TAZKIRAH AGAMA # part 13 ISRA MIKRAJ

ASSALAMUALAIKUM

jumaat lepas ada ceramah sempena sambutan Isra Mikraj d tempat keja. sgt best ustaz jemputan tu.

USTAZ TUAN SHEIKH YUSOFF B HJ AHMAD
KETUA UNIT DAKWAH & TARBIAH
JABATAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM
NEGERI KEDAH

ringkasan aripada ceramah petang tu : -

- sebagai hamba yg brsyukur kita kenalah guna kemudahan dan keselesaan yg kita dapat dengan sebaik mungkin.

- kalau kita rasa kita susah & berat ujian yg Allah bagi, kenangkn lah org lain yg lebih berat ujiannya.

- kesenangan dan kemewahan serta keistimewaan tak kan kekal selamanya. smpi satu masa akan hilang kalau tak d jaga betul-betul.

- pertahankan Islam dalam diri kita dengan menghayati Islam dengan sepenuhnya. 

- mencari dan melihat sesuatu yg jauh 9 cari dunia utk d bawa bekalan ke akhirat) bukan saja dlm agama tapi dari segi kerja, pergaulan, pendidikan dan sebagainya.

- surah al Qasas ( surah kisah-kisah cerita nabi dulu dulu) : utk menceritakn semual tentang Nabi dulu kala bagi memantapkan hati & perjuangan serta sbg garis panduan kepada kita

- mukjizat Nabi m yg paling besar adalah AL QURAN

- Isra : perjalanan dari bumi ke bumi

- Mikraj : perjalanan dr bumi ke langit 

- nak naik ke peringkat yg tertinggi kita mesti d uji. org yg nak brjaya adalah org yg mesti tahan kena uji.

BUKTI SESEORANG ITU BERIMAN IALAH : UJIAN
tak cukup beriman org tu kalau tak d uji

- bapa saudara Nabi M meninggal dunia dlm keadaan tak beriman ( hukuman dlm neraka yg paling ringa ialah memakai kasut terompah besi yg mana bila d pakai maka menggelegak la smpi ke otak)

- mas ahijtah ke Thaif Nabi m d smbut dengan lemparan batu smpi luka. selepas dr peristiwa tu la berlakunya Isra Mikraj iaitu perjalanan Nabi naik ke langit. ini menunjukkan kepada kiat sedangkan nabi pn melalui saat saat yg getir dulu sebelum d berikn "hadiah istimewa" utk naik ke langit apatah lagi kita sebagai hamba biasa nie.

BERAPA KALI NABI M D BELAH DADA?

kali pertama : semasa Nabi kecil (masa duduk dengan ibu susuan. ibu susuan yg pertama nabi adalah bekas hamba Abu Lahab)

kali kedua : waktu zaman belasan tahun

kali ketiga : semasa d angkat menajdi nabi

kali keempat : semasa peristiwa Isra Mikraj

TUJUAN BELAH DADA (brmula dr halkum smpi ke pusat) : utk menyucikan hati yg mana d cuci dengan air zam zam. hati merupakn tempat syaitan selalu duduk

- HATI tempat letaknya IMAN : seketul daging & darah beku yg man akalau cntik maka cntiklah hidupnya. kalau buruk maka buruklah hidupnya.

- HATI yg bersih : semua amalan d terima

- siapa PEMILIK HATI KITA ? : ALLAH

- hati Nabi m d cuci dan d masukkn iman & hikmah

- masyitah tukang sikat rambut ank firaun d rebus dlm air panas menggelegak sekeluarga trmasuk ank kecil yg masih menyusu(ank nya trgolong dlm golongan bayi yg boleh brckp masa kecil)

- nak berjaya dlm hidup?
hati kena kuat, bersih yg mana ia d sisi dengan iman & hikmah

- hilang kekuatan dlm hidup sbb apa?
sbb dh hilang rasa ikhlas dlm hati

- masa surah Fatiha d turunkan syaitan menangis meraung sama mcm ketika Nabi m d lahirkn

- mcm mana nk kuat dlm hadapi ujain Allah? : sucikn hati & penuhkn dgn iman serta hikmah

- hanya solat sahaja yg d terima perintahnya ketika d langit berbanding dgn puasa, zakat haji Allah turunkn perintah ketika d bumi.

- solat boleh tinggal kalau betul-betul terlupa

PERINGATAN : 

PEREMPUAN YANG TENGAH TUNGGU DALAM LABOUR ROOM WALAUPUN TIDAK ADA WUDHUK, AURAT TRBUKA, TAK MENGADAP KIBLAT DAN SEBAGAINYA MASIH WAJIB TUNAIKAN SOLAT SELAGI MANA BABY BELUM KELUAR. WALAUPUN DAH TURUN TANDA SEPERTI AIR DARAH DN SEBAGAINYA IA TAK D KIRA DARAH LEPAS BRSALIN 

SOLAT TERSEBUT D NAMAKN SOLAT HORMAT WAKTU 

SIAPA YG TAK SOLAT MAKA KUBUR AKN HIMPIT SMPI TULANG BRSELISIH.



*** sekian nota ringkas utk hari ini. terbaik panduan ustaz bagi yg last tu. mcm tau tau ja kan.

Comments

  1. Nak kena kado solat. Mujur x byk

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujor tau awal....haaaa tu yg betulnya...heheh sib baek tau awal...

      Delete

Post a Comment

Popular Posts