Sunday, May 15, 2011

AKU INGIN BERUBAH

Hari nie genap usia aku 30 tahun.Dh byk pengalaman yg aku lalui sepanjang 30 tahun aku brnafas d bumi Allah.Trsenyum tiap kali aku kenangkn pahit manis kehidupan yg penah aku lalui sebelum nie. Owh lupa nk ku kenal kn diri aku.nama aku Linda just call me Lin.

Tak byk cerita yg manis utk aku lontarkn pada semua hanya sekadar kenangan silam yg amat pahit d tambah pulak pengalaman idup yg sengaja aku pahit & hitam kan sebelum nie. Aku d lahirkn d kalangan keluarga yg kurang brkemampuan. Mempunyai 8 org adik beradik & aku yg paling bongsu. Semua org akn pikir bila bongsu everythng akn trsedia & d sediakn ngan mudah tp bukan utk aku.

Pada usia yg begitu muda aku dh kehilangan ibu & bapa ku. Arghh.....selalu aku menangis bila melihat kanak2 lain brmain & brmanja ngan insan trsayang tp aku pada usia 6 tahun dh trpaksa brtungkus lumus utk memcarik rezeki menyara kehidupan aku senirik. Abg & kakak ku semua sudah lama menghilangkn diri. Aku d tinggalkn pd bapak saudara ku. Kalau d ikutkn haty mahu saja aku menurut ke mana sja abg & kakak ku tapi apa kn daya diorg pn tak mampu nk sara idup senirik nie kn pula nk tambah beban jaga aku.

Keluarga pak cik aku bukan la sekaya mana hanya sekadar cukup2 makan ja. Atas alasan tu jugak la aku d paksa brkerja oleh mak cik aku. Byangkn la seusia aku yg mcm nie patotnya aku d sekolah kn d sekolah tadika,punyai ramai kawan2 bermaian & brgurau senda tp usia kanak2 ku d habis kn dgn mencari rezeki dgn basuh baju d umah org,tlg kemas umah & mcm2 lagi la.  Walaupn penat tp aku hepy sbb mampu bntu keluarga yg sudi menyara kehidupan aku smpi la aku menjadi remaja.

Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan d tgh malam. Tak penah aku sangka pak cik yg selama nie aku anggap mcm ayah kandung aku senirik telah meragut kesucian aku. Owh tuhan.....mengapakah seberat ini dugaan Mu trhadap diriku?Tidak kah Kau kasihani aku. Bukan sekali dua aku d perlaku mcm binatang tapi puluhan kali aku menjadi hamba si lelaki kejam tu. Dh ku luahkn pada mak cik aku tp jawapan yg terima hampa.

`Kau layan je la pak cik kau tu Lin..mak cik nie dh tua...tak de kudrat lagi dah..lgpn dia tu bukan sapa pd kau..pak cik kau jugak `

Tiga tahun aku menjadik hamba akhirnya aku buat keputusan utk melarikn diri. Aku dah tak mampu nk tanggung semua bebanan yg ada dlm umah tu lagi. Aku nekad apa pn jadik aku mesti keluar dr umah tu.

Dan akhirnya kini aku smpi jugak d kota Kuala Lumpur dgn niat aku tak mahu d perlaku seperti binatang utk kali yg kedua nya. Mujurlah masa aku smpi tu aku brkenalan ngan Suzy & hasil usaha dia jugak la dpt reja kt syarikat dia.

Bermula d situ jugak la aku brkenalan ngan Lan. Mula2 mmg aku tak mau layan. Aku tak mau luka lama brdarah kembali. Aku tak mau kenangan lama berulang lagik sekali jadi aku sekeras2nya menolak setiap ajakan Lan. Last nya aku tewas jugak. Aku terima dia dlm idup aku & utk ke sekian kali nya dlm idup aku merasa belaian & kasih sayang dr seseorg yg ikhlas menyayangi aku. 2 tahun kami menyulam kasih namun tak sangka rupanya dia pon sama jugak ngan pak cik aku. Hanya mengambil kesempatan ats kebaikan & kelemahan seorg wanita yg lemah seperti aku.

Saat tu aku rasa duani nie begitu kejam sgt pada diri aku. Sejak dr tu jugak aku nekad utk balas dendam kat semua lelaki. Dlm masa yg sama jugak aku dpt tawaran utk smbung study. Kesempatan nie aku guna dgn sebaek mungkin utk balas dendam pd semua kaum lelaki. Tiap kali lelaki yg dtg merayu, menyembah & sujud utk merayu pasti aku trsenyum puas.

3 tahun aku perdaya kn lelaki yg hadir dlm idup aku smpi la satu hari aku brkawan dgn mamat nie. Pd asalnya mmg niat aku nk prmainkn dia. Macam2 yg aku buat tp tak tahu kenapa dia sabar melayan segala perangai & kerenah aku.  

Tutur kata nya tak pernah sekali menyakitkn haty aku. Sepanjang aku brsama dia tak pernah sekali dia cuba mengambil kesempatan trhadap aku. Dlm aku tak sedar dia byk merubah cara penampilan aku, cara prgaulan, prcakapan & yg paling penting aku dh mula kembali ke jalan yg benar. Dia byk mendidik aku menjadi seorg muslimah yg solehah. Dlm diam aku sedar yg aku mulai mencintai nya.

` ya Allah..terima kaseh kerna Kau menemukan aku dgn seorg insan yg ikhlas menerima & menyayangi aku seadanya...jgn lah jauh kn dia dari ku & aku mohon pada Mu moga aku akn menjadi milik nya yg sah`

Genap setahun aku brsama dia akhirnya dia pn meluahkan hasrat dia utk melamar aku. Perghh.....haty manyak hepy lorr.....tp dlm tgh dok hepy tetiba tingat kisah silam yg pernah brlaku dulu. Mahukah dia terima aku yg kotor nie utk menjadi permaisuri haty dia.  Mampukah dia terima diri aku yg dh trlajak jauh dr persimpangan hidup sebagai seorg wanita.

`Lin...saya mahu memiliki awk sebagai milik saya yg sah. Kisah silam awk yg lau biarkn lah brlalu, sepahit mana pn kehidupan yg dh awk alami & lalui anggaplah itu sebagai ujian dr Allah. Apa yg saya mahu sekarang Lin yg menjadi isteri saya yg sah, menjadi ibu pada zuriat2 kita. Sudikah Lin menerima saya sebagai suami Lin d dunia & akhirat. Suami yg akn membimbing & mendidik Lin dgn ikhlas, sabar & tenang dlm apa jua keadaan sekali pun? `

` Saya terima..... ` 

Dlm tak sedar airmata jatuh brjurai d pipi. Haty turut berbisik......

` ya Allah...aku memohon keampunan ats segal ketrlajuran yg telah laku kn selama ini. Maafkn aku kerana aku selalu brsalah sangka trhadap segala apa ujian yg telah Kau berikn pada ku. Ampunkn aku ya Allah...ampunkn aku......dgn rendah diri aku memohon kepada Mu...ampunilah aku kasihanilah aku ya Allah..insan yg lalai dr tanggungjawab trhadap Mu, leka dgn keindahan dunia yg sementara ini. ya Allah...aku brsyukur kerana Kau kurniakn aku seorg insan yg ikhlas trhadap ku. Aku brmohon kpd Mu....berkatilah hubungan ini d dunia & akhirat. berikn lah segala kebahagiaan kepada kami.... `

  Dan tika ini aku telah sah menjadi isteri kepada Zulkharnain b Ahmad. Segalanya berjalan dgn lancar. Aku brsyukur sgt2 kerana keluarga mertua ku turut menerima aku.

`Abg..terima kaseh sbb terima saya seadanya.....` 

`Sayang....yg lepas biarkn brlalu....skrg syg dh jadik hak milik abg yg sah. Abg arap abg mampu bahagiakn syg hingga akhir hayat` 

`insyaAllah....syg mahu jd yg trbaek utk abg.....`

Dalam haty brkata..... `AKU INGIN BERUBAH` ......mengubah segala2 nya utk menjadi seorg isteri yg terbaek utk sang suami ku..menjadi seorg kekasih buat sang pencinta ku....menjadi seorg sahabat yg akrab utk sang kekasihku ini......

Moga d berkati kehidupan ini ya Allah...

AMIN

~ KEBAHAGIAN ADALAH HAK MILIK SETIAP INSAN ~

3 comments:

  1. cik kamoo : tQ sebab sudi baca

    ReplyDelete
  2. nice story.. bila Allah memberikan hidayah kepada seseorang itu, pasti dia akan meninggalkan semua perbuatan yang tidak baik.. semoga iman di hati kita sentiasa di jaga.. ameen

    ermm.. tapi penyertaan ni tak menepati syarat sebab tidak dimasukkan banner syarat penyertaan serta tidak di linkkan ke entry di Laman MO..

    apapun terima kasih sebab sudi join.. sebarang update terkini akan dimaklumkan di Laman MO..tq

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...