FIKIRLAH SECARA POSITIF

ASSALAMUALAIKUM 

semalam kecoh dekat dalam FB la blog la segala bagai kes yg kiki mengamuk gara-gara kereta dia kena langgar. saya kalo isu mcm nie tak nak baca langsung. bukan tak nak amik tau cuma nk elakkan iri drpd tumpang sekaki masuk kumpulan yg dok marah marah si pelaku.

macam pernah saya cakap dulu  dlm FB saya,

" Org mudah menuduh dgn tgk ja. Ingatlah tak semua yg kita tgk tu betoi. Kita tak tau apa masalah sebenar org tu jd tak payah la jd tukang tilik nk buat andaian & tuduhan yg macam-macam. Jangan smpi apa yg kita kata dekat org tu brbalik pd diri kita.

Ibarat pepatah "duduk d tempat org tu baru kita tahu rasanya mcm mana".

Tapi lagi tepat "DAH KENA BATANG HIDUNG SENDIRI BARU TAU LANGIT TINGGI RENDAH MANA".

*Bila aku tak usik hidup orang bermakna aku tak suka org usik hidup aku. Nak atur cantik-cantik atur ja hidup seniri jangan memandai-mandai buat corak dlm kehidupan org lain. Sbb tu kalau tak tau cerita lebih baik DIAM !!! " 

bukan nak membenarkan tindakan si pelaku cumanya tak payah la kita jadi terlampau rajin sangat p cari info segala maklumat yg berkaitan dengan dia. nk tegur tegru cara elok tak perlu maki hamun. 

lagi terkedu bila pagi tadi dengar dlm berita yg menyatakan uncle tu tak nk amik tindakan sebab nk balas dendam sbb ajaran agama dia tak bagi buat mcm tu. kalau uncle yg non muslim tu kata agama dia ajr mcm tu kita yg beragama islam nie mcm mana pulak?rasanya lebih lebih lagi d ajar utk brsopan santun dlm segala hal & keadaan. 

kejadian yg berlaku nie kebetulan sejak dua tiga minggu yg lepas saya baru ja hadapi. mudah betul org berkenaan post meluahkn kemarahan dia sedangkan pada saya dia tak tau langsung keadaan sebenar tentang diri saya. 

betul pada mula kalo ikut hati yg sakit nak menjawab ja. tapi bila d fikirkn balik kenapa saya nk membodohkan diri pd sesuatu yg dh sedia bodoh. kan nampak saya dua kali lebih bodoh dr org tu. lebih baik diam. 

sampai masa Allah akn tunjuk sapa yg betul sapa yg salah. 

insyaAllah Allah ada. jangan risau. 

*** orang yg suka marah marah nie dia ibarat mcm cerita dulu yg si ayah ajr ank kawal marah dengan tiap kali marah suh paku paku sepohon pokok. sampai masa satu hari bila dia dh boleh kawal marah dia ayah dia suh cabut satu persatu paku yg dh dia ketuk pd pokok tu. bila d cabut paku dia nmpk bekas paku pada pokok. ringkas tp mudah ayt ayh dia cakap mudah kita melemparkan kemarahan kemudian minta maaf tpi kesan yg trtinggal akibat kemarahn & tindakan kita tu tetap berbekas d situ & tak kn hilang mcm mana kita nk betul kn. sekali pn d tampal masih tetap ada bekasnya. kesimpulannya dlm apa jua keadaan, sejahat mana pn seteruk mana FIKIRLAH SECARA POSITIF !!! salam ramadhan 



dia aku anggap belum cukup matang dalam menilai betapa berharganya semua yg d milki dlm kehidupan saat ini. andai kata satu masa dia kena sama mcm aku kena ....haishhhh !!! moga Allah jaga jangan smpi org lain kena mcm aku kena. doa yg baik baik sudah. lebih baik aku diam drpd aku cakap sbb aku tau bila aku cakap mmg pedih smpi tulang itam

Comments

  1. btl.klau kena kt kita pon kita mengamuk.keta baru kot.cuma ms kiki kena ada org rakam tu yg dia 'terfamous' dgn video dia tu

    ReplyDelete
  2. betul. kira pun marah jugak. tapi xnak keluarkan sebab kalau kita tengah mrah mcm2 perkataan boleh keluar bila akal luar batasan. jadi lebih baik diam. xmo jd sama bodoh dgn dia :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts