Thursday, October 31, 2013

KEPUTUSAN

"IMAGINASI DAN MENTAL MOVIE IALAH KUASA MINDA KURNIAAN ALLAH YANG PALING BESAR KEPADA MANUSIA. RAMAI MANUSIA GUNAKAN UNTUK BENDA NEGETIF DAN MENAKUTKAN MEREKA. JIKA UABAH CARA PENGGUNAAN MAKA HIDUP AKAN BERUBAH. IMAGINASI POSITIF MENGHASILKAN HORMON POSITIF, BADAN AKAN SIHAT DAN JIWA TENANG. SEBAB ITU PERKATAAN TAKU, RISAU, KALAU TAK JADI MENUNJUKKAN IMAGINASI NEGATIF. LIHAT KEHIDUPAN DAN LKESIHATAN ORANG YANG BANYAK TAKUT DAN RISAU BERBANDING DENGAN MEREKA YANG CERIA DAN POSITIF." 

- MUTIARA KATA DR PROF DR MUHAYA - 



Assalamualaikum 

saya mulakan hari dgn menulis dlm jurnal yg dh saya beli mggu lepas. Alhamdulillah setakat 3 hari nie ada namapk kesan positif yang berlaku. 

bila dh mencuba 2 3 hari, baru saya perasaan yang selama nie banyak perasaan negatif yg mempengaruhi kehidupan harian smpikn trkesan dgn tindakan yg saya buat. syukur sbb masih mahu mencuba nk ubah diri & keadaan. 

dua hari yg lepas, saya dah nekad buat satu keputusan yg besar dlm hidup saya selepas keputusan yg "itu". jujurnya masih terfikir kesan dr keputusan yg saya buat tu tapi sedaya telah saya tanam dlm benak fikiran 'alang alang seluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan' 

yg pasti mesti akn ada hikmah d sebalik setiap kejadian. apa yg berlaku hari nie betul betul menguji tahap kesabaran saya. kalau sebelum nie apa sj yg d kata muda sy amik masuk kanan keluar kiri. tp keadaan hari nie tak sama dgn keadaan yg sebelum nie. yg mana keputusan tu akn merubah semuanya. tanggungjawab berubah. org berubah. sekeliling berubah. aturan kehidupan jugak berubah. 

semoga keputusan yg saya buat nie mendatangkan kebaikan kepada diri saya & insan insan d sekeliling saya. 

"YAKINLAH DENGAN JANJI-JANJI ALLAH"

3 comments:

  1. Bila kita dah buat keputusan maksud itu dah muktamad ......apa yg perlu selepas tu hanya berdoa moga ada kebaikan didalamnya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju... doa tu memang perlu la :)

      Delete
    2. insyaallah....semoga akn ada kebaikan d sebalik kesusahan sekarang nie

      Delete

KATA-KATA HIKMAH

ILUSI TAK BERTEPI - HIJAU