Friday, March 04, 2011

KISAH SI SEMUT

ramai org kata kalo minum air yg da semut masuk tu kalo d minum semut sekali ngan air tu akn jad bodo??ya ka erk....semut tu bodo or kita yg bodo..huishh tak paham tak pahamm...hehe tp aku rasa la kn bg pendapat aku semut tu bena nya teramatlah brdisiplin + rajin + brtanggungjawab + bijak + setia kawan.....

nak tau sai pa aku kata cm tu...try tgk semut kalo dok jalan amik makanan....man da depa gerak selerak2 kan..sure2 brgerak mengikut garisan yg lurus....pas tu tak dak la tinggai kawan2 jauh2 d belakang or depan mesti jalan dekat2....brtanggungjawab sgt sbb tak dak sekoQ pon yg mengulat @ mengelat masa dok amik makanan...haha penah tgk ka semut sekoQ dia p tidoQ masa org len dok bz carik makanan??tak dak kan... ~ that y la aku kata semut nie  rajin brdisiplin semua2 tu. haaaa......yg paling best nya da da kwan2 depa yg mati....idak pulak d tggl lan cm tu jd bangkai...d angkut nya jugak mayat si mati hahaha...setia kawankan kan????


tak caya ce try tgk gmbr ney...cara pergerakan depa....barisan nya??ermmmm mengagumkan kan... ~

pic nie sahabat bek aku dr tadika until now yg amik...nie masa kami p hking d Taman Negara Penang..opss...aku lom update kn ceritapasai hiking ahakz..okey okey t aku update erk....

berbalik pd isu pokok yg aku dok pikir2.....so aku pon try la godek2 gogle carik info yg brkaitan...jom kita tanay ustaz yg lebey arif pasai hukum minum air yg d masuki semut dr sudut pandangan Islam... ~

SOALAN SAYA  : -

Benarkah bangkai semut yg masuk d dlm air  minuman tak boley d minum &  apa hukumnya kalo minum air tu? 

JAWAPAN UTK SAYA :- 

Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan:  

1. Semut masuk dalam keadaan sudah mati 

Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air, maka boleh diminum dengan syarat membuang dulu bangkai semut itu. 

2. Semut masuk dalam keadaan hidup

Jika semut itu mati sendiri di dalam air, atas sebab ikhtiar manusia, maka air itu najis dan tidak boleh diminum. Ini boleh berlaku kerana air itu ditapis atau memasukkan gula yang ada semut, atau memasukkan air yang di dalam cawan mengandungi semut. Jika bukan dengan ikhtiar manusia, seperti ia masuk dengan sendirinya atau ditiup angin, maka tidak najis dan boleh diminum dengan syarat bangkai semut itu dibuang dahulu. 


pppstttt....ahakz...trjawab pon persoalan aku selama nie....aku harap info nie ley bantu pd org2 len d luar sana....but if sekiranya apa yg aku carik nie salah info plzz plzz plzz...perbetul kan okey... :) if ada lagi info2 y brguna....sharing maring la dgn aku erk.....muaaaxxxxx

No comments:

Post a Comment

KATA-KATA HIKMAH

ILUSI TAK BERTEPI - HIJAU