ROMANTIK CARA RASULULLAH

ASSALAMUALAIKUM  

uhuk...malam yg sejok pasai ujan turun ngan renyai renyai...perghh alangkah romantik nya kalo dpt brdua brdansa brsama si dia...hahahahha tak ley blah....mau kena penampaQ ja nie kalo org tu baca :P
( jangan marah erk penunggu gua ) 

okeh malam nie sempena ngan ujan renyai renya & suasan pon agak romantik so tajuk pilihan cik Anggur pon agak romantik la jugak....al kisah nya berkenaan ngan satu tajuk yg petang tadi bru ja cik AngguR baca..ermmm agk berat la jugak...

cumanya cik AngguR tak mo la kupas berat2 sgt kan pasai t borink nk baca...so cik AngguR amik wat rumusan ja la utk wat note utk cik Anggur rujuk bila d perlukn satu masa nnty insyaAllah..

al kisah nya tajuk malam nie ialah ROMANTIK CARA RASULULLAH

ahakz..best tak topik?sesuai kn ngan suasana malam nie..heheh

sapa kata RASULULLAH tak romantik ngan isteri?

erkkk...tak cay aerk...meh cik AngguR sharing is caring notes ringkas yg cik AngguR dah buat ptg tadi...

ROMANTIK CARA RASULULLAH  

1. TIDUR BERSAMA ISTERI DALAM SATU SELIMUT 

Daripada Atha’ bin Yasar: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. dan Aisyah r.a., selalu mandi bersama dalam satu bekas. Dan pernah suatu ketika Baginda tidur dengan Aisyah dalam satu selimut, tiba-tiba Aisyah bangun. Baginda kemudian bertanya, “Mengapa engkau bangun?” Jawab Aisyah, “Kerana saya haid wahai Rasulullah,” Sabda Rasulullah, “Kalau begitu, pergilah dan pakaikan kain dan dekatlah kembali kepadaku.” Aisyah pun masuk, lalu berselimut bersama Baginda.” (Riwayat Sa’id bin Manshur) 


2. SALING MEMAKAI WANGIAN 

Aisyah berkata: “Sesungguhnya Nabi s.a.w. apabila meminyakkan badannya, Baginda akan memulai dengan auratnya, menggunakan nurah (sejenis serbuk pewangi) dan isteri Baginda meminyakkan bahagian lain daripada tubuh Rasulullah s.a.w.” (Riwayat Ibnu Majah) 


3. MANDI BERSAMA ISTERI 

Daripada Aisyah r.a. beliau berkata, “Aku pernah mandi bersama Nabi s.a.w., menggunakan satu bekas. Kami bersama-sama memasukkan tangan kami (ke dalam bekas tersebut).” (Riwayat Abdurrazaq dan Ibnu Abu Syaibah) 


4. MINUM MENGGUNAKAN BEKAS YANG SAMA  

Daripada Aisyah r.a. dia berkata, “Saya pernah minum daripada cawan yang sama walaupun ketika haid. Nabi mengambil cawan tersebut dan meletakkan mulutnya di tempat saya meletakkan mulut, lalu Baginda minum. Kemudian saya mengambil cawan tersebut lalu menghirup airnya, kemudian Baginda mengambilnya daripada saya, lalu Baginda meletakkan mulutnya pada tempat saya letakkan mulut saya, lalu Baginda pun menghirupnya.” (Riwayat Abdurrazaq dan Sa’id bin Manshur)

5. MEMBELAI ISTERI  

“Adalah Rasulullah s.a.w. tidaklah berlalu setiap hari melainkan Baginda mesti mengelilingi kami semua (isterinya) seorang demi seorang Baginda menghampiri dan membelai kami tetapi tidak bersama (bersetubuh) sehingga Baginda singgah ke tempat isteri yang menjadi giliran Baginda, lalu Baginda bermalam di sana.” (Riwayat Ahmad)

6. MENCIUM ISTERI 

Daripada Hafshah, puteri Umar r.ha. : “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. mencium isterinya sekalipun sedang berpuasa.” (Riwayat Ahmad)

7. BERBARING D PANGKUAN ISTERI 

Daripada Aisyah r.a., “Nabi s.a.w. meletakkan kepalanya di pangkuanku walaupun aku sedang haid, kemudian Baginda membaca al-Quran.” (Riwayat Abdurrazaq)


8. PANGGILAN MESRA 

Rasulullah s.a.w. memanggil Aisyah dengan beberapa nama panggilan yang disukainya seperti Aisy dan Humaira‘ (si pipi merah delima). 


9. MENYEJUKKAN KEMARAHAN ISTERI DGN MESRA 

Nabi s.a.w. memicit hidung Aisyah r.ha. sekiranya dia marah dan Baginda berkata, “Wahai Uwaisy, bacalah doa: “Wahai Tuhanku, Tuhan Muhammad, ampunilah dosa-dosaku, hilangkanlah kekerasan hatiku dan lindungilah diriku daripada fitnah yang menyesatkan.” (Riwayat Ibnu Sunni) 

10. MEMBERI HADIAH   

Daripada Ummu Kaltsum binti Abu Salamah, dia berkata, “Ketika Nabi s.a.w. berkahwin dengan Ummu Salamah, Baginda bersabda kepadanya: “Sesungguhnya aku hendak memberikan hadiah kepada Raja Najasyi sepersalinan pakaian dan beberapa botol minyak kasturi, namun aku mengetahui bahawa Raja Najasyi telah meninggal dunia dan aku mengagak hadiah itu akan dikembalikan kepadaku, aku akan memberikannya kepadamu.” Dia (Ummu Kaltsum) berkata, “Benarlah keadaan Raja Najasyi seperti yang disabdakan Rasulullah s.a.w. dan hadiah tersebut dikembalikan kepada Baginda, lalu Baginda memberikan kepada isteri-isterinya sebotol minyak kasturi, manakala baki daripada minyak kasturi dan pakaian tersebut Baginda beri kepada Ummu Salamah.” (Riwayat Ahmad)


LAGU NI SPECIAL UTK SOME ONE YG TENGAH BACA ENTRY NI  

I LOVE U SO MUCH   

*** ppppssstttt.....cik Anggur harap sgt yg pasangan cik AngguR tu nanti akn jadik romantik yg mcm nie.....best kot :) manja manja...sayang sayang....haaa......main laga laga idong ka kan perghhh serius romantik :) by de way romantik nie bukan hanya utk org yg muda saja org tua pon sepatot & seharusnya ada sikap romantik nie bru la aman rumah tangga kan...cewaahhhh wat seropa mcm dh menikah hahaha...angan angan cik AngguR t dh tua pon cik AngguR still nk romantik romantik g....nk jalan pegang pegang tangan....best best tp mau ka erk orang tu??? kena tanya nie hahhaa 



CERITA TAMBAHAN  
TEMPAT KEJADIAN : OFIS POLYMER TECHMOLGY 
MASA KEJADIAN : 2.17 PETANG 

tetiba sorang lec cik AngguR chat tanya soklan cepu itik...

lec : hi bdk comey
cik AngguR : hehe assalamualaikum.... :) cik sehat ka?lame dop chat same kan...
lec : wasalam ....ye ler awok tu ilang mane sayer cari dop jupe...dgr cerite awok nok kawen dah...calon same g ke?
cik AngguR : hah?kawen?aduh sape la dok wat ceriter nie....nok kawen ngan saper nyer...adoi la.....
lec : cehhh.....nk tipu sayer ....ngan org lame agi ker...
cik AngguR : hahah...bukan doh...ore baru pulop.....dok leh kawen agi wat mase skrg...ye ngaji agi...
lec : biar betul awok nie...skolah mane?
cik AngguR : heheh skolah la mane mane pong.....janji ye skolah agi...dop leh kawen agi la tahun ning....tggu cik kawen dulu r nampok nyer...
lec: aduhhh....awok nie......biar betul ye skolah agi...skolah mane ce beritahu sayer...
cik AngguR : ye skolah jauh nuhhh....tunggu r ye abeh ngaji lu....kije...bg kaye sket....sayer kawen r....t sayer jemput cik mari makan nasik minyak dehhhh .....


( kesimpulan nya cik AngguR tak paham betoi napa la ramai sesangat insan yg amik berat pasai tarikh pernikahan cik AngguR..ahakz..rilek la dulu erk.....calon dok skolah lagik..bru nk amik exam SPM haa...nk kawen lagu mana nya.....so sabau ja lah tembikai erkkkkkkk ......... )

P/S : SERIUS RINDU NOK CAKAP GANU & KELATE NGAN KAWAN KAWAN CIAST !!!!

Comments

Popular Posts