KISAH IMAM # part 8 KARIPAP SARDIN

Assalamualaikum

Alhamdulillah semalam masih lagi d bagi ruang utk sembang- sembang kosong.

gara-gara petang semalam ada org teringin nak makan karipap sardin. jenuh tawaf satu bazar nk cari karipap sardin nie. sib baek la jmpa tu pn kata nya tak sedap. lebih kentang dr sardin nya.  cuma yg agk bengang sikit smlm boleh pulak bulan puasa nie org yg juai tu menipu.

alkisahnya bermula .....

mak cik : sedap tak karipap beli tadi? 

pak cik : mmm...biasa je..kentang je lbh sardin nya sikit je. 

mak cik : alahai ...sian nya la...dh la teringin smpi termimpi-mimpi dh jmpa tak sedap pulak. dh tu boleh makan tak?

pak cik : mkn jugak la da beli. lg satu kan yg beli kariap tu. 3 biji seringgit. 5 biji dua ringgit. hampeh. 

mak cik : aik.. kenapa 5 biji dua ringgit? puasa pn tipu ke

pak cik : tu la yg mintak seringgit kentang lada seringgit la sardin. mak cik nya tak perasan ke?

mak cik : tak perasan. knp tk bgtau td tu. adoi 

pak cik : igtkn mak cik nya perasan sbb t mintak seringgit seringgit so boleh dpt 6 bji tp dia tak nak. dia kata beli dua ringgit cmpur2. kan last sekali saya kata boleh la. sengaja ckp kuat2 sbb dah bengang. 

mak cik : alahai mcm mana boleh tak dengar tadi nya. lain kali tak yah beli la kat situ. beli kat lain je. 

pak cik : aah mmg tak mau beli dah kat situ. da la tak sedap. biarlah tipu tu antara dia ngan tuhan nnti.

# kadang-kadang kan bukan kita tak nk tolong insan yg sebangsa seagama dgn kita. tapi tgk la apa yg jadi. sampai hati dia juai mcm tu. tak rasa brsalah ke erk juai mcm tu. kena pulak org yg mcm saya nie sebab dh trlampau kusyuk sgt jmpa karipap sardin org mengidam smpi takperasan org juai tu cakap mcm tu. harapnya orgtu tak buat lagi dh mcm tu. kesian org yg membeli. tak sedap tak pa nk buat mcm mana. puasa kn boleh terima akai lagi la takleh nk pulun rasa. tapi kalo menipu amik duit org tanpa org sedar mmg tak patut sgt2 la. nk cari rezeki lebih utk raya sekalipn jangan la buat aniaya org smpi mcm nie. kalo kena petang semalam 10 org yg beli trkena mcm saya nie tgk berapa dh dia untung. 

Comments

  1. makcik kena belajar buat karipap la cmni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dok nmpk gaya mcm tu la Gk oiiii........

      Delete
  2. hurm moga makcik tue cepat2 la dapat hidayah. duit menega tue jadi darah daging dia kot

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts