaan ) 
juga d kenali sebagai BULAN ALLAH


KELEBIHAN BULAN REJAB 

org yg memuliakan bulan REJAB akn d muliakn oleh ALLAH ke atsnya seribu kemualiaan d hari Qiamat 

malam REJAB terutamanya d awalnya adalah waktu yg mustajab utk brdoa ( d terima oleh ALLAH ) 

org yg memeperbanyakkan sedekah d bulan REJAB aknd jauhkan drpd api neraka 

sesiapa yg melapangkan kalangan hambaNya drpd kesusahan & kekeruhan org mukmin maka d kurniakan oleh ALLAH mahligai baginya d syurga Firdaus 

sesiapa yg beristigfar d awal waktu pagi & petang sebyk 70x @ 100x maka ALLAH mengharamkan tubuhnya drpd api neraka 


GANJARAN PUASA D BULAN REJAB  

PUASA SEHARI D BULAN REJAB umpama brpuasa 40 tahun 

PUASA SEHARI D BULAN REJAB umpama mengerjakan ibadat dlm seumur hidupnya 

PUASA D AWAL, PERTENGAHAN & AKHIR BULAN REJAB pahalanya seperti brpuasa selama sebulan

PUASA SETIAP HARI D BULAN REJAB & bersedekah umpama beribadat haji &umrah seribu kali


AMALAN D BULAN REJAB 

brpuasa & brzikir setiap hari 

solat sunat mengiringi solat fardhu 

solat sunat Isyraq, solat sunat Dhuha & solat sunat Tasbih 

brdoa & memohon keampunan & brtaubat kpd ALLAH 

brsedekah & brzikir 100 x selepas  Subuh & solat Asar 

brtasbih 100 x 

selawat ke atasa NAbi S A W 10 x @ 100 x 

memperbanyakkan baca Quran & pohon doa utk kedua ibu & bapa 

solat sunat Tahjud, solat sunat Tasbih & solat sunat Witir d waktu malam 

membaca ISTIGFAR REJAB 

DOA BULAN REJAB 

BULAN REJAB BULAN ALLAH, BULAN SYAABAN BULANKU ( RASULULLAH ) & BULAN RAMADHAN BULAN UMATKU 



PERISTIWA BRSEJARAH D BULAN REJAB 

ISRAK & MIKRAJ berlaku pd 27 REJAB d mana nabi Muhammad d angkat oleh ALLAH naik ke langit & ke suatu tempat yg d namakn SIDRATULMUNTAHA & d perlihatkn kepada baginda beberapa peristiwa antaranya ialah : 

menyaksikan sekelompok manusia yg brcucuk tanam & mengetam tanaman pd hari tu jugak 
( gambaran bg org yg buat amal soleh d dunia ) 

menciom bau haruman yg sgt2 wangi ketika melintas d kubur Masyitah tukang sikat keluarga Firaun  

menyaksikan sekelompok manusia yg menghempas2 kepalanya ke batu 
( gambaran bg org yg malas tunaikan solat ) 

menyaksikan sekelompok manusia yg pakai cawat, makan buah brduri & ada yg telan bara api 
( gambaran bg org yg tak mau keluarkan zakat ) 

menyaksikan sekelompok manusia yg makan daging mentah & busuk sdgkn d sisinya da dagung yg telah d masak enak 
( gambaran bg org yg masih melakukan zina walaupun sudah brnikah ) 

menyaksikan sekelompok manusia yg berenang dlm sungai yg penuh dgn darah sdgkan org g dududk d tepi sungai melempar batu kepadanya 
( gambaran org yg suka makan riba & duit haram )


*** pppppsssstttt..................ALHAMDULILLAH syukur sgt2 ari nie cik AngguR boley sharing maring but not daring sedikit ilmu yg cik Anggur ada dlm blog SEMANIS ANGGUR nie.....segala info yg ada dlm nie dtgnya dr seorg ustazah masa cik Anggur sekolah menengah dulu..nota tu dia bg masa masuk nya bulan REJAB...trdapat sekali ngan ISTIGFAR REJAB yg d amalkan sepanjang bulan REJAB nie..nnty cik AngguR akn buat enrty asing pasai ISTIGFAR REJAB okey....utk semua yg len SELAMAT MEMBACA & BERAMAL 


* hope info nie brguna jugak utk Encik Angah

Friday, May 20, 2011

DAJJAL `SUDAH` MUNCUL DARIKHURASAN

 ASSALAMUALAIKUM 

Salam Jumaat utk semua....ari nie cik Anggur nk share satu buku yg bg cik AngguR sgt2 menarik & patot d miliki oleh semua

TAJUK BUKU : DAJJAL `SUDAH` MUNCUL DARI KHURASAN 


mesti semua penah baca kisah Sai Baba yg ada mcm2 kebolehan dlm facebook sebelum nie kan..so kali nie cik AngguR just nk kupas ckit la isu yg ada dlm buku nie 

Antara bab yg d bincangkan dlm buku nie ialah : 

BAB 1 : BAGAIMANA BERSIKAP YG BENAR TRHADAP FENOMENA AKHIR ZAMAN 

BABA 2 : PERINGATAN RASULULLAH TRHADAP FITNAH AKHIR ZAMAN 

BAB 3 : MENGAPA FITNAH DAJJAL HARUS MENDAPAT PERLAKUAN ISTIMEWA 

BAB 4 : DAJJAL SEBAGAIMANA YG D SEBUT DLM QURAN & HADIS NABI 

BAB 5 : BENARKAH ABAD 21 MERUPAKAN ZAMAN KEMUNCULAN DAJJAL
( MENYINGKAP MISTERI HADIS FITNAH DUHAIMA` ) 

BAB 6 : MENYINGKAP SYUBHAT & FITNAH SAI BABA SANG AVATAR, DIAKAH DAJJAL AKHIR ZAMAN? 

BAB 7 : SYUBHAT-SYUBHAT DLM PENGKOLERASIAN ANTARA DAJJAL AKHIR ZAMAN YG D JANJIKAN RASULULLAH SAW DGN SATYA SAI BABA SANG AVATAR 

BAB 8 : BAGAIMANA & BILA KITA DAPAT MEMASTIKAN BAHAWA SAI BABA ADALAH DAJJAL YG AKN MUNCUL D AKHIR ZAMAN 

BAB 9 : APA YG HARUS KITA LAKUKAN JIKA BRJUMPA DGN DAJJAL

okey...selepas beberapa lama baca buku nie..walaupon belom habes sepenuhnya...kesimpulan yg cik AnggUr dpt ialah tanda2 kemunculan DAJJAL nie dh lama brlaku dh pon cuma kita kurang peka ngan hal2 yg mcm nie...contohnya peperangan yg brlaku....fitnah sana sini...byk kepalsuan drpd yg benar d muka bumi nie... 
d bawah nie cik AngguR nk share info ckit la pasai persamaan yg yg ada pd DAJJAL dgn SAI BABA yg  d sebut2 sebagai sang avatar selama nie..jom kita baca.... 






