Wednesday, March 16, 2011

TERDESAK KE NAK KAWIN?

kawin..kawin kawin....napa la sejak dua minggu kebelakangan nie ramai betoi yg dok bz body tanya aku bila nk kawen la....ngan sapa nk kawen la....mcm2 soklan....

by de way....1st aku mintak maaf byk2 la pasai nya aku bukannk marah korang tanya tu...ya ya....mmg ramai sesangat d kalangan kawan2 aku yg d kawen...ahakz..diorg nk kawen kawen je la...apa kena mengena ngan aku nya....dh diorg nk kawen..aku tak masuk cmpor pon kan..so pe hal lak kes aku ja ramai betoi nk masuk cmpur....kalo aku nk kawen pon korang pe susah nya..aku jemput dtg je kan..ke korang nk tolong kuar kn duit nak sponsor majlis kawen aku hahaha.....tak mo ler aku guna duit2 org nei ...bukan sombong but bg aku perkahwinan akn lebey berkat kalo d buat ats usaha senirik ...toi ark????  

dlm masa yg sama jugak ada la 3 org jejaka yg ajk aku kawen...ermmm nie pon aku mintak maaf sgt2....bukan niataku nk melukakn haty sesiapa..just PERKAHWINAN & PERNIKAHAN...belom ada dlm kamus idup aku lagi...so aku mintak maaf sesangat2 okey....kalo nk kata aku jahat ka apa ka..trpulang.just aku tetap aku...suka pd kebenaran & bg tau kebenaran...so kebenaran nya skrg nie....dlm otak aku belom trpikir pasai kawin...kalo korang nk pikir aku tak halang pikir2 kn la erk....idop koranghak korang..aku bukan sesiapa nk menghalang.... 

tetiba aku tingat lak...apa beza org ygkawin ats dasar cinta, sayang, suka & minta???sama ka erk maksud perkataan2 tu erk... 

meh kita share maring ckit info yg aku dpt & telah aku rngkas kn cket..layanzzzzzzzzzzz ~ 

MINAT 

sesuatu yg d miliki seseorg tu utk membuatkn kita suka nk dekati dia....misalan nya la kan....kita minat kt dia sbb sifat di ayg baek...cute....caring..mcm2 la  

SUKA  

kita akn suka pd seseorg tu bila dia boley hiburkn haty kita yg duka lara ney.....bila kita dok ngan dia kita rasa nk gelak smpi guling2..ahakz...cuma nya perasaan suka nie tak la smpi kalo tak jmpa sehari dh jd angau tahap gaban...

SAYANG  

seseorg yg kita perlukn sesangat2 utk kita brkongsi perasaan kita...masalah kita...rahsia kita....dlm maksud lain seorg  yg kitarasa kita selesa utk meluahkn apa saja ygtrbuku dlm pala utakz kita ney....walaupn kita sayang kita ley buat dia sakit haty gak...hahah dlm sedar or tidak pasai nya kita sayang tp tak cinta :) 

CINTA 

seseorg yg kita perlukn sangat2 & mengahrap sgt utk mnadi teman hidop kita..hak milik kita utk selama lama nya....org nie lah yg kita dok pulun jaga haty dia..perasaan dia...segala2 nya utk dia & pasai dia kaita jaga... ~ ( ada jugak yg smpi jd hipokrit la....konkrit lom jmpa lagik hak hak ) pd org yg kita cinta nie jugak la segala perasaan & perhatian kita trcurah...kalo kata dia sakit kn haty kita pn kdg2 kita ley terima ja kan..pelik tp benar..sbb nya kita cinta bangat sama dia.... 



kesimpulan yg aku dapat skrg nie......nikahla dgn seseorg yg kita mampu terima & baik buruk nya...terima kekurangan & kelebihan nya..mampu melayan kerenah2 yg ada...hadapi kesenangan & kesusahan brsama....

pesanan utk insan-insan yg telah aku luka kan haty nya dgn jawapan aku  

- saya mintak maaf bsangat2 sbb saya meluka kan haty kalian semua bukan niat saya utk melukakan kalian... 

- tak salah utk ajk org berkahwain tp plz..fahami la haty & perasaan org yg d ajk tu jugak..kdg2 diam tu bukan brmakna menolak tp memikirkn sesuatu...may b sesuatu tu tak boley d kongsi dgn kalian....tp kalo dh nk pikir negetif gak..ahakz lantak la erk....dh nk pikir nk wat cm mana..belom sempat org bg jawapan dh pikir cm tu..belom kawin dh pikir negetif..dh kawin nnty tak tau ler nk pikir e pulak... 

- percaya la ngan Qada & Qadar Allah...ada hikmah d sebalik setipa kejadian tu..jgn sbb sekali mencuba d tolak terus frust...putus asa tu brdosa tau tak....huhu ( aku tak suka laki yg jenis cm ney....cm pondan ja...my opinion jak okey tak ckp sesapa pon ) 

- last sekali pesanan saya....NIKAH LA BILA MANA KITA RASA KITA MAMPU DR SEGALA SUDUT ZAHIR @ BATIN...JGN NIKAH SBB D PAKSA2 ORG..D SURUH2 ORG ...D KUTUK2  ORG SBB KITA LOM KAWIN LAGI.....

renung2kan & pikir2kan lah ~

PERNIKAHAN E2 INDAH MAKA JGN LAH D CEMARI SEBUAH IKATAN PERNIKAHAN E2 DGN KEHENDAK & KEINGINAN NAFSU KITA YG MELAMPAU.....

2 comments:

KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...