LUAHAN KAWAN KEPADA KAWAN

ASSALAMUALAIKUM 

'' Tak tau nak mulakan cerita dari mana & macam mana. Semuanya rasa mcm serba tak kena ja. Rasa nak buang sayang nak kutip balik rasa sakit haty sangat sangat. Alahai ..... semak rasa dalam otak nie. SERABUT !!! ''

E2 luahan seorang kawan cik AngguR 4 tahun dulu. Kesian cik AnggguR tengok dia dgn cengkungnya, pucatnya & kurusnya dia. Aduh..berat betoi kalo di landa masalah cinta nie. kalo ikutkn hati malas cik AngguR nak masok cmpur sbb cik AngguR senirik pon dah cukup beriban riban masalah yg belom d selesikn lagik.Tapi d sbbkn sayangkn kawan makanya cik AngguR pon trpaksa la merajinkan telinga utk mendengar & memerah otak utk carik jalan selesaikn masalah kawan nie.Terkebetulan masalah kami hampir sama.

''Aku tak tau nk buat mcm mana lagi la Sue. Semuanya tak kena d mata dia. Aku berkawan salah aku menyendiri salah. Aku tengok org lain heppy jer apasal time aku semua nya tak betoi erk. Terok sangat ke aku nie? Jahat sangat ke perangai aku?Salah ka aku kalau nak berkawan? Perlu ka aku pilih kawan yg mana dia suka or tak? Aaaarrgggghhhhhh .............. ''

" Kalau hg nak tau aku dah cuba ikut rentak & cara dia. Serius aku dah cuba sedaya yg aku mampu. Pa dia tak suka aku tak buat & pa yg dia suka aku buat walaupon kadang kadang aku rasa mcm tak adil sangat idop nie. Kenapa aku tak d beri kebebasan memilih mcm yg aku bgi pd dia. And now dh sampai satu tahap dia tuduh aku ada pakwe lain plak. Tolonglah .....aku rasa sakit betoi hati aku mcm org toreh toreh ja nie. Macam sia-sia ja aku usaha utk jadi yg terbaek utk dia last last tuduhan nie yg aku dapat habuan. DAMN !!!" 

Makin semak kepala cik AngguR bila dengar dia luah.Nie la d katakn manusia. Tak dak penyakit carik penyakit. Orang lain bercinta kita pon nak jugak bercinta tp tu la tk mo nk bercinta molek molek. Aiyak ....kn dah masalah.

Ermm....lepas dengar apa yg dia cakap tu cik AngguR pon sepantas line ternet bagi beberapa nasehat & idea utk dia berpikir.

"Lia,aku nak cakap sikit hg jangan marah erk. Sebenarnya masalah kita nie tak jauh beza sangat pn & boleh d katakn masalah kita sama ja. Kenapa hg mesti semak kn kepala hg dgn hal yg remeh remeh mcm nie? Yer aku paham hg mesti kata aku tak pa la haty keras. Tapi aku pon ada perasaan jugak Lia. Aku pn nak rasa d sayangi org. Cumanya pikir la elok elok apa guna kalo kita saja terhegeh hegeh sayangkn org, percayakn org, jujur ngan org tu tapi last sekali d tuduhnya kita balik yg kita curang? E2 ka org yg hg sayang sangat sangat? Kat mana dia bila mana hg betoi betoi perlukn dia time hg sakit terok? Ada ka dia lawat hg kt sepital? Time hg sedey banyak masalah family ada ka dia amik tau pasai hg? Tak dak kan.....jd utk apa hg nk brsedey pasai dia. Kalo dia nk tinggal hg sekarang biaQ ja dia tinggai. Dia bukan sapa sapa dlm idop hg. Dia hanya sekadar PAKWE bukan nya SUAMI yg perlu hg taati. Kalo betoi dia sayang hg dia tak kn sesekali sakit kn haty hg. Tak kn sesekali dia buat hg menanges mcm nie. hg pon kalo betoi betoi hg sayangkn dia lepaskn dia dgn cara elok. Biar dia pilih jalan idop dia senirik jangan paksa dia utk terus idop ngan hg kalo dia tak bahagia."

