TAZKIRAH AGAMA # part 16 KORBAN CINTA

ASSALAMUALAIKUM 



iman jadi lemah sebab roh kita lemah
contohnya : bunuh diri, tak solat, salahkn takdir bila d timpa musibah dan sebagainya

orang yg ruhnya kosong dia tak kkn sayang pd dirinya seniri tak kn sayang pd org lain.

SATU WAKTU TAK SOLAT 80 TAHUN D NERAKA
1 HARI D NERAKA SAMA DENGAN 1000 TAHUN D DUNIA

sapa yg tak berkasih sayang Allah tak kn sayang pd kita

MAKSUD IMAN
- yakin tiada tuhan selain Allah NAbi M itu pesuruh Allah
- lahirkan kebajikan pd masyarakat
- jaga lidah dan tangan dr sakitkn org lain

sabar, pembersih & sayang pd sesama makhluk adalah sebahagian drpd IMAN

cinta adalah bila mana kita mengajak pasangan masuk syurga sama sama, memerlukan pengorbanan yg banyak
contohnya : harta, masa, tenaga, buah fikiran, sesuatu yg kita sayang

kesenangan d dunia tak kn kekal akhirat jugak yg kekal

binatang sembelihan d sembelih pd waktu dhuha

merupakan binatang ternakan (pd hari tasyrik)
lembu, kambing, kibas, unta, kerbau

tujuan korban adalah utk mendekatkan diri kepada Allah

d syariatkan ibadat korban ini pd tahun kedua hijriah

HUKUM IBADAH KORBAN TERBAHAGI KEPADA DUA
A. sunat muaakad - pd semua org kaya (ada duit lebih)
B. sunat muakad a'niyah - tidak ada tanggungan ( belum kawin)
C. sunat muakad kifayah - ada tanggungan (dah kawin)

SYARAT SAH KORBAN
1. waktu berkorban
- hari raya aidil adha
- brmula drpd lepas solat raya, khutbah smpi ke hari tasyrik

maksud makruh ialah tak brdosa tapi d benci

2. orang yg berkorban
- islam
- baligh
- berakal
- mampu

kalau bianatang sembelihan tu d bagi or d hadiahkn oleh org bukan Islam boleh buat korban tetapi dgn syarat bukan ats nama org yg bagi. binatang hendaklh d jual kepada org ISlam & buat korban. kalau tak dak org beli sembelih biasa saja.

kena mintak izin kalau nk pakai nama org utk buat korban. yg tak payah minta izin hanya ayh yg nak buat korban pd ank & datuk nk buat korban pd cucu

org yg terima wasiat utk buat korban tak boleh makan daging korban trmasuk ank isteri
contohnya : pak ali tgh nazak wasiatkn pd anknya hasan utk buat korban. lepas pak ali meninggal, hasan buat korban seperti yg ayh dia wasiatkn. hasan tak boleh amik daging korban trsebut. kalau dah ambil kena ganti balik pada kadar or jumlah yg d amik.

harta yg melibatkan harta org lain tak boleh buat wasiat.
contohnya : pak ali wasiatkn hasan korbankn lembu abu (ni tak boleh sbb bukan harta dia)

3 binatang korban
- mesti mussinnah (cukup umur)
-gugur gigi hadapan lepas berusia 6 bulan
unta 5 tahun
lembu, kerbau &kambing 2 tahun
kibas 1 tahun

- tak cacat
- tak trlalu kurus

JENIS KORBAN
1. WAJIB
- bernazar (tak boleh ambil daging
- tak bernazar tp jatuh hukum mcm brnazar
contohnya : masa tgh org dok nk sembelih kita sebut "tu la lembu yg aku buat korban" (jatuh hukum kita brnazar. kalau nk bgtau jugak kt org sebut "tu lembu yg aku sunatkn utk d jadikn korban tahun nie"

HUKUM KORBAN WAJIB : tak boleh makan & bahagian sembelihan d agih d kawasan semeblihan saja tak boleh luar kawasan

2. SUNAT
- korban biasa (darah yg pertama jatuh ke bumi masa semeblihan maka trhapuslah dosa-dosa)
1 helai bulu binatang sembelihan = 1 kebajikan

- ada hak ambil daging (paling afdal ambil bahagian HATI)
-boleh buat kenuri walaupun sesama keluarga
- bahagian utk org miskin kena bagi daging mentah walaupun dh bg yg dh masak

Tujuan bala diturunkan :
1. supaya tak brsedih dgn apa yg kita tak dapat or hilang
2. supaya kita jangan bangga dgn apa yg Allah bg pd kita

binatang korban tidak boleh d jadikn upah. kalau dh ambil wajib ganti
contohnya : masa mesyuarat sebelum sembelihan pengerusi kata ajk yg buat kerja kita bg 3 kg sebab buat kerja. ni tak boleh

korban boleh d sekalikn dengan akikah & dam seekor unta @ lembu boleh d kongsi maksimum 7 org

hukum bagi daging korban pd org kafir adalah haram
tak boleh cmpur ibadat Islam dgn org bukan Islam



*** selalu dgr korban tk boleh buat sekali dgn akikah. 
rupanya boleh. Alhamdulillah ilmu baru !!!

Comments

  1. Bru tau klu org wasiatkn jatuh hukum xblh ahli keluarga dgn diri sndiri merasa daging tu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts