Thursday, April 28, 2011

KHAS UTK KAUM HAWA




"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu-ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan ketika ia diperlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

Wednesday, April 27, 2011

DOA PENERANG HATI



MAKSUD NYA : 

YA ALLAH BUKAKANLAH KE ATASA KAMI HIKMAT MU & LIMPAHKANLAH KE ATS KAMI KHAZANAH MU, WAHAI TUHAN YG MAHA PEMURAH LG MAHA PENYAYANG. WAHAI TUHANKU TAMBAHKANLAH ILMU KU & LUASKNLAH KEFAHAMANKU. WAHAI TUHAN KU LAPANGKANLAH DADA KU & MUDAHKNLAH URUSANKU

AAAARRRRGGGGHHHHHH !!!!

Aaaaarrrrghhhhhhh 
nk muntah
sakit pinggang
sakit pala 
perot kejang 
kaki lenguh 
mcm mcm laaaaaaaa
jadik
tolong la erk 
time2 mcm nie tolong la
tolong jgn sesekali 

1. tanya bnda yg remeh temeh 
2. jgn buat lawak bodoh 
3. jgn dok hentam over limit sgt 

Tuesday, April 26, 2011

IC3 ROOM @ KOTA DAMANSARA

lama rasa nya cik AngguR tak hapdate blog cik AngguR...al maklom la kursus sana kursus sini penat beb..pas tu balik nk siap kn dokumen iso ney lagi haiyakkkk....sgt meleteykn jiwa & bakul cik AngguR....

by de way masa cik AngguR p kursus aritu....ada la beberapa tmpt yg cik AngguR singgah...dlm byk2 tempat tu la kn..cik AngguR trtarik ngan satu tempat nie...nama tempat tu ICE ROOM @ KOTA DAMANSARA...pd sapa2 yg tak tau restoran nie betoi2 berdepan ngan giant kota damansara....

kedudukan kedai yg sgt strategik......kedai yg brtema kn kaler ijuan pucuk pisang perghh....comey kowt kalo d tgk pd waktu malam....

menu yg cik AngguR oder mlm tu dh semestinya nk mkn ice cream dia la kn...nyum2...sedap woo...nk tau ropa nya cm na....haha sabaq sat nohhh..... t cik AngguR tunjuk okey :P 


ICE ROOM @ KOTA DAMANSARA  


No. 27, Jalan PJU 5/20E, Pusat Perdagangan Kota Damansara,
The Strand, Kota Damansara PJU 5,
47810, Petaling Jaya, Selangor.
Tel : 03-6142 8727, 03-6142 8728 

menu utama nya dh semestinya ice cream la....kalo tak salag cik AngguR trdapat 17 jenisice cream yg ada d jual d restoran nie 

masa operasi nya brmula dr jam 11 pagi sehinggalah 12 tgh malam 

harga yg d tawarkn sgt2 brpatutan..ala lebey kurang cm kita makan kt secret recepi gak la..tp rasanya murah lagi kowt dr tu....menu mcm2 da....dr masakan melayu smpi la ke western.... 

okey bab kemudahan yg ada lak...mcm2 yg ada kt sini trmasuk la wi fi yg free...surau...tv lcd..malahan utk kanak2 pon da gak tempat nk main2 haha best kn... 

so ..tunggu palagi jom kita pakat p mkn kt sana bramai2 nohhhhhhhh... :P 



Sunday, April 17, 2011

KAMI BLOGGER UTAGHA


BIODATA  

NAMA : cik AngguR 
UMUR : apa ada pd anGka 
ASAL : Pulau Mutiara  

*** ...ppppsttttt...adoiyai tak reti nk ckp pa lagi dah la pasai nya tak dak idea....ahakz...just mahu memesan pd semua blogger kawasan utagha...join la KBU ( KAMI BLOGGER UTAGHA )...semua yg da dlm tu de best la...mcm adik beradik senirik walaupon tak kenal :)

Saturday, April 16, 2011

ON DE FLOOR


[Jennifer Lopez]
Let me introduce you to my party people
In the club... huh

[Pitbull]

I'm loose
And everybody knows I get off the chain
Baby it's the truth
I'm like Inception
I play with your brain
So don't sleep or snooze
I don't play no games so don't-don't-don't get it confused no
Cause you will lose yeah
Now pu-pu-pu-pu-pump it up
And back it up like a Tonka truck
Dale!

[Jennifer Lopez]

If you go hard you gotta get on the floor
If you're a party freak then step on the floor
If your an animal then tear up the floor
Break a sweat on the floor
Yeah we work on the floor
Don't stop keep it moving
Put your drinks up
Pick your body up and drop it on the floor
Let the rhythm change your world on the floor
You know we're running sh*t tonight on the floor
Brazil, Morocco,
London to Ibiza,
Straight to LA, New York,
Vegas to Africa

[Chorus]

Dance the night away
Live your life and stay young on the floor
Dance the night away
Grab somebody, drink a little more
Lalalalalalalalalalalalalala
Tonight we gon' be it on the floor
Lalalalalalalalalalalalalala


Tonight we gon' be it on the floor

[Verse 2]

I know you got it
Clap your hands on the floor
And keep on rockin'
Rock it up on the floor
If you're a criminal, kill it on the floor
Steal it quick on the floor, on the floor
Don't stop keep it moving
Put your drinks up
Its getting ill
It's getting sick on the floor
We never quit, we never rest on the floor
If I ain't wrong we'll probably die on the floor
Brazil, Morocco,
London to Ibiza,
Straight to LA, New York,
Vegas to Africa