DAJJAL : seorg lelaki yg brpostur pendek, gempal, berambut kribo, brkaki bengkok 
SAI BABA : seorg lelaki brpostur pendek & brkaki bengkok 

DAJJAL : memiliki mata buta 
SAI BABA : penah alami kebutaan d zamn remaja & sembuh kembali 

DAJJAL : dtg & brsama gunung roti ( tepung ) & sungai air 
SAI BABA : memiliki kemampuan mengeluarkn vibhuti ( tepung suci ) dari udara melalui tangan nya 

DAJJAL : memiliki kemampuan brpindah dr satu tempat ke tempat yg laindgn cepat ( kecepatannya seperti hujan badai @ awan yg d tiup angin yg kencang ) 
SAI BABA :  memiliki kemampuan brjalan menjelajah bumi dlm hitungan kejapan mata 

DAJJAL : memiliki pengikut yg sgt byk bahkan akhir zaman nnt manusia berangan2 utk brjumpa dgn dajjal 
SAI BABA : memilikipuluhan juta pengikut

DAJJAL : akn muncul & mengaku sebagai org baik smpi org trtarik utk mengikutnya 
SAI BABA :  mengaku sbg org yg bijak yg bawa misi kebajian utk masyarakat sejagat.

DAJJAL : akn muncul & mengaku sbg nabi. 
SAI BABA : sebahagian pengkut sai baba menganggap nya sbg nabi.

DAJJAL : akn menggunakan nama Al Masih 
SAI BABA :  mengaku akn menjelma sebagai Al Masih Isa pd tahun 2020

DAJJAL : akn mengaku sbg tuhan 
SAI BABA : mengaku diri nya sbg tuahn semesta alam.

DAJJAL : akn mendakwahkan agama Allah 
SAI BABA : banyak membicarakan tentang islam, Quran & keharusan utk memahamainya.

DAJJAL : mampu menghidupkn org yg mati & sembuhkn org yg sakit 
SAI BABA : ada kemampuan utk hidupkn org yg mati & ada penyakit cancer. 

DAJJAL : boleh menurunkan hujan. 
SAI BABA : memiliki kemampuan menurunkan hujan & mendtgkan air utk penduduk Prasanthi Nilayam 

DAJJAL : boley mengeluarkan brg perhiasan & harta dr bangunan yg roboh lalu mengikutnya seperti lebah 
SAI BABA : mampu mencipta patung emas, kalung emas, injil mini & pelbagai bentuk ukiran yg ada lafaz Allah dlm masa sekejap. 

DAJJAL : akn membunuh seseorg & menghidupkn kembali
SAI BABA : mampu mengeluarkn Linggam dr mulutnya dlm setiap ulang tahunnya. 

DAJJAL : boleh brpindah raga & tempat dr satu bentuk ke bentuk yg lainnya.
SAI BABA :  boleh brpindah dr satu jasad ke jasad yg lain.

DAJJAL : boleh membesarkn tubuhnya
SAI BABA : memiliki kemampuan utk brjalan d ats udara & baut mukjizat pd sebuah kapal pesawat rebang

DAJJAL: boleh keluar masuk pasar & makan makanan dr nya.
SAI BABA : seperti manusia lain yg boleh makan & minum

DAJJAL: akn mucul dgn d dampingi oleh kedua malaikat d kanan & kiri nya
SAI BABA : dtg membawa misi perdamaian, cinta kasih, menghapuskan persengketaan & penyatuan agama.

DAJJAL: boleh memerintah bumi supaya mengeluarkan tumbuh- tumbuhan
SAI BABA : boleh mengeluarkn air dgn hentakan kakinya

DAJJAL: muncul d zaman prtikaian
SAI BABA : memeberitahu bahawa dia dtg ketika byk prtikaian & persengketaan & kedtgnagannya utk menegakkn kebenaran & binasakn kejahatan.

DAJJAL: tidak memiliki anak
SAI BABA : mandul, tidak beranak & tidak mempunyai keluarga

DAJJAL: pimpinan org yahudi
SAI BABA : memiliki misi menyebarkn Teologi Zionis 


Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: "Tidak ada satu negeri yang tidak dimasuki Dajjal, kecuali Mekah dan Madinah, dan tidak ada satu jalan di Madinah, kecuali terdapat malaikat yang berbaris menjaganya. Maka Dajjal singgah di daerah rawa, kemudian Madinah bergoncang tiga kali goncangan, sehingga seluruh orang kafir dan munafik keluar dari sana menuju ke tempat Dajjal."

Rasulullah SAW bersabda : “Bukankah sesungguhnya ia itu bermata sebelah, dan tertulis di antara kedua mata dajjal itu kata kafir, yang dapat dibaca oleh setiap Mukmin.” (Muttafaqun ‘alaih) Dan dalam riwayat yang lain dinyatakan: “Tertulis diantara dua matanya huruf kaf, fa’, dan ra’.”(HR. At-Tirmidzi)

Hadist riwayat Muslim, dari Nawwas bi Sam’an: Rasullulah SAW mengatakan, "Dajjal adalah seorang pemuda berambut keriting, matanya sebelah kanan celek, aku menyerupakannya dengan Abdul Uzza bin Qathan (lelaki Quraisy yang hidup di zaman Jahiliyah). Maka barang siapa yang menemuinya bacalah surat Al-Kahfi. Ia keluar dari sebuah jalan antara Syam dan Iraq, lalu ia berbuat binasa kesana kemari ”


doa mengelakkan kita trkena fitnah DAJJAL  

"ALLAHUMMA INNI 'AUDZU BIKA MIN ADZABIN JAHANNAM, WA MIN ADZABIN QABRI, WA MIN FITNATIN MAHYA WA MAMAAT, WA MIN SYAHRII FITNATIN MAHSYIHIL DAJJAL"

“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab neraka Jahannam, aku berlindung kepadaMu dari azab kubur, kuberlindung kepadaMu dari fitnah kehidupan dunia dan kematian serta kuberlindung kepadaMu dari kejahatan dan fitnah Al-Masih Dajjal”

*** ppppsttttt pastikan semua beli bukuni & baca serta pahami okey...sangat2 brguna bukan sekadar d jadikn peringatan saja utk kita tp boley jadik pedoman idup utk kita meningkaykn amalan kita sementara masih ada waktu ... ~



Wednesday, May 18, 2011

I DO BY COLBIE CAILLAT






It's always been about me, myself, and I
I thought relationships were nothing but a waste of time
I never wanted to be anybody's other half
I was happy saying I had love that wouldn't last
That was the only way I knew 'til I met you

You make we wanna say

I do, I do, I do, do do do do do do do
Yeah, I do, I do, I do, do do do do do do do
Cause every time before it's been like
Maybe yes and maybe no
I can live without it, I can let it go
Ooh what did I get myself into?
You make we wanna say I do, I do, I do, I do, I do, I do

Tell me is it only me

Do you feel the same?
You know me well enough to know that I'm not playing games
I promise I won't turn around and I won't let you down
You can trust I've never felt it like I feel it now
Baby there's nothing, there's nothing we can't get through

So can we say

I do, I do, I do, do do do do do do do


Oh baby, I do, I do, I do, do do do do do do do
Cause every time before it's been like
Maybe yes and maybe no
I won't live without it, I won't let it go
What more can I get myself into?
You make we wanna say

Me, a family, a house, a family

Ooh, can we be a family?
And when I'm eighty years old I'm sitting next to you

And we'll remember when we said

I do, I do, I do, do do do do do do do
Oh baby, I do, I do, I do, do do do do do do do
Cause every time before it's been like
Maybe yes and maybe no
I won't live without it, I won't let us go
Just look at what we got ourselves into
You make we wanna say I do, I do, I do, I do, I do, I do,
Love you 

 *** pppppsssttttt... u make me want to say I DO ~ arrghhhh menggilai si Colbie Caillat pulak dah !!!
Jangan menagih kasih orang yg belum halal buatmu..
Tetapi dekatkan dia dengan cinta Ilahi...
Insya Allah, apabila kamu memilikinya,
Dia jauh lebih baik dalam menyayangimu
Berbanding kekasih yg sering mengungkapkan kata sayang kepadamu..

UDA & DARA



adik manis : abg..napa abg sayang saya erk....

abang masam : ada byk sebab abg sayang.....

adik manis : alaa...nk tau...abg bgtau la saya napa abg sayang saya....

abang masam : ok ok abg bgtau erk..tp jgn gelak tau....

adik manis : ye ye tak gelak cepat la bgtau napa abg sayang saya...

abang masam : ermm...abg sayang awk sbb awak baik sgt..pas tupandai jaga haty abg..take care abg...awk perfect sgt

adik manis : tQ ats jawapan tu..

abang masam : sama sama..ha giliran abg lak nk tanya napa awk sayang abg ye...

adik manis trsenyum brsahaja & diam sejuta bahasa 

dlm haty brbisik sepi.... 

~ maafkn lah saya kerna tak mampu bg jawapan pd persoalan tu...saya menyayangi kamu KERANA ALLAH & AGAMA YG ADA PADA MU....pabila hilang nya agama dr diri mu maka hilang lah cinta & kasih ku pada mu ~

RINTIHAN SI DARA 

Wahai Pemilik duniaku 
aku tahu dia merupakan ujian drpd Mu utk diri ku ini 
maka jadikanlah diri ku trdiri drpd golongan org yg sabar 
matikanlah segala rasa kerinduan...
hilangkanlah rasa kecintaan...
serta hapuskanlah rasa kasih sayang ku kepada nya....
agar aku tidak trsasar jauh dr merindui..mencintai & mengasihi Mu lebey dr segala nya.... 

Wahai Pemerintah hatyku.. 
berikanlah kekuatan kepada utk terus kuat 
tika aku gusar akan kehilangan cinta nya 
kurniakanlah rasa kasih sayang yg tidak trhingga kepada Mu 
sehingga aku lalai dr mengingati yg lain selain dr Mu 

Wahai Penakluk perasaan ku.... 
seandainya dia yg telah Kau takdirkn utk ku 
maka Kau satukanlah diri nya dgn diri ku ini 
Kau berikanlah kebahagian & kesejahteraan 
d dunia & akhirat 

namun seandainya dia bukan yg terbaek utk ku 
maka Kau berikalah kekuatan kpd ku utk menerima segala ketentuan Mu 
jauhknlah diri ku dr brperasangka buruk dgn tiap apa yg telah d takdir kan... 

sesungguhnya hanya Kau yg lebey mengerti & mememahami setaip rintihan hamab Mu ini


*** ppppsssttt...tgh sedikit kepelikan & keterujuaan....pelik sbb awat tetiba cik Anggur jadik minah jiwang & bawang utk seketika waktu ....teruja pasai ahakz dh lama tak buat puisi2 nie walawey..setelah brtahun lama nya tak menulis tetiba ri nie ley lak wat..perghhh tp tak best la pulak....takot habit lama kembali menerjah... ( tingat kawan2 zamn skolah yg suka baca puisi2 aku hahaha buat my fren AYU TEDDY, NURUL RASYIDAYANTI & YAMIN..jgn gelak okey )

Sunday, May 15, 2011

SABAR ITU INDAH

entry nie cik AngguR tujukan khas utk seseorng yg cik AngguR kenai yg terkenal ngan sikap kurang sabar nya...hik hik.....jgn marah na bila baca entry nie..bukan apa cik AngguR juz nk bg tips mcm mana nk menjadik seorg yg penyabar...
terus terang cik AngguR cakap dulu cik Anggur seorg yg agk panas baran ataupon lebey d kenali ngan kuat bebai....ahaa....jgn tak caya tp e2 la cik AngguR..tp alhamdulillah ada soerng insan yg tersayang yg banyak mendidik & nasehat kn cik AngguR supaya berubah jadik lebey baek.....

petua nya?ermmm dia hadiah kn cik AngguR sepotong doa...jom kita hafal sama2 okey



 syukur alhamdulillah...ari nie cik AngguR dh boley kawal kemarahan cik AngguR yeeeaaahaaaaa.......so cik AngguR nk bagi petua lak utk yg sorang nie hope dia ley jadik seorg yg penyabar pas nie okey..jom layan !!

SABAR
 
maksud SABAR 

menahan diri drpd sifat gelisah & beremosi, menahan lisan drpd mengeluh serta anggota badan drpd perbuatan yg tak tearah. 


trdapat 3 bahagian SABAR 

sabar dlm menunaikn perintah Allah  
sabar dlm meninggalkn larangan Allah 
sabar dlm mengahadapi musibah & ujian dr Allah  


pecahan SABAR  

IFFAH = sabar menahan drpd kehendak syahwat perot & kemaluan
SABAR = sabar dlm menghadapi musibah  
MENGAWAL NAFSU = sabar dlm kehidupan yg serba cukup & mampu 
SHAJA`AH = sabar dlm peperangan & pertempuran 
AL-HILM = sabar dlm mengekang marah 
KATM = sabar dlm menyimpan rahsia 
ZUHUD = sabar dlm memiliki kemewahan & kelebihan


musuh SABAR 

sifat trgesa-gesa
suka & cepat putus asa 
marah 




*** ppsttt....hope entry nie brguna utk semua terutama sekali mampu bg kesan pada org yg kurang kesabaran tu erk....jgn smpi pisang berbuah duakali tau chek...takot takot nnty tak dak peluang teruih dah pas nie...hargailah peluang yg ada & guna sebaek mungkin insyaAllah kebahagian pasti milik kamu .....yg paling penting jgn sesekali amik kesempatan ats kesumpitan yg ada okey !! BEWARE

AKU INGIN BERUBAH

Hari nie genap usia aku 30 tahun.Dh byk pengalaman yg aku lalui sepanjang 30 tahun aku brnafas d bumi Allah.Trsenyum tiap kali aku kenangkn pahit manis kehidupan yg penah aku lalui sebelum nie. Owh lupa nk ku kenal kn diri aku.nama aku Linda just call me Lin.

Tak byk cerita yg manis utk aku lontarkn pada semua hanya sekadar kenangan silam yg amat pahit d tambah pulak pengalaman idup yg sengaja aku pahit & hitam kan sebelum nie. Aku d lahirkn d kalangan keluarga yg kurang brkemampuan. Mempunyai 8 org adik beradik & aku yg paling bongsu. Semua org akn pikir bila bongsu everythng akn trsedia & d sediakn ngan mudah tp bukan utk aku.

Pada usia yg begitu muda aku dh kehilangan ibu & bapa ku. Arghh.....selalu aku menangis bila melihat kanak2 lain brmain & brmanja ngan insan trsayang tp aku pada usia 6 tahun dh trpaksa brtungkus lumus utk memcarik rezeki menyara kehidupan aku senirik. Abg & kakak ku semua sudah lama menghilangkn diri. Aku d tinggalkn pd bapak saudara ku. Kalau d ikutkn haty mahu saja aku menurut ke mana sja abg & kakak ku tapi apa kn daya diorg pn tak mampu nk sara idup senirik nie kn pula nk tambah beban jaga aku.

Keluarga pak cik aku bukan la sekaya mana hanya sekadar cukup2 makan ja. Atas alasan tu jugak la aku d paksa brkerja oleh mak cik aku. Byangkn la seusia aku yg mcm nie patotnya aku d sekolah kn d sekolah tadika,punyai ramai kawan2 bermaian & brgurau senda tp usia kanak2 ku d habis kn dgn mencari rezeki dgn basuh baju d umah org,tlg kemas umah & mcm2 lagi la.  Walaupn penat tp aku hepy sbb mampu bntu keluarga yg sudi menyara kehidupan aku smpi la aku menjadi remaja.

Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan d tgh malam. Tak penah aku sangka pak cik yg selama nie aku anggap mcm ayah kandung aku senirik telah meragut kesucian aku. Owh tuhan.....mengapakah seberat ini dugaan Mu trhadap diriku?Tidak kah Kau kasihani aku. Bukan sekali dua aku d perlaku mcm binatang tapi puluhan kali aku menjadi hamba si lelaki kejam tu. Dh ku luahkn pada mak cik aku tp jawapan yg terima hampa.

`Kau layan je la pak cik kau tu Lin..mak cik nie dh tua...tak de kudrat lagi dah..lgpn dia tu bukan sapa pd kau..pak cik kau jugak `

Tiga tahun aku menjadik hamba akhirnya aku buat keputusan utk melarikn diri. Aku dah tak mampu nk tanggung semua bebanan yg ada dlm umah tu lagi. Aku nekad apa pn jadik aku mesti keluar dr umah tu.

Dan akhirnya kini aku smpi jugak d kota Kuala Lumpur dgn niat aku tak mahu d perlaku seperti binatang utk kali yg kedua nya. Mujurlah masa aku smpi tu aku brkenalan ngan Suzy & hasil usaha dia jugak la dpt reja kt syarikat dia.

Bermula d situ jugak la aku brkenalan ngan Lan. Mula2 mmg aku tak mau layan. Aku tak mau luka lama brdarah kembali. Aku tak mau kenangan lama berulang lagik sekali jadi aku sekeras2nya menolak setiap ajakan Lan. Last nya aku tewas jugak. Aku terima dia dlm idup aku & utk ke sekian kali nya dlm idup aku merasa belaian & kasih sayang dr seseorg yg ikhlas menyayangi aku. 2 tahun kami menyulam kasih namun tak sangka rupanya dia pon sama jugak ngan pak cik aku. Hanya mengambil kesempatan ats kebaikan & kelemahan seorg wanita yg lemah seperti aku.

Saat tu aku rasa duani nie begitu kejam sgt pada diri aku. Sejak dr tu jugak aku nekad utk balas dendam kat semua lelaki. Dlm masa yg sama jugak aku dpt tawaran utk smbung study. Kesempatan nie aku guna dgn sebaek mungkin utk balas dendam pd semua kaum lelaki. Tiap kali lelaki yg dtg merayu, menyembah & sujud utk merayu pasti aku trsenyum puas.

3 tahun aku perdaya kn lelaki yg hadir dlm idup aku smpi la satu hari aku brkawan dgn mamat nie. Pd asalnya mmg niat aku nk prmainkn dia. Macam2 yg aku buat tp tak tahu kenapa dia sabar melayan segala perangai & kerenah aku.  

Tutur kata nya tak pernah sekali menyakitkn haty aku. Sepanjang aku brsama dia tak pernah sekali dia cuba mengambil kesempatan trhadap aku. Dlm aku tak sedar dia byk merubah cara penampilan aku, cara prgaulan, prcakapan & yg paling penting aku dh mula kembali ke jalan yg benar. Dia byk mendidik aku menjadi seorg muslimah yg solehah. Dlm diam aku sedar yg aku mulai mencintai nya.

` ya Allah..terima kaseh kerna Kau menemukan aku dgn seorg insan yg ikhlas menerima & menyayangi aku seadanya...jgn lah jauh kn dia dari ku & aku mohon pada Mu moga aku akn menjadi milik nya yg sah`

Genap setahun aku brsama dia akhirnya dia pn meluahkan hasrat dia utk melamar aku. Perghh.....haty manyak hepy lorr.....tp dlm tgh dok hepy tetiba tingat kisah silam yg pernah brlaku dulu. Mahukah dia terima aku yg kotor nie utk menjadi permaisuri haty dia.  Mampukah dia terima diri aku yg dh trlajak jauh dr persimpangan hidup sebagai seorg wanita.

`Lin...saya mahu memiliki awk sebagai milik saya yg sah. Kisah silam awk yg lau biarkn lah brlalu, sepahit mana pn kehidupan yg dh awk alami & lalui anggaplah itu sebagai ujian dr Allah. Apa yg saya mahu sekarang Lin yg menjadi isteri saya yg sah, menjadi ibu pada zuriat2 kita. Sudikah Lin menerima saya sebagai suami Lin d dunia & akhirat. Suami yg akn membimbing & mendidik Lin dgn ikhlas, sabar & tenang dlm apa jua keadaan sekali pun? `

` Saya terima..... ` 

Dlm tak sedar airmata jatuh brjurai d pipi. Haty turut berbisik......

` ya Allah...aku memohon keampunan ats segal ketrlajuran yg telah laku kn selama ini. Maafkn aku kerana aku selalu brsalah sangka trhadap segala apa ujian yg telah Kau berikn pada ku. Ampunkn aku ya Allah...ampunkn aku......dgn rendah diri aku memohon kepada Mu...ampunilah aku kasihanilah aku ya Allah..insan yg lalai dr tanggungjawab trhadap Mu, leka dgn keindahan dunia yg sementara ini. ya Allah...aku brsyukur kerana Kau kurniakn aku seorg insan yg ikhlas trhadap ku. Aku brmohon kpd Mu....berkatilah hubungan ini d dunia & akhirat. berikn lah segala kebahagiaan kepada kami.... `

  Dan tika ini aku telah sah menjadi isteri kepada Zulkharnain b Ahmad. Segalanya berjalan dgn lancar. Aku brsyukur sgt2 kerana keluarga mertua ku turut menerima aku.

