Friday, August 15, 2014

ASAM GARAM KEHIDUPAN # TEKNOLOGI

Assalamualaikum

dua tiga menjak nie salu d kelilingi isu yg sama. walaupun brlainan org. trbarunya semalam ada sorang adik ngadu. isu yg sama jugak. katanya dah give up nk usaha elakkn segala bagai.

pecaya la dik, bukan adik sorang yg rasa bnda nie. belambak lagi manusia lain yg alami bnda yg sama. baik lelaki or perempuan sama ja isu nya.

jujurnya bagi saya kemudahan teknologi ari nie bukan hanya mendatangkn kebaikan semata mata. ada jugak keburukan nya. contohnya nset canggih zaman skrg nie. mcm mcm aplikasi yg kembang brmangkuk mangkuk yg boleh kita guna.

tak kira lelaki or ppuan semua sama ja. ada yg bz dgn chatting. ada yg bz dgn game. ada yg bz dgn shopping online. mcm mcm la.

bagi saya tak salah pn. tapi apa jugak yg kita buat perlu ada batasnya.

paling mudah contoh yg saya nmpk. pasangan yg jarang ada masa utk brsama. pasangan PJJ la senang cerita. ada masa nk jmpa pn hujung mggu ja. tu pn kalau tak kena outstation. masa yg ada tu mmg terhad sgt sgt dh kan. kalau dh masa terhad, jmpa pn masing masing dok tgk nset masing masing haaa tak ke buruk tu.

bila d pikirkn kenapa org dulu dulu gaduhnya susah anak anak nk detect. sbb komukasi org dulu hebat. walaupun tak dak teknologi secanggih sekarang tp umah tangga diorg aman ja. walaupn idup susah. gaduh mcm mana tetap brtegur sapa. banding dgn skrg kalo gaduh ja ada nset lagi. bukan nk guna pujuk elok2 tapi sambung gaduh dlm msg pulak.

haiiishhhhh. buruk jugak teknologi moden pn. boleh buat rasa mcm tak d hargai. mcm idup sorang sorang. mcm tak d peduli. mcm tak penting pn.

yg pastinya kalau sesapa ada masalah mcm nie, pecayalah bukan awak sorang ja rasa. belambak lagi org len yg rasa. cuma teruk or tak ja. apa yg saya nmpk majoriti kwn kwn saya yg ada mslh cm nie diorg tegur pasangan terus. nk ubah or tak belakang kira tp usaha dulu.

Alhamdulillah. saya pn ada group whatsapp seniri. dlm tu kami brkongsi cerita masalah masing masing. masing masing cuba bantu antara satu sama lain. bagi semangat sokongan. antara kami cuba utk kuatkn sesama kami bila jd somethng yg tak best.

kemudahan yg ada guna dgn sebaik mungkin. selagi mana kemudahan tu tak abaikn tanggungjwab kita tak salah. sbb yg d soal d sana nnti bukan kemudahan teknologi jenis apa yg d guna d dunia tp tanggungjawab mana yg d pikul dgn baik or tidak.

renung renungkn & selamat beramal.



pesanan utk diri seniri. kehidupan bersuami tak sama dgn kehidupan belum brsuami. harapnya tak leka dek teknologi yg ada smpi abaikn tanggungjawab. lepas nie ada ank lagi berat tanggungjawabnya. trkadang kita rasa apa yg kita buat tu dh ok dh sbb tak d tegur tak d bgtau tk dak yg berubah tapi kit atak tau hati org lain mcm mana. bagi kita mgkin biasa ja bnda tu tp bg org lain bnda tu menyakitkn hati. tu yg dok jadi punca kes cerai la curang la segala bagai. bila mana org yg sepatutnya amik berat, brtanggungjwb tanya khabar, jaga hati & perasaan tak amik peduli lepas org lain plak dok amik alih haaa setan pn mula la mcm mcm. 
moga Allah jaga hati nie elok elok. brkwn biar brpada pada !! ingt tu cik Anggur 
pd si adik, sabarlah ek. insyaAllah banyakkn doa & usaha. chaiyokkkkkkk !!!!!! 


1 comment:

KATA-KATA HIKMAH

Sarang Labah Labah.....

Assalamualaikum..... Uikss..penuhnya sarang labah labah. . . Bila nak mula balik menaip ntah la. . . #moodrajinkemablilahkepadakuuuu...