[Chorus]

Dance the night away,
Live your life and stay young on the floor
Dance the night way,
Grab somebody drink a little more
Lalalalalalalalalalalalalala
Tonight we gon' be it on the floor
Lalalalalalalalalalalalalala
Tonight we gon' be it on the floor

[Pibull]

That badonka donk is like a trunk full of bass on an old school Chevy
Seven tray donkey donk
All I need is some vodka and some coke
And watch and she gon' get donkey konged
Baby if you're ready for things to get heavy
I get on the floor and act a fool if you let me
Dale
Don't believe me just bet me
My name ain't Keath but I see why you Sweat me
L.A. Miami New York
Say no more get on the floor

Lalalalalalalalalalalalalala

Tonight we gon' be it on the floor
Lalalalalalalalalalalalalala
Tonight we gon' be it on the floor
Lalalalalalalalalalalalalala
Tonight we gon' be it on the floor

KETIKA ALLAH MEMILIH MU UTK DIRI KU

Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..


Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Karena kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..


Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah pada-Nya ta'ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..


Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Ridholah padaku,
Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..

ZIKIR 99 NAMA ALLAH

Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama, iaitu 100 kurang satu. Siapa yang menghafalnya akan masuk syurga." Sahih Bukhari.
 

Ar Rahman (Maha Pengasih) 
100x selesai solat 5 waktu, insyaAllah sesiapa yang membacanya akan menjadi seorang yang pengasih, terang hatinya dan tidak mudah menjadi pelupa. 

Ar Rahim (Maha Penyayang)
100x setiap hari. InsyaAllah akan di jadikan orang tersebut penyayang dan di sayangi orang dan di beri kemudahan. 

Al Malik (Maha Menguasai)
121x setiap hari selepas fajar, insyaAllah akan di kayakan Allah dengan bersebab atau dengan pintu yang di bukakan Allah. 

Al Quddus (Maha Suci)
100x setiap hari setelah tergelincir matahari. InsyaAllah hari-harinya akan bersih dengan kesombongan, iri hati dan hasad dengki. 

As Salaam (Maha Sejahtera)
160x setiap hari, insyaAllah penyakit yang di deritai akan sembuh atau bila di bacakan kepada pesakit akan sembuh selagi belum sampai ajal. 

Al Mu'min (Maha Pemelihara Keamanan)
136x setiap hari insyaAllah akan aman diri dan hartanya daripada kejahatan. 

Al Muhaimin (Maha Menjaga)
Sebanyak-bayaknye setiap hari, insyaAllah akan sentiasa di awasi Allah dan di bersihkan zahir & batinnya. Juga bercahaya hatinya. 

Al Aziz (Maha Mulia)
40x setiap hari selesai solat subuh selama 40 hari, insyaAllah akan di kurniakan Allah kekayaan dan di muliakan oleh Allah. Tidak akan dia mengharap atau berhajat sesuatu selain daripada Allah. 

Al Jabbar (Maha Perkasa)
226x setiap pagi dan petang, insyaAllah tidak berdaya orang yang memusuhi untuk menganiayakannya. Akan tunduk mereka semua dengan pertolongan Allah. 

Al Mutakabbir ( Maha Megah)
662x setiap hari, insyaAllah akan terlindung daripada musuh dan tunduk orang yang takabbur. Jika di baca saat bersama isteri, insyaAllah akan di kurniakan anak yang soleh dan sihat. 

Al Khaliq (Maha Pencipta)
5000x insyaAllah akan di temui harta, kekasih atau keluarga yang hilang. Jika di baca di waktu malam Allah akan mengirimkan malaikat untuk membantu menempuh hidup di atas jalan yang benar. 

Al Bari (Maha Membebaskan)
100x pada siang hari, insyaAllah akan terhindar dan selamat dari kesulitan dan kebinasaan. 

Al Musawwir (Maha Pembentuk)
336x, insyaAllah segala perbuatan dan pekerjaannya akan menjadi baik. 

Al Ghaffur (Maha Pengampun)
100x dalam keadaan menunggu solat Jumaat di dalam Masjid; dosa-dosa yang terdahulu akak diampun kan Allah SWT, insyaAllah. 

Al-Qahhar (Maha Pemaksa/Maha Menguasai)
Di baca setiap malam secara terus-menerus sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan mendapat ketenangan batin dan bebas daripada kehidupan yang sukar. 

Al-Wahhab (Maha Pemberi)
300x setiap hari atau selepas selesai solat 5 waktu; insyaAllah akan dan mendapat kekayaan, kehebatan dan kebesaran. 

Ar-Razzaq (Maha Pemberi Rezeki)
Baca berulang-ulang kali insyaAllah segala usaha kita akan berjalan lancar serta sentiasa dikurniakan rezeki yang mencukupi. 

Al-Fattah (Maha Membebaskan/ Maha Membukakan)
di baca 71x setiap selesai fardhu subuh sambil meletakkan tangan di atas dada; insyaAllah akan bercahaya hatinya dan dipermudahkan segala urusannya. 

Al-Alim (Maha Mengetahui)
100x sesudah solat 5 waktu, insyaAllah akan memperoleh ilmu ma'rifat dan kasyaf serta iman yang sempurna. 