`Abg..terima kaseh sbb terima saya seadanya.....` 

`Sayang....yg lepas biarkn brlalu....skrg syg dh jadik hak milik abg yg sah. Abg arap abg mampu bahagiakn syg hingga akhir hayat` 

`insyaAllah....syg mahu jd yg trbaek utk abg.....`

Dalam haty brkata..... `AKU INGIN BERUBAH` ......mengubah segala2 nya utk menjadi seorg isteri yg terbaek utk sang suami ku..menjadi seorg kekasih buat sang pencinta ku....menjadi seorg sahabat yg akrab utk sang kekasihku ini......

Moga d berkati kehidupan ini ya Allah...

AMIN

~ KEBAHAGIAN ADALAH HAK MILIK SETIAP INSAN ~

Thursday, May 12, 2011

SAYA TAK SUKA ORANG TIPU SAYA

ASSALAMUALAIKUM  

ari nie cik AngguR nk share beberapa cerita yg cik Anggur rasa perlu d cerita kn pd someone...ibarat mcm nk luahkn masalah la nie....

nk kata besar sgt pon idak la pasai nya bukan da kaitan ngan cik AngguR pon cuma pa yg jadik tu brlaku d sekeliling cik AngguR....then cik Anggur lak rasa cm brtanggungjawab utk buat satu teguran.... 

nk tau cerita apa...jom layan ~ 

CERITA SATU 

kejadian nie berlaku kira2 dlm seminggu dua yg lepas...mcm besa la minggu orentasi dak2 baru akn mai jmpa pengajar2 utk brkenalan & dapat kn tanda tangan...then mcm biasa jugak bila smpi kt giliran cik Anggur pasti da yg kena buat somthng ahakz.... 

student A : cik...saya nk mintak tanda tangan cik

cik AngguR : ya saya ..boley2 tp saya nk sain kt mana nie...nama saya apa?

student A : sainp la tang mana pon...saya manatau nama cik tu mai nk mintak tangan nie...

cik Anggur : kalo nama saya pon awk tak tau mcmmana nk suh saya sain...mcm mana awk tau saya cik kt sini....

* student tu pon blur jap sambil senyum sumbing yg agk basi utk cik AngguR....dlm haty cik AngguR boley gagah dak nie kan....

CERITA DUA 

student B : cik su...saya nk mintak tanda tangan cik boley... 

cik AngguR  : boley aih....nama sapa awk nie?kos apa?asal mana?

student B : nama saya meon asal sungai rumput amik kos masak2... 

cik AngguR : owh..okey.....tolong baca doa unut sat saya nk dengar 

student B : qunut panjang ka pendek cik.....

cik AngguR : qunut mana2 pon bulih aih.....

* student tu pon sengap smpi sudah..at last bru gtau yg dia tak reti baca, tak igt & dh lama tak solat ...dl haty cik anggur .ya Allah kesian nya dia....

CERITA TIGA  

kejadian bru ja jadik ari selesa ri tu..huhu masa cik Anggur masuk kelas utk ngajar..perghh ramai lak kali nie jenuh brcakap ahakz :) dh abeh kelas tetiba masuk la 4 org student dgn muka slumber badak nya tak bg salam ka jmpa ka pa ka..terus dok....cik Anggur just dok perati dr jauh ja smbil dok sembang ngan dak2 kelas yg len...

tetiba hinggap satu soklan d celah2 kebisuan kelas apabila semua org sibuk dok pikiaQ cm na nk wat reja yg cik AngguR bg tu....

student C : cik ajaq pa ari nie cik...

cik AngguR : amboi....awk dh la masuk tak bg salam...terus dok pas tu prtikai lak saya ngajar apa...awk semua p man atadi nya?

student C : kami p wat surat sumpah cik... 

cik Anggur : awk bgtau saya dak tadi masa nk keluaq?

student C : kami habaq dh aih...cik tu yg tak dengaQ 

cik AngguR : awk brdiri sat.....awk nama pa...asal mana....amik kos apa? 

* student tu pon terang la detail2 yg cik AngguR tanya td tu.....then cik AngguR tekan balik tanya betoi ka gtau cik AngguR td..pas tu dia pon ngaku yg dia tak bgtau..trmasuk la dua lagi sahabat dia ngaku tak bgtau...just tinggai sorang ja yg dok brkeras kata dia bgtau....

okey fine !!....cik AngguR dgn slumber & sopan nya bagi depa dok tempat depa....lantas cik Anggur pon mengeluarkn ayt sopan bin santun 

cik AngguR : saya tak marah kalo awk nk keluaQ..p la mana pon nk date ka pa ka...tp bgtau la saya...awk dh tau mggu  nie ada kelas kt sini awk semua maen keluaQ slumber badak ja tak bgtau saya...pas tu masuk wak dek ja kan...awk buat mcm saya nie tongkoi kayu kt depan nie....tp tak pa la...saya tak marah la..kalo ari nie awk bulih tipu saya makna nya sebelum2 nie pn awk dh besa menipu la kan...just nk gtau satu bnda ja saya paling tak suka satu benda ....

~ SAYA  TAK SUKA ORG TIPU SAYA ~   

cik Anggur pon terus kn kelas cm besa....tp smbil2 tu dok kias gak....ayt yg cik Anggur sebut td tu ha....kot2 da yg nk terasa ka nk mintak maaf ka....tapi kuchiwa betoi !!! 

kalo nk d ikut kn byk lg cerita yg tak beropa menyenangkn haty cik Anggur...tp cukup la kot banyak tu t tak larat kayuh baca lak.. 

so kesimpulan yg cik Anggur buat ialah anatar perkara yg cik AngguR terasa haty, kuchiwa, geram, marah & agk trkilan ialah : 

1.  ada student yg tak reti nk respect pengajar...dh la tak reti bg salam maen serbu ikut suka ja kan !!!

2.  ada yg suka mermehkn bnda yg wajib...part nie paling cik Anggur tak suka...geram..bukan apa...solat tu tiang agama kalo tak tau apa yg wajib tu makna nya tak penh buat la kn selam anie...bila takpenah buat ibarat mcm ada umah tp tak dak tiang la..tunggu angin mai cop teruih reban...tak ka kesian tu.....tak dak pegangan langsung !!! bila d tanya bila nk belajaq semeyanag..baca qunut tahyat?dgn muka tak malu nya ley jawab....

RILEK LU CIK ~....


NK JA cik AngguR  CEPUK PALA DIA...MMG LA NOW LU LEY ILEK TP MATI SOK LU LEY ILEK G KA BRO...ISK BEROK BETOI LA

3.  kalo zaman cik AngguR dulu mana berani nk tipu2 cikgu tp zaman la nie tipu tu mcm mkn kacang pis ja la.....suka2 haty ikut sedap selera nk tipu pengajar..tak rasa brsalah lak tu ngan muka slumber nya mintak maaf apa tah lagi....isk...tu kalo la da yg pengajar jahat ka kejam ka tak halalkn ilmu tak ka naya dak tu... !!!!

4. kalau zaman cik Anggur ngaji dulu org berebut2 nk baek ngan cikgu2..pasai nya sbb nk mudah dpt kn ilmu dr cikgu tu ( bukan bodek okey ! ) tp la nie perghhh siap bulih dok persoal lagik pa cik ajaQ..... 


