Tuesday, March 03, 2015

TAZKIRAH AGAMA # Cara Tenangkan Hati

Assalamualaikum



-  dlam diri manusia trdapat seketul daging kalau baik daging tu baik la dirinya & amalannya iaitu HATI

- Allah tak melihat rupa paras kita tapi melihat pd amalan kita

cara dapatkan hati yg tenang?
1 pandang baik pada Allah - apa yg Allah bg tu adalah yg terbaik utk kita

2. hargai apa yg kita dapat & ada
- apa yg Allah bg ujian sbb Dia sayang kita, nak suruh kita banyak brdoa & beribadat
 
- cara kontrol suami yg panas baran, jangan bagi dia panas
- perceraian tu walaupun tidak disukai tapi ia boleh mendatangkn keinsafan pada diri pasangan tersebut

- orang yg merajok sebab hatinya sedang sakit
- bagi salam memudahkn org jatuh hati dengan kita
- bersangka baik pd org
-jadilah org yg paling awal & paling akhir ziarah jiran terutamanya ketika d timpa musibah
- beri pada org yg tak pernah memberi pada kita
- kekuatan hati datangnya daripada WUDHUK, org yg sentiasa berwudhuk senantiasa lihat, dengar 7 buat bnda baik

maksud nama KAZIM - orang yg menahan marah d dalam hati

*** nak tenang jangan tahan marah dlm hati, senantiasalah memaafkan org !!!

6 comments:

  1. kira pun tgh belajar tenang sekarang ni. belajar tahan marah

    ReplyDelete
  2. ambil masa nak tenangkan hati. inshaAllah boleh, cuma kena tekad sungguh2 :D

    ReplyDelete
  3. salam kenal..singgah blogwalking kat sini ☺
    bagus perkongsian ni.terima kasih ye

    ReplyDelete
  4. Salam. Hee muhasabah utk diri sendiri juga.

    ReplyDelete
  5. Assalam cik anggur,
    sob3
    baru ja lepaih sakit ati
    bila dah ilang ghaser macam leegaaaaaaaaaaaaaaaaa sesangat he3

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

Sarang Labah Labah.....

Assalamualaikum..... Uikss..penuhnya sarang labah labah. . . Bila nak mula balik menaip ntah la. . . #moodrajinkemablilahkepadakuuuu...