"CINTA tu bukan sekadar kita menerima tp memberi. Beri kebahagian pd insan yg kita sayang walaupon bukan dgn kita. Beri kasih sayang tanpa mintak balik balasan. Ikhlas masa bagi tu bukan bagi sbb ada niat insan tu bagi abalik apa yg hg dh bagi kt dia. Jangan trlampau mengharap kesempurnaan dr dia sbb kita belom tentu cukup sempurna utk dia. Jangan terlampau bagi harapan kalo kita senirik tak yakin ngan harapan yg prg bagi pada kita. Apa saja kesilapan dia pada hg maafkn saja la. Bukan brmaksud hg salah & dia selalu betoi tp percaya lah kemaafan tu ubat segala masalah. Jangan brdendam Lia, percayala cakap aku." 

" Kalau kata dgn lepaskn & lupakn dia tu lebey baik utk kebahagian idop dia buat la. Maybe kita belom cukup terbaek pd depa walaupn kita rasa depa dah cukup terbaek utk kita. Tak guna kalo asyik hg ja berubah jadi yg terbaek utk dia sedangkn dia langsung tak penah nk tgk usaha hg.. tak hargailangsung susah payah hg selama nie. Dan lagi satu aku tak brpa setuju ngan hg, kenapa mesti nk berubah utk kebahagiaan org lain sedangkn diri hg senirik trseksa? kKenapa mesti hg berubah jadi org lain sedangkn diri hg yg sebenar bukanmcm tu pon? Hg selesa ka idop mcm tu? hipokrit ja aku rasa seolah olah hg tipu org yg hg sayang ngan perubahan hg. Paling kejam hg seksa diri hg sekat utk bahagia. Kalo dia tak ley terima hg seadaanya mcm mana hg terima dia utk apa lagi hg nk terus seksa diri hg. Tolong lah Lia pikir cara elok & waras. Buat keputusan utk kebahagiaan hg dulu then bru piki r utk org lain sbb org tak kn pkir kn utk kita pon. Percayalah kalo betul Allah dah tetapkn dia jodoh hg sejauh mana pon hg pi selama mana hampa trpisah percayalah satu hari nnty akn dekat jugak. Tapi kalo dh mmg hampa du atak dak jodoh tak yah dok wat apa pon la tetap tk dak jodoh jugak. Jangan dok sedey tak tentu pasai. ALLAh kan ada. Mengadu pd DIa sbb Dia lebey tau apa yg ada dlm haty hg."   

Dan hari seminggu yg lepas cik AngguR terserempak ngan kawan cik AngguR tu. Perghh dukung baby sudah ~  sweet betoi !!! Dr pakai skirt skrg dh brtudung litup. Alahai kawan cik AngguR dah jauh berubah brbanding dulu.

" TQ banyak sue atas semua nasehat hg dulu kt aku. ALAHAMDULILLAH aku sangat sangat bahagia la nie ngan hubby aku. Betoi hg kata dulu watpa aku nk seksa diri aku berubah sbb org kn. Aku kehilangan org yg aku sayang tp ALLAh gantikn dgn insan yg terlau sayangkn aku. Dia bimbing aku berubah dgn lemah lembut. Dia trlampau brsabar ngan kekurangan aku, dia menahan kemarahan dia bila aku buat silap & dia brterima kaseh kt aku bila mana aku mampu menjadik yg terbaek utk dia. TQ banyak banyak erk sue. Hg kawan yg terbaek yg aku penah ada. Aku doakn hg akn dapat jodoh yg terbaek utk diri hg. "




*** pppsssttt ... ALHAMDULILLAH cik AngguR syukur sgt2 kawan cik AngguR dah temui apa yg d cari. Kebahagiaan bersama insan tersayang dgn keredhaan Allah. Hope cik AngguR pn akn dapat apa yg cik AngguR idamkn selama nie.



Comments

Popular Posts