Al-Qabid (Maha Penggenggam)
Sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan terlepas daripada ancaman jahat. 

Al-Basit (Maha Meluaskan)
Baca 10x setelah solat Dhuha, insyaAllah akan dikurniakan rezeki yang tidak putus-putus dan di luaskan ilmunya. 

Al-Khafid (Maha Menjatuhkan)
500x dengan khusyukk dan tawadhuk; insyaAllah akan terlindung daripadanya perbuatan dan maksud jahat serta di kabulkan hajatnya. 

Ar-Rafi' (Maha Meninggikan)
100x setiap hari, insyaAllah akan ditinggikan darjatnya oleh Allah SWT. 

Al-Muiz (Maha Memuliakan)
140x seepas solat isya' setiap Isnin dan Jumaat, insyaAllah akan dipandang mulia oleh orang. 

Al-Muzill (Maha Menghinakan)
75x , akan dijauhkan Allah SWT daripada bahaya orang-orang yang berbuat jahat dan memudaratkan.

As-Sami' (Maha Mendengar)
100x setiap khamis setelah selesai solat zuhur tanpa pengetahuan orang lain akan termakbul doanya, insyaAllah.

Al-Basir (Maha Melihat)
100x sebelum solat Jumaat Allah akan membuka hati dan fikirannya, insyaAllah. 

Al-Hakam (Maha Menetapkan hukum)
Dibaca sebanyak-banyaknya selepas tengah malam, insyaAllah akan dikurniakan ilmu rahsia dan hikmah agama. 

Al-'Adl (Maha Adil)
104x setiap selesai solat 5 waktu; insyaAllah akan dikurniakan Allah sifat yang adil dan diperlukan pula untuk mengadili orang lain. 

Al-Latif (Maha Penyantun / Maha Lemah-Lembut)
133x setiap hari, insyaAllah akan di peroleh taufiq dan hidayah daripada Allah SWT. Akan berhasil dalam perniagaan dan sentiasa dilimpahi rezeki. 

Al-Khabir (Maha Bijaksana)
Zikir sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan berhenti dari segala tabiat buruknya dan akan terhindar dari perbuatan khianat orang-orang zalim. 

Al-Halim (Maha Penyantun/ Maha Penyabar)
 88x setiapkali selesai solat sunat fardhu insyaAllah akan kekal berpangkat kedudukannya dan akan bertambah baik kedudukannya, insyaAllah. 

Al-'Azim (Maha Agung)
7000x setiap hari dan setiap malam selama sebulan insyaAllah akan naik darjatnyadan memperoleh kelebihan dan kesenangan yang banyak dalam kehidupan dunia. 

Al-Ghafur (Maha Pengampun)
Zikir sebyanyak-banyaknya setiap malam insyaAllah akan dilenyapkan segala kesukarannya dan diampunkan dosa bagi mereka yang bertaubat. 

As-Syakur (Maha Mensyukuri)
Zikir sebanyak-banyaknya insyaAllah akan di jernihkan hatinya dan disembuhkan penyakit yang di alaminya. 

Al'Aliy (Maha Tinggi)
Zikirlah sebanyak-banyaknya insyaAllah akan terbela nasib mereka yang membaca nya dan terarah matlamat hidupnya dan jika sedang mengembara akan selamat sampai ke destinasinya, insyaAllah. 

Al-Kabir (Maha Besar) 
100x setiap selesai solat fardhu insyaAllah akan dibukakan Allah pintu makrifat baginya. Jika ia berhutang insyaAllah akan berkemampuan melunaskan hutangnya. 

Al-Hafiz (Maha Memelihara)
16x setiap hari insyaAllah akan terselamat daripada malapetaka. 

Al-Muqit (Maha Mencukupkan)
bacalah sebanyak-banyaknya kedalam segelas air dan diberi minum kepada anak yang buruk perangainya; insyaAllah akan berubah perangai anak itu kepada baik. 

Al-Hasib (Maha Menghisab)
Zikir setiap hari insyaAllah akn terhindar daripada bahaya dan bebas daripada rasa takut. 

Al-Jalil (Maha Luhur)
75x setiap pagi kira-kira 2.30 pagi setiap hari insyaAllah usahanya dan kedudukannya akan meningkat dengan tidak diduga. 

Al-Karim (Maha Pemurah)
280x setiap kali hendak tidur, insyaAllah akan lapang reqzekinya dan mendapat kemuliaan dan kehormatan dalam hidupnya. 

Ar-Raqib (Maha Mengawasi)
50x dengan niat agar Allah memelihara hartanya; insyaAllah akan terpeliharalah. 

Al-Mujib (Maha Mengabulkan)
55x setiap selesai solat subuh insyaAllah akan di kabulkan permohonannya oleh Allah SWT.

Al-Wasi' (Maha Luas)
127x setiap hari insyaAllah akan di anugerahkan Allah SWT kehidupan yang mencukupi serta jalan keluar daripada segala kesempitan hidup. 

Al-Hakim (Maha Bijaksana)
Biasakan zikir ini setiap hari; insyaAlllahtidak akan mengalami kesukaran dalam menjalankan segala tugas dan pekerjaannya. 

Al-Wadud (Maha Mencintai)
1000x setiap hari; insyaAllah akan diperbaiki segala urusan dunia dan di akhirat. 

