Friday, February 25, 2011

15 PINTU




15 PINTU SYAITAN YG ADA DLM DIRI KITA 

  1. Marah. 
  2. Cinta Dunia. 
  3. Tak mau menghadiri majlis ilmu. 
  4. Terlalu tinggi angan-angan. 
  5. Rakus. 
  6. Kedekut bakhil. 
  7. Suka d puji-puji. 
  8. Riak. 
  9. Ujub-kagum ngan diri senirik. 
  10. Takut & gelisah. 
  11. Brburuk sangka. 
  12. Pandang rendah kt org lain. 
  13. Suka pd dosa-dosa.  
  14. Rasa aman dr balasan Allah. 
  15. Putus asa dr rahmat Allah.  



15 SENJATA YG PERLU KITA ADA UTK MENHALAG SYAITAN

  1. Byk baca Bismillah ( kunci pada perbuatan baik).
  2. Bnyk kn brzikir.
  3. Bnyk kn bristigfar.
  4. Baca “la i’ la ha illa anta subha naka inni kuntu minaz zoli min”.
  5. Jgn tidoQ sorang2.
  6. Bca doa pagi &  petang.
  7. Brsugi ( gosok gg ).
  8. Salu  solat jemaah.
  9. Brwudhuk sebelum tidur.
  10. Menutup aurat.
  11. Amalkn baca doa masuk tandas.
  12. Bnyk brselawat pd hati.
  13. Bertaubat, beristighfar.
  14. Bnykkn baca Al-Quran.
  15. Baca surah Yassin setiap pagi 

*** pppssttttt.....pesanan nie utk diri aku senirik ...moga2 aku senantiasa menjaga segala pintu yg ada & mengelak sedaya yg mungkin utk elakkn  dr pintu2 nie d ceroboh oleh sang setan yg durjana tu....caiyokkkkkk

Thursday, February 24, 2011

ABOUT HAIR

`...mak aihh...panjang betoi rmbut cik..tak payah ka dok jaga???panjang sgt kot...cm na cik sikat....hiyakkk...basuh ari2 ka.....sure syampu sebulan 3 4 botoi kan.... ~ ` 

ahakz....dgn senang haty aku jawab ~ tak payah pon benaQ nya....lagi senang dr jaga rambut pendek tau..... :P  



PETUA JAGA RAMBUT

1. JANGAN syampu rambut trlalu kerap..seminggu 2 kali dh cukup ( setiap hari tak ley okey pasai nya syampu byk bahan kimia t rambut cepat rosak mak aku ckp )  

2. JANGAN sikat rambut trlalu kerap...cukup la sehari dua kali.....makin d sikat byk banyak rmbut gugur t lagik la cepat botak kepala ( nie pon mak aku cakap k )  

3. JANGAN ikat rambut trlalu ketat sgt...pyh rambut nk menyawa...sian dia lemaih cm na nk tumbuh elok2..... 

4. JANGAN lupa gunting rambut atleast 1 @ 2 inci setiap 3 or 6 bulan....nk elak rambut brcabang & bg cepat tumbuh....  

5. JANGAN sikat rambut time basah2 trutamanya lepas syampu rambut.....tu yg cepat luruh tu.... 

6. JANGAN guna sikat yg rapat sgt cm sikat kutu tu ..guna sikat yg jarang2 tu...bru rambut tak putus.... 

7. JANGAN lupa tukaQ syampu setiap 3 bulan sekali ( haa...nie petua aku yg tersendiri...aku tak tau napa tp hasil nya rambut aku nie idak la pecah2...keras ka....apa2 ka... )  

8. JANGAN biaQ rambut terikat dlm tempoh masa yg lama sgt...bcoz rambut pon nk brnafas gak...so kalo dh ikt d waktu siang..malam nya bukak la bg longgar2 sudehhhh ~......  