*** pppstttt.utk student tu insyaAllah mggu depan kita jmpa lagi sudah pasti akn cik Anggur bersih kasi clean diri kamu tu erk....buat kawan2 d luaQ sana..cik AngguR tinggal kn beberapa soklan utk semua brtanya kn pd diri kita senirik....

1- Siapa AKU?

2- Dari mana asal AKU?

3- Apa tujuan hidup AKU?

4- Apa yang dah AKU buat semasa hayat AKU?

5- Kemana hala tuju AKU lepas AKU dah takdak nanti? 

RENUNG RENUNGKAN & SELAMAT MENINGKATKN AMALAN !

Saturday, May 07, 2011

JANGAN SUKA FITNAH ORG LAIN

"Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat)."

Ayat 11 dalam surah al-Nur di atas merupakan asbab penurunan ke atas kisah fitnah yang berlaku kepada Saidatina Aisyah R.A.

Dalam sirah Nabi SAW, ummulMukminin Aisyah ra pernah difitnah. Fitnahnya pula bukan sebarangan. Ada skandal besar antara A’isyah dan Safwan bin Mu’attal. Abdullah bin Ubai bin Salul, ketua munafiq menjadi sumber berita fitnah dan rekaan itu. Ia tersebar sehingga memberi kesan kepada masyarakat Islam terbaik ketika itu.

Ayat al-Quran surah an-Nur 11-21 mengajar akhlak mukmin menghadapi situasi seperti ini. Imam Nawawi memberi 54 komentar pengajaran dari peristiwa ini. Doktor Wahbah az-Zuhaily pula dalam Tafsir Munirnya memberikan sekitar 15-16 pengajaran dari peristiwa ini.

Hadis berkaitan:
Diriwayatkan oleh Imam Muslim rahimahullah didalam kitabnya, Sahih Muslim bahawa Saidatina Aisyah r.a isteri Nabi s.a.w katanya:

Apabila Rasulullah s.a.w ingin musafir, baginda biasanya mengadakan undian di kalangan isteri-isterinya. Sesiapa yang bernasib baik dialah yang akan keluar bersama Rasulullah s.a.w.

Saidatina Aisyah berkata Rasulullah s.a.w membuat undian di kalangan kami untuk memilih siapakah yang akan turut serta ke medan perang. Tanpa diduga undi akulah yang berjaya. Lalu aku keluar bersama Rasulullah s.a.w. Peristiwa ini berlaku selepas turunnya ayat hijab. Aku dibawa dalam Haudaj (sebuah bilik kecil untuk perempuan yang diletakkan di atas unta). Bilik inilah aku ditempatkan selama berada di sana.

Setelah Rasulullah s.a.w selesai berperang, kami terus pulang. Kami berhenti rehat buat seketika di suatu tempat yang berhampiran dengan Madinah. Sebaik sahaja tiba waktu malam kami diminta supaya meneruskan perjalanan. Pada waktu yang sama aku bangkit dan berjalan jauh dari pasukan tentera. Apabila selesai membuang air besar aku kembali ke tempat kelengkapan perjalanan. Ketika aku menyentuh dadaku mencari kalung, ternyata kalungku yang diperbuat dari manik Zafar (berasal dari Zafar, Yaman) hilang.

Aku kembali lagi ke tempat tadi mencari kalungku sehingga aku ditinggalkan dalam keadaan tersebut. Sementara itu beberapa orang lelaki yang ditugaskan membawaku mengangkat Haudaj ke atas unta yang aku tunggangi kemudian terus pulang. Pada sangkaan mereka aku berada di dalamnya. Saidatina Aisyah berkata : Wanita pada waktu itu semuanya ringan-ringan, tidak terlalu tinggi dan tidak pula terlalu gemuk kerana mereka hanya memakan sedikit makanan menyebabkan para sahabat tidak terasa berat ketika membawa serta mengangkat Haudaj. Apatah lagi aku pada waktu itu seorang gadis.

Mereka membangkitkan unta dan terus berjalan. Sebaik sahaja mereka bertolak aku bertemu kalung yang kehilangan tadi. Aku pergi ke tempat perhentian mereka semasa berperang, namun tidak seorang pun yang ada di sana. Lalu aku kembali ke tempat perhentianku dengan harapan mereka sedar kehilanganku dan kembali mencariku. Ketika berada di tempatku, aku terasa mengantuk dan terus tertidur. Kebetulan Safuan bin Al-Muattal As-Sulami Az-Zakwani telah ditinggalkan oleh pasukan tentera supaya berangkat pada awal malam sehinggalah dia sampai ke tempatku pada pagi tersebut.

Dalam kesamaran dia terlihat seorang manusia sedang tidur. Dia menghampiriku dan didapati aku yang tidur di situ. Dia mengenaliku kerana pernah melihat aku sebelum hijab diwajibkan kepadaku. Aku tersedar oleh ucapannya ketika dia mengetahui bahawa aku tidur di situ. Aku segera menutup wajahku dengan kain tudung. Demi Allah! Dia tidak bercakap dengan aku dan aku juga tidak mendengar kata-katanya walaupun sepatah selain satu ucapannya sehinggalah dia meminta aku menunggang untanya. Tanpa membuang masa aku terima pelawaannya dan terus naik dengan berpijak di tangannya, lalu beredar dalam keadaan dia menarik unta sehinggalah kami berjaya mendapatkan pasukan tentera yang sedang berhenti rehat kerana panas terik.

Celakalah penuduhku dan orang yang tetap dengan keangkuhannya iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul. Setelah sampai di Madinah, aku jatuh sakit di Madinah selama sebulan setelah ku kembali. Sementara itu orang ramai sedang menyebarkan fitnah daripada pereka cerita bohong tetapi aku sendiri tidak mengetahuinya. Aku mula resah setelah Rasulullah s.a.w kelihatan berubah malah aku tidak lagi merasakan kelembutan Rasulullah s.a.w yang biasanya aku rasakan ketika aku sakit. Rasulullah s.a.w cuma masuk mengucapkan salam kemudian bertanya: Bagaimana keadaanmu? Suasana ini menyebabkan aku semakin gelisah kerana bagiku, aku tidak melakukan keburukan.

Setelah penyakitku beransur sembuh, aku keluar bersama Ummu Mistah ke tempat buang air besar. Ianya adalah tempat yang biasa kami kunjungi untuk membuang air besar dan kami hanya keluar pada waktu malam. Keadaan ini berterusan sehinggalah kami membina tandas berhampiran dengan rumah kami. Kamilah orang arab yang pertama membina tandas untuk bersuci. Akhirnya kami merasa terganggu dengan tandas tersebut yang dibina berhampiran dengan rumah kami.

