Monday, December 24, 2012

DAH SEDIA KA?

ASSALAMUALAIKUM 

besa dengar tak ayt cam tajuk kat atas tu?
boleh di katakan hampir selalu kita dengar kan. terutamanya ayt tu guna utk bdk bdk yg nak amik exam, yg nk kawen, yg nk jabat tangan tok kadi, yg nak beranak dan mcm mcm lagi la. 

sebenarnya cik tak berapa brkenan dgn ayt nie. nmpk sgt mcm kita melekehkan org. 

okey amik contoh la kan. 

ada sorang hamba Allah nie berhajat nk menikah. then bila d suara kan pd org tua tetiba org tua tanya ngan nada sinis. 

''hang dah sedia ka?'' 

alahai. kenapa la mesti cakapa mcm tu?sedar or tak soklan tu boleh mematahkan semangat org yg tgh brkobar kobar nk buat bnda yg baik, tak salah sebenarnya org tua amik berat bila mana ank ank mula brsuara nk mendirikn rumah tangga. 

tapi pada padangan cik la kan. kn lebih comey kalo org tua tu tanya soalan yg lebih membina. 

misalnya : 

''dah cukup ka persediaan kamu nk menjadi ketua keluarga?'' 

''kamu dah bina kekuatan emosi kamu secukupnya ka sebelum berumah tangga?'' 

bukan ka e2 lebih mendatangkan semangat pd org yg berhajat? 

utk bdk yg nk amik exam pn kn lagi comey kalo tanya mcm mana persediaan dia dr segi menelaah pelajaran ka. nie balik balik dh ready ka dh ready ka. elok elok hamba Allah tu dok ada semangat pahlawan cangkoi tetiba jd pahlawan merton ja. 

cik rasa yg paling sesuai nya ialah bila mana kita dah merancang sesuatu dalam kehidupan kita. utk merubah satu tahap ke tahap yg lain. dr satu fasa ke fasa yg lain. bukan sedia atau tidak persoalan nya. 

yg paling penting ialah SAYA SUDAH BERUSAHA KAH UTK BERSEDIA? 

tiap perbuatan tanpa tindakan yg terancang tak kn mndatangkan hasil yg terbaik. 

seorang pelajar nk amik SPM kalo dh tau nk amik SPM tapi dok ang kaki saja tanpa tindakan merancang jadual ulangkaji sebaik-baik nya. dok hadap tgk tv 24 jam. buku pn tak baca. boleh ka cara nie kita nk harap kn dapat keputusan yg baik? 

seorg lelaki yg mahu memperisterikn seorg ppuan. boleh ka dia milki ppuan tu tanpa tindakan melamar? boleh ka dia jd pemimpin yg baik pd isteri & anak anak kalau dia tak berusaha meningkat kan ilmu pengetahuan dia dlm agama? 

seorg wanita yg mahu menjadi isteri. mampukah dia jadi isteri yg baik sekiranya tak berusaha belajar bagaimana cara menjadi isteri yg taat pd suami? 

sang anak boleh ka menjadi ank yg baik pd ibu ayah sekiranya tak berusaha buat segala apa yg terbaik utk ayh ibu nya? 

nmpk tak? pentingnya d sini bukan dah sedia atau belom. tapi paling paling penting sekali dr permulaan pertengahan atau akir sekali pn adalah sudah ka kita berusaha utk bersedia? insyaAllah  kalo kita dah berusaha utk brsedia, dgn sedikiak mungkt bekalan yg ada dlm diri kita pasti kita mmpu hadapi ngan baik. cukup atau tak cukup tu persoalan no 2. sbb nya bila dh sekali harung tak kn ada jalan utk kita brpatah balik. mau atau tak mau kita kena harung jugak. 

bekalan akn di kutip d sepanjang perjalanan. bila mana kita brjalan ke satu tmpt pasti ada satu bekalan yg akn kita tmba & kutip. 

makanya, cik simpulkan kat sini nasihat utk diri cik seniri. 

usah serabutkan kepala dgn persoalan org sekeliling samada sedia atau tidak. yg pentingnya sekarang cik soal diri cik. 

cik dah berusaha atau belom utk brsedia !!! 


No comments:

Post a Comment

KATA-KATA HIKMAH

Sarang Labah Labah.....

Assalamualaikum..... Uikss..penuhnya sarang labah labah. . . Bila nak mula balik menaip ntah la. . . #moodrajinkemablilahkepadakuuuu...