KISAH SI KECIK # MENGIDAM vs TERINGIN

ASSALAMUALAIKUM

alhamdulillah. makin aktif dah anak d dlm nie. kalau sebelum sebelum nie nk rasa gerakan dia kena dok senyap-senyap dulu baru leh fokus & rasa dia brgerak skrg nie dok sesaja pn dah boleh rasa.

Alhamdulillah. syukur sangat-sangat. membesar dengan sihat ye sayang.

sebut pasal baby nie salah satu topik hangat tiap kali jumpa org mesti akn keluar soalan "tak laha ke? tak mengidam ke?"

MENGIDAM??? setakat nie Alhamdulillah tak de la mengidam bnda yg pelik mcm sabun ke minyak ke apa ke. sepanjang 23 minggu membawa si kecik d dlm nie ada beberapa makanan je yg teringin nk makan. dan sepanjang rasa teringin tu mesti yg mudah dicari kecuali satu je tak dapat-dapat lagi smpi skrg.

1. TOSEI TELUR
- masa awal pregnant tu mmg teringin sesangat nk makan tosei. sempat la mkn 3 4 kali. lepas tu baby dh tak nk agknya. makan pn muntah balik.

2. ROTI JALA 
- sempat makan sekali je. tu pun kebetulan masa teringin tu dekat cafe tmpt keje ada jual. ya Allah lega nya tekak bila leh makan. kalau la ada lagi mesti nk mkn. nyum nyum. teringinnnnnnnnnnn.

3. KOPI SUSU
- okeh !! yg ni epaling wajib minum bila balik rumah mak. sbb kopi yg d teringinnya sgt tu yg mak buat. kalau kopi kedai ke buat seniri ke mmg tak kena dengan tekak. dpt minum secwan pn dh syurga sgt sgt dh. cuma skrg lepas minum kopi mesti kena minum susu. sebab baby dh makin besar dlm perut. salur makan dh trtekan so mudah muntah. kopi kn kafein so blh naikkn jmlah acid dlm perut kalau minum brlebih lebih. cuma kalo d minum dengan susu Alhamdulillah tak de rasa nk muntah bagai. perut pn sedap je.

4. AIR OREN TROPICANA
- adoiii boleh d katakn masa awal dulu tiap-tiap hari beli sebotol besar. hoii baby suka bebnar la dgn oren. smpi ari nie pn still suka oren cuma tak sekerap dulu la. sehari sebotol besar lama-lama kopak la poket mama syg oiii.

5. SUP & SAYUR
- sebelum ada baby pn mmg suka mkn cuma bila ada baby jumlah makan tu brtambah. tak yah masak yg susah susah. cukup rebus je sayur tu cukup nikmat dh tekak nie. kena pulak kalau labu rebus ke timun buat sup ke. adoiiiii. meleleh air liur nie !!!

6. PISANG GORENG 
- ni pn sama jugak. masa awal-awal dulu alahai ari ari nk mkn pisang goreng. letih mengunyah. smpi naik ruam la muka brminyak gara-gara dok mkn pisang goreng yg banyak minyak tu sesangat. skrg alhamdulillah dh ilang dh ruam tu. lega.


7. NASI LEMAK DAUN PISANG 
- Subhanallah kalo jmpa nasi lemak ikn bilis berbalut daun pisang serius syurga !!!!!!


8. DONUT ALLIEN BIG APPLE
- OK FINE !! smpi ke penang mencari tak dapat jugak. smpi ank merajuk la teru stak teringin walau[n tgk donut biasa. mmm...insyaAllah akn cuba cari jugak pas nie. sesapa kalo trjmpa tolong beli & poskn boleh...pelissssssssssssssssssssssss




salah satu cara nk atasi rasa meloya dalam perut gara-gara baby dh makin besar & menekan salur pemakanan kita smpi rasa nk muntah meloya segala bagai adalah dengan minum SUSU !!!

Comments

  1. tak pernah tau mcm mana rupa donut alien tue kak huuuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts