Monday, March 31, 2014

TIKA DINIHARI by DEVOTEES

 assalamualaikum

mood hari nie agk swing ckit. da masuk minggu baru. mcm biasa mesti akn ada rasa tak best sebelum brtukar bulan. oh badan !! bertabahlah !!!



Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami

Friday, March 28, 2014

TAZKIRAH AGAMA # 9 BILA KITA ADA AYAH & IBU


ASSALAMUALAIKUM 

nota ringkas : 

meninggal dunia ketika menuntut ilmu itu adalah SYAHID. 

nikmat menjadi ibu & bapa 
- d jadikn Allah kita ni hidup brpasang-pasang 
- pemikiran semakin matang & luas
- sabar & tenang 
- Allah mencukupkn akal 

- bancuh air segelas pada suami dpt pahala puasa sepanjang tahun 
- satu suap nasi isteri makan dapat pahala bagi suami 
- mana man asuami yg pegang tangan isteri dgn penuh kasih sayang gugur dosa-dosa kecil 
- melahirkn anak pahala mcm buat haji & umrah 
- d hapuskn dosa dgn apa yg putus & darah yg keluar apabila melahirkn anak 
- segala makhluk brzikir & brdoa agr d ampunkn dosa bagi perempuan yg mengandung 
- pahala pd seorg bapa yg bangun tgh malam & selimutkn ank mcm brjihad d jalan Allah 

tanggungjawab ibu & bapa 
- bagi nama yg baik pd anak 
- ajr ilmu Quran (berkat & pahala kita dpt smpi mati) 
- kahwinkn anak 

- imam kalau dgr ank kecil menagis masa solat d suruh ringkaskn bacaan 

mcm mana nk mudah bersalin? 
- suami mesti redha pd isteri yg mengandung 
- amalkn baca surah al Fath ayt 1 ( baca pd air & tiup bg isteri minum) 

* ibu & ayah merupakn nikmat drpd Allah pd kita d dunia. tgk muka pn dah dpt pahala apatah lagi kita pegang peluk & cium.



ALLAH ADA...JANGAN RISAU !


Assalamualaikum
Daripada Abu Ruqaiyyah   Tamim ibn Aus al-Daarie r.a. bahawa Nabi SAW telah bersabda: “Agama itu   adalah nasihat.” Kami berkata: “Untuk siapa?” Baginda bersabda: “Untuk   Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk para lmam kaum muslimin dan   untuk umat lslam seluruhnya.”
 
  Hadis riwayat al-lmam Muslim. 


sempat terbaca dalam satu artikel yg berkaitan dengan cara kita menegur & d tegur oleh org lain. masing-masing punya tanggung jawab sendiri. yg d tegur mestilah terima teguran dengan hati yg terbuka & redha. mintak maaf ats kesalahan & kesusahan yg dh d buat. yg menegur mestilah dengan penuh adab & berhemah. 

saya kongsi kn sedikit info yg saya dpt dr artikel tu. 

dalam memberi nasihat & teguran kita mestilah : 

1. membetulkn niat sebelum menegur supaya org yg mendengar & terima teguran tu tak rasa di sakiti. tegurlah seorg tu dgn cara & bahasa yg lembut bukan dgn menggunakan cara & bahasa yg keras. teguran d beri bukan kerana utk mempertahankn kita d pihak yg benar tp teguran d beri utk mengajak ke arah yg lebih baik 

2.  berihsanlah dalam menegur. sedaya upaya menutup segala keburukan org yg d tegur supaya org tidak tahu keaibannya. 

3. jangan menggunakan bahasa atau kritikan yg pedas. sebolehnya cuba utk bagi pendapat & brkongsi pandangan sesama sendiri supaya sebelum kita menegur kita lebih memahami & mendekati org yg nk d tegur. 

4. hargai pendapat & pandangan org lain. bila menegur org lain kita juga mestilah brsedia utk d tegur. 

5. jangan menggunakan suara yg keras. jangan menengking atau menjerit.  

"barangsiapa yg menasihati seseorang dan hanya berdua sahaja maka itulah nasihat yg sebenar. barangsiapa yg menasihati saudaranya d depan khalayak ramai, maka demikian itu mencela dan mencelakan org yg d nasihati"  

"mukmim itu menasihati & menutup aib & kesalahan, org yg jahat itu menyingkap & mendedahkn aib & kesalahan" 

rasulullah s.a.w bersabda
"percakapan org yg berakal muncul dr balik hati nuraninya. maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pd nuraninya. apabila ada manfaat baginya, dia harus brcakap dan apabila ia boleh mendatangkn keburukan, maka dia hendaklah tidak melafazkannya. sesungguhnya hati org bodoh berada d mulut, ia berbicara sesuai dgn apa saja yg dia mahukan"


TIPS UTK MEMUDAHKAN ORG TERIMA TEGURAN KITA 

MENGETAHUI & MEMAHAMI KEADAAN ORG YG HENDAK D TEGUR
 JGN RENDAHKN EGO YG HENDAK D TEGUR 
CARI MASA YG SESUAI & WAKTU YG TEPAT 


dalam surah Yunus ayat 36  ada dnyatakan
 ”Prasangka itu tidak mendatangkan kebenaran apa pun.” 

biarkanlah org yg berburuk sangka selagi mana dia mahu & mampu. semoga apa yg di sangka-sangka tu mendatangkn kebaikan kepada semua org. terkadang mulut mudah mengeluarkn pendapat & kata-kata tanpa otak brfikir dgn baik. nasihat utk diri saya seniri. sebelum kita brburuk sangka pd org, letakkn diri kita d tempat dia. cuba utk ambil tahu & memahami masalah org sekeliling kita. agk kalo rasa membebankn jgn mudahkn diri utk buat andaian buruk pd org.

mungkin hari nie kita mudah bercakap itu & ini dgn penuh rasa bangga. tak fikir apa yg kita kata tu menyenangkn hati org lain ataupn sebaliknya.

betul. masalah org lain tak kn mendtgkn sikitpn kemudaratan dlm idup kita. cuma beringtlah. tak semestinya apa yg kita rasa kita betul tu betul. tak semestinya yg salah tu salah. bertolak ansurlah selagi ia tidak menyakitkn diri sendiri. moga moga bila mana kita memudahkn urusan org lain hari ni akn d permudahkn urusan kita oleh Allah d masa depan.

tetiba teringat kisah satu Imam yg tgh bagi tazkirah pd ank murid dia. tetiba bangun sorang tu dgn pakaian yg nmpk alim. maka Imam yg tgh mengajar smbil melunjur kaki masa mengajar (sbb Imam tu sakit) tarik kak & duduk elok tanda hormatkn org yg bila tgk nmpk mcm alim ulama & bijak pandai. tp bila org tu tanya soalan yg kurang bijak dgn nada & cara kurang elok maka tahulah Imam trsebut bahawa org tu kurang & cetek ilmunya. cerita Imam nie pnjng tp saya pendekkn.

sekadar kesimpulan yg saya nk amik dr cerita tu. kita hormat pd org yg baik budinya, elok perangainya & baik perlakuannya. namun bila mana percakapan yg keluar tu menggunakan bahasa yg seakan-akn menunjukkn diri tu sombong & bongkak dgn sesama mahkluk maka hilanglah rasa hormat.

kalau makhluk Allah pn tak boleh nk berihsan, brlembut & brtimbang rasa bukan kah ia seolah-olah menghina ciptaan Yg Esa. kita boleh membenci perbuatan yg dbuat bukan pd org yg membuat.

bersederhanalah dlm apa juga. bukan saja dlm perbelanjaan malahn perbuatan, percakapan, pergaulan & perlakuan.

# suami penah cakap kita kalau tak tau pa pe pasai org DIAM. tak payah cakap. biar org buat keje org kita buat keje kita je. jangan nk memandai-mandai. tak payah sibukkn diri buat spekulasi murahan. kalau d takdirkn benda tu tak betul sapa yg tanggung dosa.


Allah ada...jangan risau.
Dia lebih mengetahui segala apa yg jadi pd hambaNya melebihi dr apa yg org sekeliling bersangka-sangka. Maafknlah org lain sekalipun kamu sdg marah @terluka. Mudah-mudahan bila mana kamu berbuat salah trhadap org lain, mereka mudah utk memaafkn kamu.
Allah ada...jangan risau.
Dia lebih mengetahui segala apa yg terpendam & terjadi pd hambaNya. 

Tuesday, March 25, 2014

TAZKIRAH AGAMA # 8 KETUA WANITA DALAM SYURGA

ASSALAMUALAIKUM

NOTA RINGKAS : -

PERHIASAN BAGI 

DUNIA - ISTERI & ANAK-ANAK 
HARI - JUMAAT 
BULAN - RAMADHAN 
SYURGA - BIDADARI 
QURAN - SURAY YAASIN 
MALAIKAT - JIBRIL 
NABI & RASUL - NABI MUHAMAD SAW 


- d kalangan manusia biasa yg paling tinggi darjatny aialah Abu Bakar as Siddiq

- umat Nabi M merupakan umat paling awal sekali d hisab d hari akhirat


KENAPA UMAT NABI M?
1. sayangnya Allah pd Nabi M
2. umat yg paling awal masuk syurga

Suffian as Sauri - merupakan seorg ulama hebat
- lepas solat isyak hingga ke solat subuh beliau akn solat tanpa henti
- bila d tanya kenapa beliau menjawab macam mana boleh duduk senang sedangkn ada kisah dlm syurga bila mana ahlinya sedang duduk brsenang-senang tiba-tiba trnampak satu cahaya yg berasal dr  seorg perempuan yg mana hidupnya d dunia selalu senyum pd suaminya

perempuan kena JAGA :
1. solat - paling susah nk buat dr segi pemakaian, jaga ank & sebagainya
2. puasa - paling teruk sbb nk masak utk semu aorg mkn buka puasa, kemas rumah dan byk lagi.
3. faraj - jgn brzina dgn lelaki lain
4. taat pada suami - paling susah nk buat

- selalu d uji dgn suami yg teruk perangai, panas baran, kaki pukul, kaki judi dan sebagainya
- sejahat-jahat suami belum lagi sama seperti Firaun
- kalau sabar dgn suami yg jahat ni akn masuk syurga yg mana ketuanya ialah Asiah (isteri Firaun)
- bagi yg tak da suami/janda ketua wanitanya ialah Siti Maryam
- bagi yg ada suami yg baik ketua syurganya ialah Siti Khadijah
- tak kawin cuma jaga ibu bapa ketua wanitanya ialah Siti Fatimah ank Nabi M.
- pakailah pakaian yg macam mana pun janji TUTUP AURAT
- HARAM lelaki pakai pakaian perempuan walaupun sekadar nk jual dan sebagainya
- rambut lelaki tak boleh panjang melebihi bahu
- HARUS bg lelaki pakai cincin dpt pahala sunat sbb Nabi M pakai

Makanan yg d galakkn Nabi M
1. air zam zam
- minum setiap hari ( 3 4 teguk pn jadilah)
- setiap pagi & d mulakn dgn niat
- ubt penyakit apa yg d niatkan

2. kurma Ajwa
- 7 biji sehari
- selamat drpd sebagrang penyakit & keracunan dalaman
- sennag brsalin
- menguatkn rahim

3. habbatussauda
- ubat segala penyakit

4. madu lebah

kismis - 21 biji sehari
oat - Nabi m makan setiap hari
tembikai - cepat ganti air dlm badan terutamanya ibu mengandung & dlm pantang

Nabi M makan malam sebelum maghrib
susah hati - minta prtolongan dr Allah
1. dengan jalan sabar & solat
2. makan labu

 bg menenangkn jiwa Nabi M makan labu & kanji terutamanya masa susah hati sbb boleh menguatkn semangat & hati





*suami isteri kalau nak brgaduh duduklah dlm bilik & nada suara sehabis slow yg boleh. brgaduhlah puas puas ! hahaha


TAZKIRAH AGAMA # 7 SYURGA & NERAKA

ASSALAMUALAIKUM 

sekadar sedikit prkongsian bersama. 