Suatu hari aku keluar bersama Ummu Mistah binti Abu Ruhmi bin Al-Muttalib bin Abdul Manaf. Ibunya adalah puteri Sakhrin bin Amir ibu saudara Abu Bakar As-Siddiq r.a, anaknya bernama Mistah bin Usaasah bin Abbad bin Al-Muttalib. Setelah kami selesai buang air besar aku berjumpa dengan anak perempuan Abu Ruhmi berhampiran rumahku. Tiba-tiba Ummu Mistah terpijak pakaiannya lalu melatah sambil berkata : Celaka Mistah! Aku berkata kepadanya : Apakah engkau mencela seorang lelaki yang syahid dalam peperangan Badar. Dia menjawab : Wahai Saidatina Aisyah, tidakkah engkau mendengar apa yang dia katakan? Aku menjawab : Tidak, apakah yang dia katakan? Lantas Ummu Mistah menceritakan kepada aku tuduhan pembuat cerita bohong.

Mendengar cerita itu, sakitku bertambah kuat. Setelah sampai di rumah Rasulullah s.a.w masuk menjengukku. Baginda mengucapkan salam kemudian bertanya: Bagaimana keadaanmu? Aku menjawab : Apakah engkau izinkan aku berjumpa dua orang tuaku? Pada saat itu aku ingin kepastian tentang berita tersebut dari dua orang tuaku. Selepas mendapat keizinan daripada Rasulullah s.a.w, aku segera pulang ke rumah orang tuaku. Sebaik sahaja sampai di sana, aku bertanya ibuku : Mak, apakah cerita yang disebarkan oleh orang ramai mengenai diriku? Ibuku menjawab : Wahai anakku! Tabahkanlah hatimu! Demi Allah berapa orang sahaja wanita cantik berada di samping suami yang menyayanginya dan mempunyai beberapa orang madu tidak difitnahkan, bahkan ramai yang dilontarkan fitnah terhadapnya. Aku berkata : Maha suci Allah s.w.t! Apakah sampai begitu sekali orang ramai memfitnah ku?

Aku terus menangis pada malam tersebut dan tidak lagi mampu menahan air mata. Aku tidak dapat tidur sehingga pada pagi keesokannya, aku masih lagi dalam keadaan demikian. Setelah beberapa ketika Rasulullah s.a.w memanggil Ali bin Abi Talib dan Usamah bin Zaid untuk membincangkan perceraian dengan isterinya. Ketika itu wahyu tidak diturunkan. Usamah bin Zaid memberi pertimbangan kepada Rasulullah s.a.w tentang penjagaan Allah terhadap isteri baginda dan kemesraan Nabi terhadap mereka sambil berkata: Wahai Rasulullah! Mereka adalah keluargamu. Kami cuma mengetahui apa yang baik. Manakala Ali bin Abi Talib pula berkata: Allah tidak menyulitkan kamu malah wanita selain daripadanya masih ramai.

Jika engkau bertanyakan pembantu rumah pun, tentu dia akan memberikan keterangan yang betul. Saidatina Aisyah berkata : Lantas Rasulullah s.a.w memanggil Barirah (pembantu rumah) dan bertanya: Wahai Barirah! Apakah engkau pernah melihat sesuatu yang meragukan tentang Aisyah? Barirah menjawab: Demi Allah yang mengutusmu membawa kebenaran. Sekiranya aku melihat sesuatu padanya, nescaya aku tidak akan menyembunyikannya. Dia tidak lebih dari seorang gadis muda yang sering tertidur di samping adunan roti keluarganya sehinggalah binatang ternakan seperti ayam dan burung datang memakannya.

Saidatina Aisyah berkata: Kemudian Rasulullah s.a.w berdiri di atas mimbar meminta pertolongan untuk membersihkan segala fitnah yang dilontarkan oleh Abdullah bin Ubai bin Salul. Saidatina Aisyah berkata lagi : Rasulullah s.a.w bersabda semasa berkhutbah : Wahai kaum Muslimin! Siapakah yang ingin menolongku dari orang yang sanggup melukai hati keluargaku? Demi Allah! Apa yang aku ketahui hanyalah kebaikan. Beberapa orang telah menyebut tentang seorang lelaki yang aku ketahui bahawa dia seorang yang baik. Dia tidak pernah masuk berjumpa isteriku kecuali bersamaku. Lalu Saad bin Muaz Al-Ansariy bangun berkata : Aku yang akan menolongmu daripada orang itu wahai Rasulullah. Jika dia daripada golongan Aus aku akan memenggal lehernya dan sekiranya dia dari kalangan saudara kami daripada golongan Khazraj, perintahkanlah aku nescaya aku akan melaksanakan segala perintahmu itu.

Saidatina Aisyah berkata: Mendengar kata-kata tersebut lantas Saad bin Ubadah bangun. Dia adalah penghulu golongan Khazraj, seorang yang soleh tetapi kadang-kadang dia cepat radang kerana bongkak. Dia menjawab kepada Saad bin Muaz : Engkau bohong! Demi Allah engkau tidak dapat membunuhnya dan tidak mampu untuk membunuhnya! Lalu Usaid bin Hudair sepupu Saad bin Muaz bangun menjawab kepada Saad bin Ubadah : Engkau bohong! Demi Allah, kami akan membunuhnya. Engkau seorang munafik yang membela orang-orang munafik. Maka terjadilah pertengkaran hebat antara golongan Aus dan Khazraj, sehingga mereka hampir membunuh antara satu sama lain.

Rasulullah s.a.w masih tetap berdiri di atas mimbar. Rasulullah s.a.w tidak henti-henti menenangkan mereka sehinggalah mereka terdiam kerana melihat Rasulullah s.a.w diam. Saidatina Aisyah berkata: Melihat keadaan itu aku menangis sepanjang hari. Air mataku tidak berhenti mengalir dan aku tidak dapat tidur sehinggalah pada malam berikutnya. Dua ibu bapaku menganggap tangisanku itu boleh membawa kepada terbelahnya jantungku. Ketika ibu bapaku menunggu aku, seorang perempuan Ansar datang meminta izin menemuiku. Setelah aku mengizinkannya, dia terus masuk lalu duduk sambil menangis.

Saidatina Aisyah berkata: Ketika itu Rasulullah s.a.w masuk memberi salam, lalu duduk bersama aku. Saidatina Aisyah berkata: Baginda tidak pernah berbuat demikian sejak berlakunya fitnah terhadapku sebulan yang lalu. Wahyu juga tidak diturunkan kepada baginda mengenai keadaanku. Saidatina Aisyah berkata: Rasulullah s.a.w mengucapkan Dua Kalimah Syahadah ketika duduk kemudian bersabda: Wahai Aisyah! Aku ketahui berbagai cerita telah diperkatakan tentang dirimu. Jika engkau memang tidak bersalah, Allah pasti tidak akan menyalahkan kamu. Tetapi seandainya engkau bersalah, pohonlah keampunan daripada Allah dan bertaubatlah kepada-Nya kerana sesungguhnya apabila seorang hamba mengaku berdosa, kemudian bertaubat nescaya Allah pasti akan menerima taubatnya.