9. JANGAN lupa pakai minyak rambut...atleast seminggu sekali.....sbb nk bg rambut lembut mcm sutera hak hak....   

10. JANGAN makan bnda yg  brminyak selalu sgt... ( mak aku ckp tak bgus utk rambut..tp aku tak tau kenapa...huhu tgh carik jawapan lg utk petua yg last nie )




SELAMAT MENCUBA YER

URGENT !!!

suzi : su....aku rasa aku tak ley berubah dah la..umur aku dh beropa dah...kalo aku berubah pon bukan nya tuhan nk terima...mcm2 dh aku buat..dosa kecik...dosa besar....semua nya aku buat...

aku : pasai apa hg kata cm tu...kita sapa nk menilai Allah terim ka dak bila kita brtobat...aku senirik tak tau apatah lg hg...kita sama ja...

suzi : kita tak sama su....semua tak sama...aku jauh teruk dr hg..teruk sgt2..hg pon tau kn aku cm na..life aku cm mna...

aku : aku ta...semua nya aku tau...tp... reja Allah kita tak tau...sapa yg Dia nk terima or tolak tu kita tak dak hak nk tau pon...kita sama ja....

suzi : hg tak idup mcm aku su.....

aku : suzi..mmg aku tak idop mcm hg..tp aku pon penah buat salah jugak...aku pnh hanyut jugak....aku pnh alami jugak zaman2 jahat...serius....aku tak perfect mana pon...cuma aku skrg sedaQ & belajaQ utk perfect kn diri aku...but nukan utk org len...aku buat utk diri aku...sbb nk cri redha Allah...

suzi : tp aku payah la....sapa la nk caya aku nk brubah...asai aku nk brubah ja org pelekeh....abeh cm na...

aku : peduli pa org nk kata....depa bg hg mkn ka selami..depa beranak mai kt hg ka?depa dok jaga & amik berat pasai hg ka?kalo depa syg hg depa bukan peleceh hg...depa bimbing hg lg da la...

suzi : kalo aku brubah pon..da lagi ka org nk terima aku...aku dh rosak...semua nya dh hancoQ....pa lg yg tggl kt aku nie....jasad ja..ilmu agama tak dak....semayang aku dh lupa cm mana....nk baca pa pon aku tak tau...serius aku tak igt lgsg....posa lg la...ermmm...jauh sgt dh aku nie....tak dak masa nk patah balik dh.....Allah pon tk mau aku nya..

aku : bohong sgt kalo hg dh lupa semua...

suzi : sumpah demi Allah aku lupa su...aku tak muhong hg la...

aku : ha tgk..hg kata hg lupa semua tp hg tak lupa lak nama ALLAH....pencipta yg menjadi kn hg....tu buktinya Allah masih syg kn hg derrr....caya la ckp aku...

suzi : abeh tak kn aku nk belajaQ dr mula...cm bdk2 la.....aku malu....umur kita dh berapa dh....25 tu zaman kita menikah tau dak..zaman kita dh mula ada ank2...didik ank2...aku nk didik pa nya.....habuk pon tarak dlm otak aku nie...dada aku 0....paham dak zero !!!!

aku : huhu....hg igt semua org dlm dunia nie perfect ka zi....hg igt semua org yg pakai ketayap tu hafal Quran ka..depa paham pa depa baca...tak semestinya la....hg p tanay tgk....tak semua yg tau pon..tp tak kan la dh tak tau nk tggl teruih..tak yah buat..tu dh salah....apa guna Allah bg akai pikiran kt kita..guna la beb....surau..masjid..tu bukan ja tmpt semayang la....temapt kita belajaQ ugak...aku pon la nie dok p ngaji lg...dok pebetoi cara semayang aku....ngaji aku...aku tak malo pon...sdg kn org tua yg tak dak gg pon p belajaQ ngaji lg nie kn hg yg gg penuh 4 cupak nk malu....kita bukan menatang..kita manusia..insan..khalifah d bumi nie....guna otak bukan simpan otak tu.....huh !!!

suzi : aku segan la su..

aku : biaQ hg d malukn d dunia....sbb ckit ja org tau hg cm nie tak reti apa...dr hg dok kena malu d padang masyar...hg tau berapa nya org dok ada kt sana...satu dunia beb...hg tak tau malu ka masa tu habaQ mai kt aku....

suzi :ok la nie aku nk hg yakin kan aku.....napa aku perlu berubah????utk apa aku kena berubah???apa yg aku dpt kalo aku berubah????hah..jawab su......yakin kan aku...

aku : ............



YUMMY

yummy...... yummy......

apa aku nak makan erk ari nie kt umah nnty....otak ligat brputar2...mcm2 makanan dlm pala dok mai aih :) suddenly tingat la satu menu nie.....

jeng jeng jeng ~ ce try teka tgk apa aku nak makan...ssllluuurrrrrppppp

de menu is tis !!!





haaa......sedap dak????kui kui kui...sori la erk.....sbb OBLONG ney abg aku beli satu jer utk adik kesayangan dia....balik keje kul 5.30 ptg...abg dh amik order mkn kul 5 ptg lagik..perghhhh....sangat sodap derrrrr......

meh join aku makan meh !!!!!

