Thursday, July 09, 2015

Bila Anak Demam

Assalamualaikum 

fuhh.....sempat curi curi masa update blog. rindu oii nk update tengok org lain rajin betoi update. sempat update mai hakak nie huishhh bz nya oiiiii.

minggu lepas tetiba malam tu Bussaina demam. panas melampau. Allah berbahang rasa bila tido tepi dia. dalam kepala nie dok pikiaq nk bg mandi ja. tapi memandangkan mata ank layu mengantok tapi reyau sebab badan tak sedap & panas so saya pn amik air suam then lap badan anak smpi sejuk.

apa yang saya buat bila anak demam?

1. LAP DENGAN AIR SUAM 
memang mak ajar kalo demam lap dengan air suam. bagi rasa panas sikit2. kalo lap dengan air sejuk takut nnt terkejut badan yg tengah panas tu karang tarik pulak. lagi bahaya. apapun lain org lain caranya. yg pakai air sejuk or ais tu ok je. tapi saya tak penah cuba. bagi saya asalkn lap bagi panas keluar sudah tak kisahla janji lap. lagi elok kalo mandikan.

ada yang tanya kenapa saya guna Air Suam?
sebabnya ikut pada sumber bacaan saya DR bagitau bila lap dgn air suam liang liang kulit akan terbuka. so haba panas dalm badan mudah dikeluarkan. kalo guna air ais liang liang kulit tertutup so haba nk keluar tersekat.

2. TANGGALKAN PAKAIAN
okey bila dah lap badan anak, saya biarkn anak tido tanpa baju or seluar. pakai stokin ja. then suhu badan tiap 2 jam saya check. kalo pegang rasa panas balik saya lap lagi smpila badan anak sejuk. dan saya just selimut kn ank dengan kain yg nipis ja. selubung anak dgn selimut tebai tebai buat bg hba teperangkap lagi kang lagi panas badan dia tak pasai ja.

3. KERAPKAN MANDI 
waktu siang mmg saya kerap mandikan anak. serius kadang sejam sekali kadang dua jam sekali. bukan mndi beria mcm mndi salu tu sabun syampo bagai. just mandi bilas 4 5 minit dgn air suam utk bagi badan sejuk. dan alhamdulillah demam cepat kebah.

4. MAKIN KERAP SUSUKAN ANAK
nak cepat hilang panas saya kerap bagi anak menyusu. bila makin banyak dia nyusu makin banyak dia buang air kecik haaaa boleh katakn kejap ja tukaq pampers. sbb cepat penuh. alhamdulillah nie pn bagi cepat kebah gak demam.

5. PANTAU SUHU BADAN
termometer adalah salah satu benda WAJIB ada utk ibu bapa sebab bila ank demam suhu badan dia wajib pantau. kalo dh naik tinggi smpi 39 tu haaa sila bawa ke klinik.

kali nie Bussaina demam agk lama smpi seminggu. selalunya 2 hari dh lega boleh main brgelak ketawa bagai. kali nie alahai smpi hampir separuh seroh badan dia. sedih tgk muka ank kecik dh tinggalnya. dgn tak lalu nyusu makan pn kurang. haishhh sedih sedih.

masa demam tu dh bg makan ubat demam siang ok malam panas so amik keputusan bawa p klinik pakar. Alhamdulillah tak de apapn demam budak nk besar. hari nie dh kebah tinggal sesema & batuk. dh berapa kali pesan ke DAddy kalo nk demam jgn dok dekat ank tgk ank jangkit dh.

mmmmmmmmmmmmm.

Bussaina.....makan byk byk ek bagi sehat & bertubuh balik. mama sayang Bussaina sgt sgt tau !!!




2 comments:

  1. demam nak membesar tu

    mama jangan risau ok ;)

    ReplyDelete
  2. Assalam cik anggur,
    iols memang guna air sejuk sajork he3

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

ILUSI TAK BERTEPI - HIJAU