Saidatina Aisyah berkata: Sebaik sahaja Rasulullah s.a.w selesai bersabda, aku bertambah sedih sehingga tidak terasa air mataku menitis. Aku berkata kepada ayahku: Jelaskanlah kepada Rasulullah s.a.w mengenai apa yang baginda katakan. Ayahku menjawab: Demi Allah! Aku tidak tahu apa yang harus dijelaskan kepada Rasulullah s.a.w. Kemudian aku berkata kepada ibuku: Jelaskanlah kepada Rasulullah s.a.w. Ibuku juga menjawab: Demi Allah! Aku tidak tahu apa yang harus dijelaskan kepada Rasulullah s.a.w. Lalu aku berkata: Aku adalah seorang gadis muda. Aku tidak banyak membaca Al-Quran. Demi Allah! Aku tahu bahawa kalian telah mendengar semuanya itu sehingga tetap bersemadi di hati kalian, malah kalian mempercayainya. Jika aku katakan kepada kalian bahawa aku tidak bersalah, Allahlah yang mengetahui bahawa aku tidak bersalah, tetapi kalian tetap tidak mempercayaiku. Begitu juga sekiranya aku mengakui melakukan kesalahan, Allahlah yang mengetahui bahawa aku tidak bersalah dan kalian tentu akan mempercayaiku. Demi Allah, aku tidak mempunyai contoh yang tepat untuk aku dan kalian kecuali kata-kata yang disebut oleh ayah Nabi Yusuf a.s, maksudnya: Kalau begitu bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya dan Allah jualah yang dipohonkan pertolongan mengenai apa yang kamu katakan itu.

Saidatina Aisyah berkata: Kemudian aku beredar lalu berbaring di tempat tidurku. Saidatina Aisyah berkata: Demi Allah! Pada saat itu aku yakin diriku tidak bersalah dan Allah akan menunjukkan bahawa aku tidak bersalah. Tetapi demi Allah! Aku tidak menyangka bahawa wahyu akan diturunkan tentang permasalahanku kerana persoalanku adalah terlalu remeh untuk difirmankan oleh Allah s.w.t. Namun begitu aku mengharapkan agar Rasulullah s.a.w melihat dalam mimpinya bahawa Allah s.w.t membersihkan aku dari fitnah itu. Saidatina Aisyah berkata: Demi Allah! Rasulullah s.a.w tidak beredar dari tempat duduk baginda dan tidak ada seorangpun di kalangan keluarga kami keluar. Apabila Allah s.w.t menurunkan wahyu kepada Nabi-Nya, baginda kelihatan berubah. Baginda duduk membongkok sambil berpeluh bagaikan mutiara pada musim sejuk kerana beratnya menerima firman Allah s.w.t yang diturunkan kepada baginda.

Saidatina Aisyah berkata: Setelah itu Rasulullah s.a.w terus ketawa. Ucapan pertama baginda selepas menerima wahyu tersebut ialah sabdanya: Bergembiralah, wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah s.w.t telah membersihkan kamu! Lalu ibuku berkata kepadaku: Bangunlah berjumpa Rasulullah s.a.w. Aku menjawab: Demi Allah! Aku tidak akan bangun berjumpa baginda. Aku hanya akan memuji kepada Allah s.w.t kerana Dialah yang menurunkan ayat Al-Quran menyatakan kebersihanku. Lalu Allah s.w.t menurunkan ayat yang bermaksud: (Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu) sebanyak sepuluh ayat. Allah s.w.t menurunkan ayat-ayat tersebut yang menyatakan kebersihanku.

Saidatina Aisyah berkata: Lalu Sayidina Abu Bakar orang yang selalu memberi nafkah kepada Mistah kerana dia adalah salah seorang daripada kaum keluarga Abu Bakar dan seorang miskin berkata: Demi Allah! Aku tidak akan memberikan nafkah kepadanya lagi selepas dia memfitnahkan Saidatina Aisyah r.a. Sebagai teguran terhadap tindakan itu Allah s.w.t menurunkan ayat maksudnya: Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya di antara kamu bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum keluarga sehinggalah kepada firman Allah s.w.t yang bermaksud: Tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu.

Hibban bin Musa berkata: Abdullah bin Al-Mubarak menyebut: Inilah ayat yang paling aku harapkan dalam Kitab Allah.

Abu Bakar berkata: Demi Allah! Memang aku inginkan keampunan Allah s.w.t. Lalu Abu Bakar kembali memberikan nafkah kepada Mistah sebagaimana biasa dan berkata: Aku tidak akan berhenti memberi nafkah kepadanya.

Saidatina Aisyah berkata: Rasulullah s.a.w pernah bertanya Zainab binti Jahsyin isteri Nabi s.a.w tentang masalahku: Apakah yang engkau ketahui atau apakah pendapatmu? Zainab menjawab: Wahai Rasulullah! Aku selalu menjaga pendengaran dan penglihatanku. Demi Allah! Apa yang aku ketahui hanyalah kebaikan. Saidatina Aisyah berkata: Dialah dari kalangan isteri-isteri Nabi s.a.w yang membanggakan aku. Allah s.w.t mengurniakan kepadanya sifat warak berbanding dengan saudara perempuannya iaitu Hamnah binti Jahsyin yang turut serta menyebarkan fitnah. Maka celakalah dia bersama orang-orang yang celaka!


*** pppsttt...bila baca cerita nie teringat zaman ngaji dulu cik AngguR penah d fitnah kononya dh kawen ngan salah sorang pengajar cik AngguR ..masa tu hanya Allah sj yg tau betapa sakit nya haty cik AngguR d tuduh ngan mcm2 cara...siap panggey semua dak2 ppuan bg nasehat la kononya malukn cik AnnguR...alhamdulillah cik AngguR anggap tu semua ujian dr Allah utk uji iman cik AngguR...mungkin cik AngguR dh jauh dr Allah & sbb tu gak Allah uji cik AngguR ngan ujian yg berat cm tu supaya cik AngguR kembali pd mengingati Dia...secara jujur nya kalo nk ikut kn haty cik AngguR yg sakit nie nk ja cik AngguR doa kn org tu kena bala biaQ dia lak rasa pa yg dia buat pd cik AngguR tp sib baek la cik AngguR tak didik diri cik AngguR balas2 dendam nie....cik AngguR kuaQ dr tmpt study ngan rasa hepy sbb dh abes study....tp agk trkedu skrg sbb dgQ2 cerita ank pada si polan yg tuduh & fitnah cik AngguR tu lak d mlukn teruk d pusat pengajian dia....pusat pengajian tu pulak d bawah satu bumbung ngan si poloan tu...ermm tu la tuduh ank org sgt akhirnya ank senirik yg buat taik ....siap kena sepak lagik ngan pensyarah..ermmmmm....tu la akibat nya buat aniaya kt org len...Allah tu Maha Brkuasa...nk balas tu sat ja....len kali jgn dok fitnah org tak tentu hala..tgk la nie sapa yg malu..... ( patot la aritu masa p konvo dia tunduk malu ja muka merah... utk pengetahuan tuan aji saya nie walaupon tak beropa nk bek sgt tp pa yg tuan aji buat tu betoi2 memalukn saya...nk marah byk2 tak guna so saya biaQ Allah ja yg tentukn selebeh nya just cik AngguR nasehat kn pd org yg buat fitnah tu BERSABARLAH..ISTIGHFAR BYK2 !!!

KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...