Tuesday, February 22, 2011

MENCARI @ MENUNGGU JODOH???

minggu lepas ada sorang student tu jatuh d timpa tangga..huhu alkisah nya brpunca drpd  kerana cinta...kalo d pikir2 kan balik rasa mcm pelik ja..kenapa asal brcinta ja kita trlalu mengharapkn e2 la pasangan kita dr awal hingga akhir nya ( utk yg masih muda2 la yg nie...kalo dh smpi usia yg sepatutnya berkahwin jgn dok pilih & tukaQ pulak...tak baek okey...)...maksud aku....usia d mana kita patot bz kn diri kita ngan study..enjoy napa la d penuhi dgn penyakit2 haty...tau tak cinta tu kadang2 ley jadi penyakit haty..tmbh2 pada org yg tak tau nk beza kn situasi...tak dpt nk asingkn mana yg betul mana yg salah....mana yg penting mana yg tidak....

ermmmm...persoalan nya skrg napa asal frust ja kita mesti sedey smpi merosak kn diri kita senirik erk...penting sgt ke cinta sesama manusia ( utk manusia yg tak sebetul2 nya manusia...habes madu sepah d buang, brcinta sekadar lepas batok d jalanan, buat cm tmpt persinggahan ilang kn kesunyian... ) ... n perlu sgt ka kita mencari cinta yg d kata kn jodoh kita kalo salah org yg d carik erk....

SOALAN 1 : JODOH TU KETENTUAN KER ERK ??? 

"... Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." - [Surah Ath-Thalaq, 65: 3] 

yup.....soal jodoh dan pertemuan ini semuanya berada terletak pd ketentuan Allah..tak dak satu pon  yg berlaku tanpa izin dr Allah....

SOALAN 2 : PERLUKAH KITA MENCARIK JODOH??? 

mencarik tu tak salah tp kena la ukur dgn kemampuan kita senirik...dlm agama pon menyuruh kita berusaha sebelum kita brtawakl...nie tak...nk jodh yg baek2 belako..tp diri senirik tak berusaha berubah jd lebey baek & mencarik yg  baek macam mana nk dpt baek nya kan..betoi dak...huhuhu

tapi..kalo kita senirik belom ready nak mencarik jodoh utk brkawin...jangan lah sengaja2 mencarik masalah dgn dok gatai2 carik jodoh lagi...pastikan diri kita dh betoi2 ready bru la kita carik..sbb nya kalo kita tak ready t mcm2 masalah lain kita undang..misalan nya la kan....brcinta bertahun2...ada la 2 tahun..lima tahun lapan tahun..tp last2...putus jugak..kan tak besh tu haa.....dh putus t mesti nanges2..sedey beb...lama brcinta tapi tak dak hasil....

so kesimpulan nya carik jodoh bila mana haty kita jiwa kita semua nya dh betul2 ready....

SOALAN 3 : USAHA MENCARI JODOH..BAGAIMANA??? 

ermm...usaha nie penting tambah2 la kalo soal jodoh lagi la penting ...so kalo dh ready maka nya step yg perlu kita amik ialah persiapkn diri kita utk d miliki n memiliki....

sang lelaki perlulah  melatih diri kita agar mampu memimpin, mampu hidup berdikari 
sang perepuan perlulah persiapkanlah diri kalian dengan ilmu utk mendidik zuriat2 moga2 menjadi insan yg cemerlang d dunia & akhirat ( moga2 aku cm tu hendak nya aminnn ~ ) 

buat insan yg sedang kechiwa bercinta @ belom brjumpa jodoh nya lagik....percayalah bahawa sesungguhnya Allah tidak penah menidak kn fitrah kita sebagai hamba Nya nie....tp Allah memelihara nya utk kita....supaya kita mendapat yg terbaek d antara yg terbaek... 

ingat lah...lelaki yg baek hanyalah utk perepuan yg baek ..perempuan yg baek adalah utk lelaki yg baek...pegang & percaya kata2 ney... ( nasehat utk diri aku ney bena nya yakin pada haty jgn dok goyah la goyang la ribot la topan la... ) 


kalo petunjuk Allah yg kita carik... 
kalo redha Allah yg kita mau dlm umah tangga kita nnty... 
maka dgn ini  berusahalah dengan usaha yang sesuai dengan apa cara saja ygg Allah izinkan.... 




de moral of de story is ~ 

- buat yg frust bercinta..jgn terlalu dok sedey sangat ngan keputusan cinta tu....percayalah janji2 Allah....kita dh d janjikn yg terbaek tak kn kita d bg sesuatu yg bukan kita trmampu utk memiliki & menanggung nya.... 