Al-Majid (Maha Mulia)
99x setiap hari selepas solat subuh dan kemudian ditiupkan ke telapak tangan dan di sapukan ke mukanya; insyaALlah akan dapat kemuliaan dan kasih saying dari keluarganya. 

Al-Ba'its (Maha Membangkitkan)
100x sebelum tidur dengan meletakkan kedua-dua tangan di atas dadanya; insyaAllah akan diterangkan hatinya dan di beri ilmu hikmat dan makrifat. 

As-Syahid (Maha Menyaksikan)
319x setiap malam; insyaAllah akan meninggalkan segala perbuatan tidak baik dan akan kembali ke jalan yang benar. 

Al-Haqq (Maha Haq/Maha Benar)
Zikirlah setiap hari insyaAllah akan tetap hatinya dan keimanannya kepada Allah SWT. 

Al-Wakil (Maha Memelihara) 
1000x insyaAllah akan Allah redakan hujan lebat yang berbadaikan taufan dan akan pula dibukakan pintu rezeki oleh Allah. 

Al-Qawi (Maha Kuat)
Bacalah Yaa Qawiyyul Matiin 1000x setiap malam; insyaAllah akan kembali bertenaga seperti yang di perlukan bagi mereka yang lemah jasmani dan rohani. 

Al-Matiin (Maha Kukuh) 
Baca sebanyak-banyaknya dengan hati yang ikhlas dan rendah diri insyaAllah akan lenyap segala kesulitan yang di hadapi.  

Al-Waliyy (Maha Melindungi)
1000x pada malam Jumaat, insyaAllah alan diberi Allah satu wilayah dan apabila dihisab di padang mahsyar akan di hisab dengan cara yang amat mudah. 

Al-Hamid (Maha Terpuji)
100x setiap kali selepas solat 5 waktu; insyaAllah akan terhindar daripada tabiat buruk akan akan menjadi orang yang soleh. 

Al-Muhsi (Maha Menghitung)
1000x, insyaAllah akan mendapat kemudahanpada hari perhitungan nanti. 

Al-Mubdiyy (Maha Memulai)
setiap hari dengan hati yang khusyuk; insyaAllah akan di jernihkan hati dan fikirannya. 

Al-Mu'id (Maha Mengembalikan)
Zikir sebanyak 124x sebeum mengerjakan solat 5 waktu; insyaAllah barang yang hilang akan di jumpai kembali. 

Al-Muhyi (Maha Menghidupkan)
68x setiap selesai solat 5 waktu insyaAllah akan terkeluar dari badannya segala jenis penyakit. 

Al-Mumit (Maha Mematikan)
Zikir sebanyak-banyaknya sebelum tidur; insyaAllah sesiapa yang tiada kekuatan melawan nafsunya akan berupaya mengawal nafsunya. 

Al-Hayy (Maha Hidup)
Zikirlah sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan diberi hati yang terang dengan cahaya tauhid dan iman. Akan terhindar daripada sifat keji dan mungkar. 

Al-Qayyum (Maha Tegak/Berdiri dengan SendiriNya)
Zikirlah Yaa Hayyu Yaa Qayyum sebanyak 1000x setiap hari insyaAllah hartanya akan bertambah, di turuti orang perkataannya, dikasihi dia oleh semua dan ditinggikan martabatnya. 

Al-Wajid (Maha Mengadakan)
Di bacakan sebanyak-banyaknya setiap hari; insyaAllah akan Allah kurniakan kekayaan batin dan kemantapan jiwa. 

Al-Majid (Maha Luas Kemuliaan)
400x setiap hari; insyaAllah di jernihkan hati & fikirannya. 

Al-Wahid (Maha Esa)
zikir secara berulang-ulang kali di tempat sunyi; insyaAllah akan bebas daripada ketakutan. 

As-Samad (Maha Diperlukan)
313x dalam waktu 3 hari dan disertai dengan puasa 3 hari juga; insyaAllah akan di kabulkan hajatnya. 

Al-Qadir (Maha Kuasa)
Di baca sebanyak 305x setiap hari insyaAllah akan tercapai segala maksud serta hajatnya dan tercapai cita-citanya. 

Al-Muqtadir (Maha Menentukan)
20x setiap kali bangun tidur; insyaAllah di permudahkan segala urusan dan pekerjaannya. 

Al-Muqaddim (Maha Mendahulukan)
124x setiap hari insyaAllah akan maju di dalam apa yang di usahakannya. 

Al-Muakhir (Maha Mengakhirkan)
100x setiap hari akan mendapat rahmat dan redha Allah dan di terima taubatnya; insyaAllah. 

Al-Awwal (Maha Awal)
40x setiap hari selama 40 hari insyaAllah akan di kurniakan anak lelaki. Jika di baca sebanyak 1000x selama 40 hari  insyaAllah akan di mudahkan hidupnya. 

Al-Akhir (Maha Akhir)
200x setiap selesai solat 5 waktu dan di amalkan selama sebulan ; insyaAllah akan dibukakan pintu rezeki yang halal baginya oleh Allah. 

Az-Zahir (Maha Nyata)
Zikir Ya Zahir sebanyak 1106x setiap selesai solat 5 waktu dan di amalkan selama sebulan; insyaAllah akan di terangi hatinya dan di buka rahsia dari ilmu yang sukar.  

Al-Batin (Maha Tersembunyi)
300x setiap selesai solat 5 waktu insyaAllah akan di bukakan kepadanya keberanian yang sejati. 

