SOLAT SUNAT DHUHA

ari nie aku nk share somethng about solat sunat..ahaa....terutamanya...sunat dhuha lah....mcm aku nie p reja pagi balik reja ptg idak la sempat nk solat ari2....just sempat time2 cuty..hak hak..e2 pon kdg2 mengulat & mengelat jugak...malas ~.... ( mak salu ckp masa muda tak mo buat t dh tua cm mak ney..dh tak larat bru nk buat rugi tau dak tak guna masa muda...) statement tu wat aku trkedu jap...

so aku pon merajinkan la diri yg sememangnya benau2 malaih ari nie...mau dak nya...sesema..idong sumbat..mau tidoQ takley napaih...so amik keputusan kelebek blog sat aih haha na tau kot2 bek demam ka.... cittt....alasan !!!

by de way kembali pd topik asal aku...about sunat dhuha nie...kalo d amati bebetoi ramai org tua2 tak kn tggl punya la kalo semayang dhuha nie..kata nya dhuha nie ibarat pembuka + pemebri rezeki....ada sapa2 penah dgQ dak???ahakz.....tak penah erk..meh sharing maring ngan aku erk ari nie....study sama2..dpt ilmu sama2....layannnnnnnnnzzzzzzzzzzzzz

SOLAT SUNAT DHUHA 

BILANGAN RAKAAT : - 

2 sampai 12 rakaat ( 2 rakaat 1 satu - mcm kita dok semayang subuh tu la 2 rakaat satu salam ) 

WAKTU : - 

anggaran dlm pukul 8 pagi smpi la ke 11 pagi.... ( lama tu beb... ~ ) 

NIAT : -  

'sahaja aku sembahyang sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta`ala'  
* dlm sujud yg last bacalah ` Ya Wahhab` sebanyak 40 kali *  

DOA SELEPAS SOLAT SUNAT DHUHA :- 

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah,
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh

KELEBIHAN SUNAT DHUHA :- 

* Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan. 

* “Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”
(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi) 

Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata :
“Aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam berkata : “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas”
(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi) 

* Dalam sebuah hadis yang lain Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda bermaksud :
” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,”
( Riwayat At-Thabarani )

* pppsssttt..hope lepas nie aku rajin utk buat..tak nak malas2 g dah..bru sedaQ betapa rugi nya buang masa ngan benda len..uwaaaa......alhamdulillah trbuka gak pintu haty ney...yg len2 tu meh join k..hope sama2 buat2 sama2 dapat manfaat nya... ~

Comments

Popular Posts