NAMA-NAMA SYURGA 

FIRDAUS 
ADN 
NA'IIM 
MA'WA 
DARUSSALAM 
DAARUL MUQOOMAH 
MAQOOMUL AMIIN 
KHULDI 
NAMA-NAMA NERAKA  

HUTHAMAH -utk org Yahudi 
HAWIYAH - utk org munafik & kafir 
JAHANAM - utk org sesat 
SAQAR - utk org yg menyembah berhala 
SA'IR - utk org Nasrani 
WAIL - utk org yg mengurangi timbangan 
JAHIM - utk org musyrik  




info nie saya dapat dr blog blogomasupartana . nk tau lebih lnjut lagi kena p baca kt blog tu la. kat sini saya sekadar ringkas kn ja info yg saya dapat. sekian tQ !!! 

*betulkn kalau saya salah ok jgn hentam dulu

Wednesday, March 19, 2014

KISAH IMAM # part 13 PERMATA YANG DI CARI

ASSALAMUALAIKUM

tak semua yg kita impikn kita akn capai dengan mudah.dah d beritahu kpd kita sebagai hamba jika mahu yg terbaik pasti akn d uji dahulu.


wahai suami, 
sesungguhnya bukan sesempurna perempuan diri ini
namun insyaAllah 
hari demi hari 
pasti mengubah & mencari 
pegangan yg satu
demi menbentengi diri
memperkuatkn diri 
bagi melayari bahtera rumahtangga
bersama kamu
yang bernama SUAMI 

* mula dah merepek !!!!

TAZKIRAH AGAMA # 6 FARDHU-FARDHU MANDI HADAS

Assalamualaikum

NOTA RINGKAS :

1. Niat
- kena niat dahulu sebelum mula mandi

wudhu tak batal sekiranya menyentuh isteri pada bahagian yg tak brkulit. (gigi, rambut, gigi)

wudhu sebelum tidur - dapat pahala

2. Menyampaikan air ke seluruh anggota badan terutamanya kaki d bahagian tapak

KELONGGARAN & KEMUDAHAN UTK PEREMPUAN YG BERAMBUT PANJANG UTK MANDI JUNUB SAHAJA
- mandi junub tak payah buka sanggul rambut cukup sekadar membasuh sebanyak 3 kali siraman
- tuang air sebanyak 3 kali bagi rata itu sudah memadai
- apabila perempuan mandi hadas kerana haid maka wajib merungkai sanggul rmbutnya

MANDI JUNUB - keluar mani & brjima' (tak payah buka sanggul rambut)

MANDI HADAS (HAID) - kena buka sanggul rambut

kenapa tak sama?
- ini adalah kerana mandi hadas kerana haid sebulan sekali sahaja tetapi mandi junub tak tentu masa.maka d beri kelonggran kepada org perempuan tak payah buka sanggul rambut.


TAZKIRAH AGAMA # 5 MANDI JUNUB




Assalamualaikum

NOTA RINGKAS :

surah al Maidah ayat 8

mandi brmaksud membasahkan air ke seluruh badan d sertai dgn niat

perkara yg mesti MANDI WAJIB 
1. Jima'
- brtemu dua khitan wajib mandi walaupun tidak keluar mani

dua khitan : brmaksud kemaluan/bahagian yg d sunatkn(brsunat)

2. Keluar mani
- org perempuan kalau mimpi yg menaikkn syahwat, WAJIB mandi hadas bila mana ada air mani pd kain nya

3. Mati seseorg Islam
- mati syahid tak perlu d mandikn

4. Haid
- tidak wajib solat/qada tapi puasa wajib qada

5. Nifas
- merupakan darah haid yg trkumpul semasa mengandung

6. Wiladah
- sekalipun seketul darah @ daging (gugur)
- air mani yg trkumpul akn jadi darah & daging

suami boleh pegang/cium pada bahagian selain drpd kulit ister seperti rambut, kuku, gigi maka tidak batal wudhuk.

beza air mani & air mazi
air mani : kuantitnya banyak
air mazi : kuantitinya sedikit (tak perlu mndi wajib cukup sekadar basuh)


* Ada yg cakap isu mcm nie memalukan makanya tak payah share la dgr sorang2 dh cukup. bagi sayatak salah kalau sekadar nk kongsi ilmu yg saya dgr & belajar. man atau ada jugak kawan-kawan yg kurang pengetahuan mcm saya nie. boleh jugak tambah-tambah ilmu.


Tuesday, March 18, 2014

MENU MALAS MASAK #part 8 PUDING BUAH WITH ESKREM ALA CIK ANGGUR


ASSALAMUALAIKUM 

setelah berentry entry bagi resepi merepek & malas. entry kali nie resepi payah ckit. d sbb kn bosan tak tau nk buat apa time hujung mggu makanya upacara memunggah peti ais d buat. 

PUDING BUAH WITH ESKREM ALA CIK ANGGUR 

bahan-bahan 

agar-agar 
air secukupnya  
buah (ikut suka nk pakai buah apa namun lg sedap kalau pakai buah yg agk masam2 sikit) 
gula jika perlu 
eskrem vanilla (ikut suk ank pakai eskrem apa) 

cara-cara 

blend buah smpi lumut. pastikn tak banyak air sgt guna masa blender tu sbb nnti agar-agar jd lembik sgt. 
 
masak agar-agar dgn air smpi mendidih.(air utk masak agar-agar d kurangkn sikit sbb nk masukkn pati buah yg dh kita blend td)

kemudian masukkn  pati buah yg dh d blend. 

masak sebentar. 

bila dh betul-betul masak, masukkn dlm acuan. (saya masukkn dlm cawan sbb nnti boleh terus hidang.) 

sejukkn dlm peti ais. 

bila dh nk mkn letak eskrem ats puding td. 

SELAMAT MENCOBA !!!

MENU MALAS MASAK # part 7 BISKUT CELUP


Assalamualaikum 

resepi paling ringkas utk org bujang & brkawin yg malas d hujung minggu tp perot lapaQ !! 

bahan-bahan 

susu sejuk 

biskut Oreo 

cara-cara 

bukak pembalut biskut. 

amik satu. 

putar 360' 

celup dlm susu sejuk 

angkat & masuk mulut. 

kunyah !!! 

SELAMAT MENCOBA !! 

MENU MALAS MASAK # part 6 SENGKUANG CALIT



  ASSALAMUALAIKUM 

bahan-bahan 

sengkuang yg dh d kupas kulit & cuci bersih 

kuah rojak Mak Bee 

cara : 

potong sengkuang ikut ketebalan yg awak awak sekalian suka. 

calit kuah rojak d sebelah permukaan saja. 

pegang guna jari telunjuk,jari tengah & ibu jari. 

bukak mulut. 

tokak sengkuang. pepak smpi lumat & telan. 

SELAMAT MENCOBA !! 

* resepi terpaling malas dlm doniaaaaa...mihahahhaa

MENU MALAS MASAK # part 5 KEK MINYAK MALAS


Assalamualaikum 

ari nie nk share resepi kek paling senang, paling mudah & paling malas !!! hahahaha


bahan-bahan  

5 biji telur 
1 cawan minyak jagung 
1 cawan susu pekat 
1/2 cawan gula kastor 
2 cawan tepung kek 
esen vanilla 

cara -cara 

pukul telur smpi kembang then masukkn susu pekat, gula kastor & esen vanilla. 

kemudian masukkn minyak. pukul sekejap.

bila dh kembang masukkn tepung & gaul rata.

bahagikn ikut berapa bahagian kaler yg nak. warnakn ikut kesukaan hati kalian. 

tuang dlm loyang ikut layer satu  persatu kaler. kemudian lorekkn kalau rasa nk corakkn. 

bakar selama 45 minit dgn suhu 150' smpi masak. 

agk2 kalau cucuk tu melekat lg ppd garfu tmbh masa sikit lg tapi jgn banyak sangat kang rentung kek tu. 