Al-Waliyy (Maha Menguasai)
10,000x pada waktu siang dan 10,000x pada waktu malam insyaAllah akan di bukakan pintu makrifat baginya; insyaAllah. 

Al-Muta'ali (Maha Suci/Terpelihara)
541x setiap hari; insyaAllah akan mendapat hasil yang baik dan di tinggikan martabatnya. 

Al-Barr (Maha Dermawan)
Di baca 7x kepada anak yang baru lahir; insyaALlah akan terlindung anak tersebut daripada bahaya sehingga akil baligh. 

At-Tawwab (Maha Penerima Taubat)
Sebanyak mungkin; insyaAllah akan di permudahkan untuk kembali ke jalan yang benar dan di redhai. 

Al-Muttaqim (Maha Menyeksa)
Zikir sebanyak 690x setiap kali selesai solat 5 waktu atau 6900x pada waktu malam; insyaAllah akan mendapat pertolongan untuk mengalahkan musuh. 

Al-'Aff (Maha Pemaaf)
Baca sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan di ampunkan dosanya. 

Ar-Rauf (Maha Mengasihani)
Sesispa yang selalu membaca doa ini akan di kasihi Allah SWT. Akan di limpahi rahmat dan tidak pula dia sengsara di dalam hidupnya. 

Al-Malikul Mulk (Maha Menguasai Kerajaan)
Zikir sebanyak 212x atau lebih setiap hari insyaAllah akan di anugerahkan harta dan kekayaan kepadanya. 

Dzul Jalaali wal Ikram (Maha Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan)
Baca sebanyak 1065x setiap hari selama sebulan maka Alllah akan memakbulkan hajat dan doanya.

Al-Muqsit (Maha Mengadili)
Di baca sebanyak 700x dengan niat; insyaAllah di kabulkan niatnya.

Al-Jami' (Maha Mengumpulkan)
Baca sebanyak-banyaknya insyaAllah akan jumpa barang yang hilang dan keluarga yang jauh akan di ketemukan semula.

Al-Ghani (Maha Kaya)
Di baca sebanyak 1007x setiap hari; insyaAllah akan di anugerahkan kepadanya kekayaan zahir & batin dan juga di permudahkan jalan hidupnya.

Al-Mughni (Maha Mengkayakan)
Zikir sebanyak 1,000x; insyaAllah akan menjadi kaya dengan kurnia Allah.

Al-Mani' (Maha Menolak/Melarang)
Baca sebanyak 164x sebelum solat subuh insyaAllah akan di kurniakan kehidupan kekeluargaan yang baik dan terhindar daripada kezaliman.

Ad-Dharr (Maha Memudharatkan)
1001xsetiap hari  insyaAllah akan sembuh daripada penyakit yang telah lama tidak dapat di sembuhkan.

An-Nafi' (Maha Pemberi Manfaat)
setiap hari sebyak-banyaknya: insyaAllah segala penyakit dan kesusahannya akan hilang.

An-Nur (Maha Bercahaya)
sebanyak 256x setiap hari; insyaAllah akan terang hati nurani dan jiwanya untuk makrifat kepada Allah SWT.

Al-Hadi (Maha Pemberi Petunjuk)
Sesiapa yang selalu menyebut asma' ini insyaAllah akan memperoleh ilmu kerohanian.

Al-Badi' (Maha Pencipta Yang Baru)
Di baca yaa Badi' as Samawaati wal Ardh sebanyak 70x; insyaAllah akan bebas dia dari sebarang kesulitan.

Al-Baqi (Maha Kekal)
1000x; insyaAllah akan hilang segala dukacitanya dan kemudharatan.

Al-Warith (Maha Mewarisi)
707x setiap malam; insyaAllah akan memperoleh kejayaan di dalam bidang kehidupan yang di ceburi.

Ar-Rashid (Maha Pemberi Petunjuk)
zikir sebanyak 1000x antara Maghrib dan Isya' insyaAllah segala kesusahan dan kepayahannya akan hilang.

As-Sabur (Maha Penyabar)
Zikirlah sebanyak 3000x insyaAllah akan hilanglah penderitaan dan kesusahan yang sedang di hadapi.

QURAN



Waktu engkau masih kanak-kanak,kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu’ aku kau sentuh dalam keadaan suci
Aku kau pegang, kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih ataupun keras setiap hari
Setelah usai engkaupun selalu menciumku mesra 

Sekarang engkau telah dewasa…
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku…
Apakah aku bacaan usang yang tinggal sejarah…
Menurutmu barangkali aku bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji saja? 

Sekarang aku engkau simpan rapi sekali hingga kadang engkau lupa dimana menyimpannya
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai perhiasan rumahmu
Kadangkala aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau aku kau buat penangkal untuk menakuti hantu dan syetan Kini aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian dalam kesepian
Di atas lemari, di dalam laci, aku engkau pendamkan. 

Dulu…pagi-pagi…surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman
Sore harinya aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau…..

