Friday, July 31, 2015

Azam Baru

Assalamualaikum

AZAM BARU? nah tajuk mcm dah nk sambut tahun baru aih. bak kata pepatah kalo nk buat baik jangan tunggu lelama ntah sempat ntah tidak kalo tggu tu. 

ada beberapa listyg aku senaraikan utk berubah sikit sikit. antaranya ialah : 


SOLAT JEMAAH DGN SUAMI 

nak dapatkan pahala solat jemaah ngan suami tu sebanyak yg mungkin. masa zaman bru kawen tak dak anak lagi mmpu la hari hari rebut tapi bila dh ada ank kena gilir gilir jaga ank. jarang sesangat nk boleh jemaah sesama. kalo ada pn mmg betoi betoi kena curi masa. ada yg tolong jaga anak sekejap so sempat la jemaah. 



TABUNG PUAS HATI 

saya ada tabung syiling saya. mmg hobi dr budak budak suka simpan duit syiling. kalo dulu masa bebudak smpan duit sbb nk beli barang kemas. nahhh nmpk tak kecik kecik bli barang kemas. hahaha skrg pn masih sama cuma dh kurang ckit. banyak masuk bank tak pn buat guna barang keperluan yg boleh guna utk jangka masa panjamg. so hasrat kali nie nk tingkatkan lagi hasil tabungan. tabung pn nk bahagi pada 3 jenis.


  • tabung puas hati 
  • tabung jalan-jalan 
  • tabung simpanan 



SENANTIASA BACA ZIKIR HARIAN 

nampak mcm simple tapi susah oiii nk konsisten amalkn. takat baca nk dpt 1000 tu tak susah mana pn tapi nk kekal senantiasa amal tu berat. tp bagi saya bukan jumlah tu yg penting sebenarnya. yang paling mustahak hati kena bersih. amalan d buat tak brmusim & terus terusan. insyaAllah tgh usaha sebaik mungkin utk buat yg terbaek.

setakat nie cukup tiga ja target. insyaAllah tgh usaha segigih sedaya mampu. moga Allah permudahkan. weeeeeeeeeee.....selama ni nmpk simple ja tapi bila nk buat hoiiii berat berat !!! memula mmg kena paksa. buat bnda baik mmg mcm tu. kena susah susah paksa paksa.

*** just nk share dlm blog tak dak niat nk menunjuk. mana tau kot kot boleh ajk org lain join sesama boleh memasing dpt manfaat sama sama. yehaaaa

3 comments:

  1. tabung puas hati tu untuk ape pulak kak? yela kalau tabung jalan-jalan memang tau untuk tujuan berjalan kan? ekekekekeke :p

    kak. tips nk solat berjemaah. solat dalam bilik. hamparkan anak sejadah dia sekali. kalau blh yg kecik. supaya dia tau itu sejadah dia. ajak dia solat sekali. mula2 mmg mcm payah sikit lama2 nanti dia akan terbiasa sendiri dan solat sekali. atau solat kejap dan dia tak kacau kita solat dah ;)

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

Sarang Labah Labah.....

Assalamualaikum..... Uikss..penuhnya sarang labah labah. . . Bila nak mula balik menaip ntah la. . . #moodrajinkemablilahkepadakuuuu...