SELAMAT MENCOBA !!!

TAZKIRAH AGAMA # 4 DOSA WANITA

ASSALAMUALIKUM 



NOTA RINGKAS :

- mempertikaikan hukum Allah jatuh hukum brdosa besar & syikrik

lelaki - kekuatan tenaga
perempuan - kekuatan perasaan

api neraka - lebih hitam dr warna hitam

- sebanyak mana amalan namun kalau suami tak redha tak dapat pahala segala amalan yg d lakuknnya

siti maryam anak imran
puncak ketaattannya ialah bila mana datang malaikat memaklumkan akn kewujudan nabi Isa maka dia redha dgn ujian Allah

- org yg banyak senyum akn nampak muda

- nafkah batin trmasuk menggembirakan hati isteri

kalau isteri brkata :
"apa abg peduli"
'apa abg kisah"

perkataan apa tidak boleh d gunakan pd suami kalau ia mendatangkan rasa marah pd suaminya makandia akn d laknat oleh malaikat kerana suami marah & sakit hati

- bukan hak kita membalas perbuatan jahat dgn kejahatan ( jatuh hukum zalim)

- org yg tidak tutup aurat d luar solat maka solatnya d tolak

- org yg sakitkn hati ibu bapa solatnya tidak d terima Allah

- isteri yg mengeji suami d padang masyahr d tarik lidahnya dr belakang & d herert (lidah). tangan & kakinya d ikat.

- pilihlah lelaki yg beragama

PETUA
BACA AL FATIHAH 7 KALI
BASUH BERAS SMPI AYT ...IYA KA NA' ...
GENGGAM BERAS & DOA BAGI ALLAH LEMBUTKN HATI PASANGAN

"suami yg beragama islah suami yg tahu menyelesaikan masalh isterinya dengan menuggunakan akal"



TAZKIRAH AGAMA # 3 ISI NERAKA

ASSALAMUALAIKUM 




DAYUS :
bermaksud seorang suami yg tidak malu @ cemburu apabila org lain memandang isteri ataupun isteri memandang org lain(lelaki).

suami yg redha bila mana isteri buat benda jahat/haram maka haram bg suami cium bau syurga

Allah LAKNAT
org yg buang air besar d tempat awam
isteri yg derhaka pd suami (keluar tanpa izin, maki suami, hina suami, halau suami)

contoh derhaka
masam muka depan suami

EMPAT JENIS PEREPUAN YG JADI ISI NERAKA
1. jahat mulut pd suaminya
- selalu kondem suami, cari salah suami, byk prkataan9byk komen @ bantah suami), tak jaga diri bila suami tak dak

2. meminta yg lebih drpd kemampuan suami
- menjadikn suami tak mampu (bomohkan dan sebagainya)
- meminta yg bukan2

3. tidak mahu menutup dirinya dripd lelaki lain & keluar rumah dgn pakaian yg brmegah megah

4. cita-cita hanya makan, minum & tidur saja
- tak mahu solat
- hanya mahu brseronok saja

hukum perempuan yg tak mahu taat pd suami - DOSA BESAR

bantah suami yg paling teruk adalah bantah suami nak buat sesuatu yg ikut hukum Allah

menolak peraturan Allah - jatuh syirik
contohnya bantah poligami

SUAMI/ISTERI YG BAIK ADALAH TIAP HARI RASA MACAM BARU KAWIN

 perintah brkahwin pd lelaki & perempuan yg brkuasa - mampu brkahwin samada dr segi kewangan, kebolehan & kesihatan

org yg brkahwin
- menjaga kemaluan & syahwat
- d berikn rezeki yg luas

tak perlu minta izin suami
  1. ats perkara darurat - rumah trbakar, banjir & sebagainya 
  2. menuntut ILMU FARDHU AIN

TAKZKIRAH AGAMA # 2 TACKLE HATI ISTERI

ASSALAMUALIKUM 

NOTA RINGKAS : 

NABI M bersabda barang siapa yg
  1. baik sembahyangnya 
  2. banyak isteri & anak 
  3. harta tak banyak 
  4. tak mengumpat Islam 
merupakan JIRAN Rasulullah d dlm syurga. 

barangsiapa yg mahu mintak sesuatu brhajat maka bangunlah solat malam.

'bila banyak dosa seseorang hamba Allah maka d berikannya dukacita d kalangan ahlinya sebagai penghapus dosa"

contohnya : anak selalu sakit 

TAHUKAH KITA ! 
NABI YUNUS BERASAL DR YUNNANI 

org lelaki Allah bagi kekuatan tenaga 
org perempuan Allah bagi kekuatan perasaan 

suami yg sabar dgn isteri yg brbuat sesuatu yg menyakitkn hati merupakan 
  1. manusia yg suci hatinya 
  2. mampu melawan hawa nafsu  
ibadat batin - menghasilkan rezeki bagi ahlinya (ank isteri)

antara PENGHAPUS DOSA ialah
  1. melalui anak sakit 
  2. melalui datang belajar 
  3. melalui berwudhuk 
  4. melalui brsedekah 
  5. melalui brbuat baik dgn ibu bapa
  6. melalui brbuat baik dgn jiran 
  7. melalui brbuat baik dgn binatang 
  8. susah mencari rezeki (dukacita dlm mencari rezeki)  
 HR ABU YA'LA 
"APABILA SALAH SEORANG D ANTAR KAMU MENJIMA' ISTERINYA HENDAKLAH IA MENYEMPURNAKAN HAJAT ISTERINYA. JIKA IA MENDAHULUI ISTERINYA MAKA JANGANLAH IA TERGESA-GESA MENINGGALKANNYA"






TAZKIRAH AGAMA # 1 SABAR DENGAN KARENAH ISTERI

ASSALAMUALAIKUM 

TAJUK : SABAR DENGAN KARENAH ISTERI
USTAZ KAZIM ELIAS

Nota ringkas :

kelebihan suami bila dapat isteri
suami yg sabar dgn isteri dpt pahala seperti nabi Ayub a.s.
isteri yg sabar dgn perangai suami dpt pahala seperti Asiah isteri firaun

barang siapa yg sabar dgn kejahatan pasangan masing2 diberikn oleh Allah pahala.

Suami yg baik?
- walaupn sanggup brkongsi sakit, susah senang isteri masih belum jadi suami yg baik
- suami yg baik adalah suami yg HALIM (sabar) d mana tidak cepat marah dgn isteri terutamanya isteri kurang akalketika marah2.

kurang akal bila?
marah
awal mengandung/tekanan
datang bulan/uzur
menipos
d timpa musibah

PETUA !!! 
isteri brleter - suami keluar rumah 
suami mengamuk - isteri duduk diam dlm bilik @ ke dapur

isteri mengandung - susah ats susah (menanggung anak dlm kandungan dgn alah dan sebagainya)

nabi M kalau marah pd isteri-isteri
diam semalaman
tidur d masjid

makin banyak suami yg sabar dgn karenah isteri makin byk dpt pahala seperti nabi Ayub.

isteri nabi M juga pernah menjawab pada baginda. malah pernah tolak dada nabi M
mak mertua marah pd anknya namun nabi tetap pujuk mak mertuanya dgn menghargai setiap penat lelah isteri yg susah payah jaga, masak makan dll

nabi M brkata org yg paling AKMAL (sempurna iman) ialah :
baik perangainya dgn isteri & anak anak (paling sopan)
menyayangi isteri & anak anak

nabi M pesan kalau tak suka satu perangai isteri jangan MARAH tetapi
kenanglah perangai @ kelebihan yg lain
ingat jasa & kebaikan yg dia buat pd kita

PUNCA BERGADUH - selalu mencari salah
ibarat mata lalat - cari salah org
jadi lah mcm mata lebah - senantiasa cari kebaikan orang

Allah perintahkan lebah buat sarang & cari banyak pokok yg ada madu. keluarkan hasil d dlm rumah yg telah Allah perintahkan.



* sedikit perkongsian ilmu dr ceramah yg dah saya dengar. 

Saturday, March 01, 2014

KOMUNIKASI RINGAN

Assalamualaikum

baru saja habis dengar ceramh UStaz KAzim td. topik hari nie simple ja namun nk tunaikntu trsangat berat.

" NAFKAH"

suami yg lebih suka sibukkn diri dgn menonton perlawanan bola.

suami yg sibuk dgn aktiviti memancing dgn kawan-kawan smpikn tiada masa utk isteri & keluarga.

suami yg senantiasa sibuk outstation sehingga mengabaikn isteri & anak-anak.

contoh yg d bagi buat saya trfiikir sejenak. bolehkah saya rumuskan KOMUNIKASI antara pasangan juga d masukkn dlm kategori NAFKAH? sejak akhir-akhir ni ramai artis yg brcerai. alasan utama tidak ada persefahaman. kenapa ni brlaku?

trlamapu sibuk brkerja smpi tak dk masa utk pasangan?

trlampau sibuk braktiviti luar smpi tak brkesempatan makan brsama pasangan?

asyik dgn brchatting smpikn tak sempat brbincang dgn pasangan?

trlalu banyak masa dgn kawan-kawan smpikn pasangan terasa trsisih?

mungkin kan?

setelah penat brkerja, balik ke rumah pasti masing-masing mahu berehat. berehat bukan saja kena tidur malahan bagi saya brkomunikasi secara ringan juga cara utk masing-masing berehat. tak payah bercakap topik yg trlampau berat. cukup sekadar brgurau senda sesama pasangan insyaAllah pasti segala penat lelah seharian d tempat kerja akn hilang.

kemudahan internet pada saya bukan sj memberikan kebaikan malah mendatangkn kemudaratan. bayangkan apabila pasangan mahu brcerita sesuatu yg penting, kita sibuk melayan Facebook, Whatsapp, Twitter segala bagai. bukan ka tu dh menjarakkn hubungan sesama pasangan?

kenapa perlu d layan benda yg tak di tuntut hak nya d akhirat sedangkn tanggungjawab yg wajib tak d tunaikn sebaik mungkin?

smpi hari ni saya masih brfikir bila saya berada dlm keadaan yg sedemikian apa yg saya akn buat? adakah saya akn diam seperti selalu cari buku & baca or terus tidur.

otak yg semak jgn d tambah lagi dgn masalah yg bakal menambahkan rasa segala sakit d hati. mungkin hari ini kita tak sedar tindakan kita tu menyakitkn hati pasangan. bila mana smpi masa saat kita perlukn waktu pasangan kita then masa tu pasangan kita tak dak waktu utk kita barulah kita akn trsentak.

*** bila mana pada permulaan hubungan kita sudah membiarkn pasangan kita berasa kosong hatinya sedangkan kita berada d depan mata, jangan hairan kalau suatu hari nnti kita akn kehilangan dia. terutamanya org perempuan. hatinya mudah trsentuh bila ada org lain yg cuba amik berat lebih drpd suami seniri. sang suami .... berhati-hatilah dgn setiap tindakan yg d ambil. jangan sesekali biar hati si isteri terasa kosong & sunyi takut nnti bila isteri sudah mula mengisi ruang hati yg kosong tu dgn hiburan yg lain dgn cara yg lain pasti kamu akn menyesal kerana dr mula kamu yg membiarkan.

KATA-KATA HIKMAH

Sarang Labah Labah.....

Assalamualaikum..... Uikss..penuhnya sarang labah labah. . . Bila nak mula balik menaip ntah la. . . #moodrajinkemablilahkepadakuuuu...