Sekarang… pagi-pagi sambil minum kopi…engkau baca Koran pagi atau nonton berita TV Waktu senggang..engkau sempatkan membaca buku karangan manusia
Sedangkan aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Yang Maha Perkasa.
Engkau campakkan, engkau abaikan dan engkau lupakan… 

Waktu berangkat kerjapun kadang engkau lupa baca pembuka surahku (Basmalah)
Diperjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Alloh yang terdapat padaku di laci mobilmu
Sepanjang perjalanan radiomu selalu tertuju ke stasiun radio favoritmu Aku tahu kalau itu bukan Stasiun Radio yang senantiasa melantunkan ayatku
Di meja kerjamu tidak ada aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku melantun
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatkupun kadang kau abaikan Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu 

Benarlah dugaanku bahwa engkau kini sudah benar-benar melupakanku
Bila malam tiba engkau tahan nongkrong berjam-jam di depan TV
Menonton pertandingan Liga Italia , musik atau Film dan Sinetron laga
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu…aku menjadi semakin kusam dalam lemari
Mengumpul debu dilapisi abu dan mungkin dimakan kutu

Seingatku hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terbata-bata dan kurang lancar lagi setiap membacaku.

Apakah Koran, TV, radio , komputer, dapat memberimu pertolongan ?
Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Hanya dengan ayat-ayat Allah yang ada padaku engkau dapat selamat melaluinya.

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu…
Setiap saat berlalu…kuranglah jatah umurmu…
Dan akhirnya kubur sentiasa menunggu kedatanganmu..

Engkau bisa kembali kepada Tuhanmu sewaktu-waktu 

Apabila malaikat maut mengetuk pintu rumahmu.
Bila aku engkau baca selalu dan engkau hayati…
Di kuburmu nanti….
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan
Yang akan membantu engkau membela diri
Bukan koran yang engkau baca yang akan membantumu

Dari perjalanan di alam akhirat Tapi Akulah “Qur’an” kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu

Peganglah aku lagi . .. bacalah kembali aku setiap hari
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat suci Yang berasal dari Alloh, Tuhan Yang Maha Mengetahui
Yang disampaikan oleh Jibril kepada Muhammad Rasulullah.
Keluarkanlah segera aku dari lemari atau lacimu…
Jangan lupa bawa kaset yang ada ayatku dalam laci mobilmu Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu

Sentuhilah aku kembali…
Baca dan pelajari lagi aku….
Setiap datangnya pagi dan sore hari
Seperti dulu….dulu sekali…
Waktu engkau masih kecil , lugu dan polos…
Di surau kecil kampungmu yang damai

Jangan aku engkau biarkan sendiri….
Dalam bisu dan sepi….
Mahabenar Allah, yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.... 

*** ppppssttt...trkedu & trsentak seketika bila cik AngguR baca balik nota yg trsimpan rapi dlm folder cik AngguR nie....just nk share ngan kawan2 semua...renung2 kn lah k...kita nie trletak pd golongan yg mana la kan...menyimpan Quran sbgai hiasan d almari @ menyimpan Quran sbgai pedoman & pegangan d dlm haty.... :P

Thursday, April 14, 2011

DOA PERLINDUNGAN DRPD FITNAH DAJJAL

ari nie cik AngguR nk kongsi satu doa yg skrg jadik amalan cik AngguR.... doa yg pendek & mudah utk kita semua baca & hafal insyaAllah... 

DOA PELINDUNGAN DRPD FITNAH DAJJAL 


MAKSUD NYA : 

YA ALLAH, AKU BERLINDUNG KEPADA MU DR SIKSA KUBUR, DR SIKSA NERAKA JAHANNAM, DR FITNAH HIDUP & MATI & DR FITNAH DAJJAL


haa...dh dapat dak doa nya??hehe kalo tak terang..nk dpt kn copy yg terang ley tinggalkn pesanan kn cik AngguR insyaAllah akn cik AngguR email kn secepat yg mungkin... 

okey...doa nie d baca time lepas kita baca tahyat akhir masa solat....maksudnya baca sebelum kita bagi salam la time dh nk abeh solat tu... 

nk hafal tu tak lama kot pasai nya pendek ja kan..kalo lagu yg brjela2 tu ley kita hafal dgn sekali dua dgr nie kn pulak doa yg pendek senonet ja pon....kalo cik AngguR la ari tu amik masa dlm 2 ari gak nk fasih kn bacaan doa nie...alhamdulilah skrg dh jadik amalan cik AnggurR baca doa nie tiap2 kali solat...  

moga2 ilmu yg cik AngguR kongsi kn pagi nie bg manfaat utk semua insyaAllah...jgn dok renung2 kn saja tau...dh renung ken abaca...dh baca kena hafal...dh hafal kena amalkn la erk... 

muaxxxxxxxx

*** ppppstttt...dulu time skolah2 sat ja kn dok baca ayt hafazan tu...masyukk laju ja dlm otak nie la nie bila dh berumur lembab ckit la kan...aiyo....nmpk nya byk dosa2 yg mengotorkn haty nie tu yg lembab nk baca & hafal...ahakz...jom kita sama2 bersihkn haty kita ngan banyak kn zikir & istighfar....insyaAllah moga2 d permudahkn hidayah & nur masuk dlm haty kita ~

Wednesday, April 13, 2011

MANDI HADAS

BERSUCILAH KAMU SEBELUM KAMU D SUCIKAN


Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum, Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

** pppsstttt....artikel nie cik AngguR dpt dr kwn baek cik AngguR asal nya....if ada yg brcanggah plzz bgtau cik AngguR okey ... ~

CANTIK ITU SUBJEKTIF



PETUA KECHANTEKAN

Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a. 

Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

WUDHU`

Wudhu' 

Untuk menunaikan sembahyang, diwajibkan kita berwudhu' (mengambil air sembahyang atau mengangkat hadas kecil) terlebih dahulu. Jika kita tidak berwudhu' adalah haram hukumnya, begitu juga jika kita ingin melakukan:-

  • Sembahyang-sembahyang sunat.
  • Thawaf di Baitullah.
  • Menyembahyangkan mayat.
  • Sujud tilawah atau sujud syukur.
  • Memegang (menyentuh/membawa) Al-Quran, tetapi dibolehkan, diharuskan menyentuh/membawa/memegang jika kandungan isi Al-Quran itu lebih banyak tafsiran dari isi ayat Al-Quran.

Syarat-syarat Wudhu'

Syarat sah wudhu' itu ada enam:-

  • Orang Islam (orang bukan Islam tidak wajib berwudhu')
  • Mumayiz, iaitu telah dapat membezakan yang baik dengan yang buruk sesuatu pekerjaan, yakni yang telah berusia 9 tahun.
  • Air mutlak (air yang suci lagi menyucikan)
  • Bersih dari Haidh, Nifas dan Junub atau dalam Hadas Besar.
  • Jangan ada pada anggota kita sesuatu benda yang dengannya, sebabnya tidak sampai air ke kulit/rambut/kuku seperti cat, lilin, getah, tatu di kulit, pewarna rambut, pewarna kuku, gincu bibir, eyeshadow dsb.
  • Mengetahui dan dapat membezakan mana yang fardhu dan sunat.

Sunat-sunat wudhu'

Perkara-perkara yang disunatkan ketika berwudhu':-
  • Menghadap ke arah Kiblat.
  • Menbaca "Auuzubillah himinasyaitonirrajim" dan "Bismillah hirrahman nirrahim".
  • Membasuh kedua telapak tangan hingga kepergelangan tangan sebelum berwudhu'.
  • Berkumur atau bersugi.
  • Memasukkan sedikit air ke dalam hidung untuk membersihkannya dan mengeluarkannya kembali.
  • Menyapu air ke kepala.
  • Memusing-musingkan cincin jika ada di jari.
  • Menjelai-jelai janggut atau misai dengan air sehingga rata.
  • Menjelai jari-jari tangan dan kaki.
  • Mendahulukan basuhan anggota kanan daripada yang kiri.
  • Mengulang 3 Kali setiap basuhan.
  • Jangan meminta bantuan orang lain seperti tolong menuangkan air sewaktu berwudhu'.
  • Jangan mengelap atau mengeringkan anggota wudhu' dengan kain atau sebagainya.
  • Elakkan percikkan air jangan sampai jatuh semula ke bekas atau ketimba.
  • Berjimat ketika menggunakan air.
  • Jangan berkata-kata atau bersembang ketika mengerjakan wudhu'.
  • Membaca Doa Selepas wudhu' setelah selesai berwudhu'.

Perkara yang sunat untuk berwudhu'.
  • Sehabis keluar darah dari hidung.
  • Sesudah mengantuk.
  • Hendak berjalan jauh.
  • Sehabis ketawa berbahak-bahak.
  • Ragu-ragu dalam berwudhu'.
  • Sehabis berkelahi, mengumpat, memaki, mencaci,mengadu domba, marah atau mengeluarkan kata-kata kotor.
  • Kerana hendak tidur siang ataupun malam.
  • Kerana hendak membaca ayat-ayat Al-Quran, Hadith atau Zikrullah.
  • Kerana hendak Iktikaf di dalam masjid.
  • Hendak bertabligh, pidato atau mengajarkan ilmu agama.
  • Ziarah ke kubur.
  • Memegang atau memikul mayat.
  • Jika dalam keadaan marah. 

 KEISTIMEWAAN WUDHU` YG PERFECT
 
Dari Abu Hurairah r.a., katanya:” Bersabda Rasulullah s.a.w.:” Luas telaga ku pada hari kiamat lebih dari jarak Ailah1) dan ‘Adan’ airnya lebih jernih dari salju, lebih manis dari madu bercampur susu, bejana-bejananya lebih baik dari bintang di langit; Aku melarang umat selain umat ku yang akan datang minum di situ, sebagaimana seorang yang menjaga unta-unta orang lain yang akan minum dari telaganya; Ditanya Rasulullah s.a.w.:” Dapatkah tuan mengenal kami ketika itu?” Jawab Rasulullah s.a.w.:” Ya, ialah dengan bekas wuduk yang gilang-gemilang di muka mu sebagai tanda yang diistimewakan dari umat-umat yang lain.” 

sumber dr JAKIM

 

BONECA



lagu nie agk ringkas tp ada maksud yg sangat2 mendalam...ce pakat2 try dengaQ tengok...

kdg2 kn kita tak sedaQ yg kita nie byk kekurangan ..yg kita tau asyik dok tunding jari carik salah org ja kan...sdg kn kita tak cermin diri kita..kekurangan kita.... 

moga2 cik AngguR masih mempunyai kewarasan yg tinggi + kesabaran yg mendalam utk menghadapai segala ujian yg mendatang insyaAllah !!!