- buat yg belom brtemu jodoh...insyaAllah....ada yg terbaek yg dh d tetapkn utk kita....cuma nya yg penting sikalang..USAHA..USAHA..USAHA & TERUS USAHA....thena bru lah ley TAWAKAL.....

 
- buat yg dah dpt jodoh tapi tak beropa nk elok...jgn dok mengeluh sbb nya Allah hanya bg ujian ikut kemampuan kita tak kn lebey @ kureng dr tu.... 

- lasty utk diri aku ney....tetapkan lah haty ....tetapkan pendirian...yakinlah....aku adalah yg terbaek utk nya & dia adalah yg terbaek utk ku AMIN ~

Monday, February 21, 2011

MENCARI, TERCARI & D CARI

napa erk bila kita ada masalah kita mudah utk brcerita ngan org yg palingrapat dgn kita??tambah2 dlm soal peribadi..huhu....gadoh ke marah ke...merajok ke...sahabat jugak la tempat kita mengadu....n kat kita jugak la sahabat kita mengadu...ahakz...
cuma yg tak paham nya..kenapa time sahabat kita susah mudah je kita ada untuk dia tp time kita susah payah betul dia nk ada utk kita...bukan kena bayar pn kan..tp ntah la...cam payah sesangat2 la....apa yg d bz kn sangat pn tak tau..ada je benda2 yg membuatkan tak de kesempatan utk dia ada dgn kita.....arghhhh....tension kan time cm nie....
bila dh jadik mcm nie..mula la kita carik sahabat lain....kena lak sahabat yg jenis suka kita susah..d guna kn nya kesempatan d atas kesumpitan kita nie utk jatuh kn kita...huhuh ibarat jatuhd timpa tangga la ney nama nya....dh la kita susah..arapkn sahabat baek ntah mana2 la dia ilang nya...carik sahabat baru nk luah dh kena tikam belakang pulakzz.......hancus harapan musnah impian aihhhh.....
by de way...dlm dok meniti arus masa depan yg semakin lama semakin byk kerenah...payah utk kita jmpa & miliki sahabat yg betul2 sahabat...
so agak2 nya la kan..cm mana kita nk pilih sahabat erk....jom sharing2 cara pilih sahabat ~ 




PESANAN AL QOMAH PD PUTERA NYA ~ “wahai puteraku! Sekiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat maka hendaklah engkau memilih teman teman yang memiliki sifat yang berikut : 

  • Jika kamu di timpa oleh bencana maka temanamu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan masalahmu itU. 
  • Jika kamu meminta baantuan atau pertolongan dari temanmu itu maka ia akan segera mengusahakannya
  • Jika kamu merancang sesuatu maka temanmu ituakan turutmebantumu dengan memberikan pandangannya
  •  Jika kamu bercakap cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata kata mu itu
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataanmu dia akan segera menutupinya 
  • Jika kamu mengeratkan tali persahabatan itu maka dia akan menyambutnya dengan baik malah membalasnya kembali 
  • Jika temanmu itu mendapat sesuatu kebaikan atau kebajikan darimu maka dia akan mengingatinya, menghargai dan menyebutkan kebaikanmu itU 
  • Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu daripadanya maka dia akan bertanyakan kesusahanmu itu 
  • Jika kamu berselisih faham dengannya maka dia lebih rela mengalah untuk memelihara persahabatan itu. 
 de moral of de story is - carilah sabahat yg boley d buat sahabat jgn carik sabahat yg hanya tau tunjuk hebat.... lalalala ( ppssstttt..pesanan utk diri aku nie...carik kawan elok2 )

Sunday, February 20, 2011

RAHSIA D SEBALIK RAHSIA


Ali bin Abi Talib r.a. berkata

"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata, 'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.

' Lalu Rasullullah saw bersabda, 'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi, 'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

"Sabda Rasullullah saw,


'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.

Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. 

Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya. 

Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku. 

Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.' 



Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata, 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.

Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.

' Rasullullah saw bersabda, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah saw lagi, 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'

Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan. 

Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.'

Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'

Sabda Rasullullah saw seterusnya, 'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:

                     * Dibebaskan daripada api neraka.
                     * Dibebaskan dari nifaq.

"Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata,

'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (saw).

Kini katakan pula kepada kami semua, kenapakah Allah SWT mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'

Sabda Rasullullah saw, 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon khuldi yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam a.s. selama 30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke atas keturunan Adam a.s. berlapar selama 30 hari. Sementara diizin makan di waktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah SWT kepada makhluk-Nya.'
Kata orang Yahudi lagi,'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu.


Kini terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala yang diperolehi daripada berpuasa itu.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah SWT, dia akan diberikan oleh Allah SWT 7 perkara:

* Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh daripada makanan yang haram).


* Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
 
* Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.

* Dijauhkan daripada merasa lapar dan dahaga.

* Diringankan baginya siksa kubur (siksa yang amat mengerikan).

* Diberikan cahaya oleh Allah SWT pada hari Kiamat untuk menyeberang Titian Sirath.

* Allah SWT akan memberinya kemudian di syurga.'


Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.

Katakan kepada kami kelebihanmu di antara semua para nabi.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang nabi menggunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat kepada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.

Kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan engkau utusan Allah).'




psttttt.......moga2 aku trgolong dlm golongan org2 yg tidak lalai dlm mengerjakan solat :)

TRY TENGOK ELOK ELOK...APA YG KITA NAMPAK ERK ?

CARA MELIHAT IMEJ INI DENGAN BERKESAN. 

  1. Mulakan dengan membaca Basmallah. 
  2. Tenung imej ini tepat pada TIGA TITIK yang terdapat d tengah nya dalam masa 10 saat. 
  3. Alihkan pandangan mata ke tempat lain. 
  4. Adakah anda lihat apa yg saya lihat...bukti kebesaran Allah mengurniakan mata pada kita yg tak trnilai harga nya....ALLAH MAHA BESAR !!!

ISTIMEWANYA DIA......

sejak dua menjak nie ntah kenapa aku suka teramat sangat baca @ dengar bacaan surah Yaasin...smpi kan kalo ley 24 jam la nk dengar nya....pelik pelik..tp e2 la yg benar nya...so ari nie aku pon dengan kerajinan yg tak berapa nk rajin..d dalam kesakitan kekepalaan keakibatan kemigrainan kedarian kesemalamam.......memaksa diri merajinkan diri nak cari apa yg best sangat dengan surah Yaasin ney....

n hasil nya ialah..jeng jeng jeng..mai kita pakat2 baca ramai2 nohhhh..... ~


***  Apabila orang lapar membaca surah Yassin, ia boleh menjadi kenyang. 
 
***  Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian. 
 
***  Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh. 
 
***  Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut. 
 
***  Jika terpenjara akan dibebaskan.  
 
***  Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya. 
 *** Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya. 
  ***  Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya. 
  *** Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya. 
  *** Rasulullah s. a. w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali. 
  *** Sabda Rasulullah s. a. w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya". 
  *** Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yassin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil. 
  *** Rasulullah s. a. w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik. 


Thursday, February 03, 2011

PLEASE DONT !!!

1. JANGAN bangga sgt dengan pakain yg cantik & mahal sbb nya last2 sekali kita akn pakai kain kapan jugak ....

2. JANGAN  bangga or action dgn reta yg mewah tu sgt pasai nya reta kita yg last2 nnt van mayat or reta mayat ja pon....

3. JANGAN dok best sgt tidoQ ats tilam yg empuk & nyaman tu pasai nya last2 tempat tidoQ kita liang lahaD jugak...

4. JANGAN dok ego & bongkak sgt la dgn kebolehan kita beli umah mahai2 cm istana pasai nya last2 sekali umah yg kita akn miliki kubur yg tiangnya dua...

5. JANGAN dok megah2 sgt dgn pangkat & darjat kita yg tinggi tu pasai nya last2 pangkat yg kekal pd kita ialah al Marhum...

6. JANGAN dok bangga2 sgt dgn rupa yg kacak & cantik tu sbb bila kita mati nnt wajah2 kita yg molek2 tu akn berubah jd tengkorak....



** ppppssssttttt.......peringatan utk diri aku & kawan2 jugakz....kita nie manusia yg senantiasa dlm kerugian maka meh sama2 kita bringt naaa.... ~

KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...