ZIKIR PAGI PETANG & SELEPAS SOLAT



ari nie cik AngguR nk kongsi salah satu buku yg jadik kegemaran cik AngguR utk d gunakn ari2....haa....tgk comey dak buku nie?saiz nya kechek jak....saiz poket huhu boley d bawak ke sana & ke mari..comey sgt2.... meh cik AngguR terang serba sikit  

TAJUK  
ZIKIR PAGI PETANG & SELEPAS SOLAT 

HARGA 
RM 4.00 SAHAJA 

PENULIS 
DR ABDUL BASIT HJ ABDUL RAHMAN  

ISI KANDUNGAN 
TERBAHAGAI KPD 3 BAHAGIAN  
  • ZIKIR DRPD QURAN 
  • ZIKIR SUNNAH RASULULLAH 
  • ZIKIR SELEPAS SOLAT 

MASA YG D PERLUKN UTK BACA 
15 - 20 MINIT SAHAJA 


*** pppsttttt...kalo kita ada banyak mas autk men game..brgayut tepon...msg kwn2 awek2 pakwe2 yg keluaaq belanja beringgit2 tanpa kita sedaQ pa salah kalo kita laboQ kn duit kita tu sikit beli buku nie...menabung utk kesenangan akhirat insyaAllah moga2 semua org dapat berkat hendak nya aminn.... ( kdg2 malas jugak nk baca tp malas nie kalo d ikut2 kn sgt sok jadik baloQ teruih so permulaan mmg kena paksa...t bila dh lama2 kalo tak baca jd cm rindu pulok pasai nya tak baca lagik ) .....

MENGAPA


Mengapa kau pergi
Mengapa kau kecewakan
Mengapa kau hancuri
Mengapa kau menghinakan

Mengapa kau sakiti

Mengapa kau melukakan
Mengapa kau memberi
Mengapa kau memuliakan

Dengan getaran jiwa

Kukemukakan pertanyaan

Tak ingin kau pergi

Tak ingin kudikecewakan
Tak ingin cinta dinodai
Tak ingin dihancurkan

Tak ingin kudisakiti

Tak ingin kudilukakan
Tak ingin kau kuberi
Bila kau melupakan

Tak ingin ku di akhiri

Bila kau memuliakan dengan perasaan
Hampaku meminta jawaban

Reff:


Di kananku cinta penuh bermadu

Di kiriku racunmu
Kalimah sakti yang man untukku
Dapatkah kau membuat pilihan
Agar kita dapat bersama

Kau..bisa membahagiakan menceriakan

Kau..bisa menggembirakan mempesonakan
Aku...ingin dicintai dan mencintai
Aku...ingin bila terjaga kau di sampingku S'lamanya

Semoga cinta bersemi

Semoga cintamu kan dekat padaku
Asmara kan mengundang
Tanpa mengira waktu bertahta di hatimu dan di hatiku 
 
*** pppsssttt.....apa sal mood tak berapa nk best erk pagi nie...ermmm !!!! 

Tuesday, April 12, 2011

PULUT MANGGA



tetiba tingin sangat2 nk makan PULUT MANGGA ney...waduh waduhhhh lazat nyaaaaaaaaaa.......perot ku sabar lah sabariah !.... 
d sebab kn teringin sangat2 so cik AngguR pon survey la cam na nk buat pulut mangga ney....ahakz ley buat aih sonang jo...jom sharing2 resepi okey ... 

PULUT MANGGA 

240gram beras pulut 
250ml santan 
1 sudu teh garam 
1 biji mangga masak 
(dihiris & di potong2 ikut suka haty la erk nk bentuk apa...luv ka bulat2 ka janji ley masok perot aih)

mula2 kita kena rendam beras pulut semalaman
pas tu kukus beras pulut smpi masak ( agk2 la dlm 25 - 30 minit )
pas tu  masukkan pulut yg dah  d masak ke dlm bekas & then campurkn santan ngan  gula + garam.
gaul sama rata & sama rasa
kukus sekali lagi smpi gula meresap masuk ke dlm pulut
tukaQkan beras pulut ke dlm bekas dan campur dengan santan. 
gaul rata & kukus sekali lg ( yg nie sat ja naaa.....agk2 dlm 10 - 15 minit ja )
sedia untuk dihidangkan bersama dengan mangga yg telah d potong bentuk luv luv  

yummy yummy yummy 


KU MENUNGGU

Rossa Ku Menunggu

ku menunggu, ku menunggu kau putus dengan kekasihmu
tak akan ku ganggu kau dengan kekasihmu
ku kan selalu di sini untuk menunggumu

cinta itu ku berharap kau kelak kan cintai aku
saat kau telah tak bersama kekasihmu
ku lakukan semua agar kau cintaiku

reff:
haruskah ku bilang cinta
hati senang namun bimbang
ada cemburu juga rindu
ku tetap menunggu

haruskah ku bilang cinta
hati senang namun bimbang
dan kau sudah ada yang punya
ku tetap menunggu

datang padaku, ku tahu kelak kau kan datang kepadaku
saat kau sadar betapa ku cintaimu
ku akan selalu setia tuk menunggumu

repeat reff

haruskah ku bilang cinta
hati senang namun bimbang
ada cemburu dan juga rindu
dan aku tetap menunggu

haruskah ku bilang cinta
hati senang namun bimbang
dan kau sudah ada yang punya
ku tetap menunggu

(aku tetap menunggu) ku tetap menunggu
(aku tetap menunggu) ku tetap menunggu
ku tetap menunggu 

PERLU KA KITA TUNGGU UTK SESUATU YG TAK PASTI ERK???


KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...