Tuesday, February 04, 2014

SEMBANG TENGAH HARI

ASSALAMUALAIKUM

agak lama saya tak menaip. lepas cuti kawen sempat post beberapa entry tu pn secara trgesa-gesa. boleh d katakan ruang masa yg ada teramat terhad berbanding dulu. tambah pulak masuk keja ja dh kena buat Internal Audit.

Subhanallah.

hari nie ada satu cerita menarik yg rasa nk d simpan dlm blog sebagai kenangan. sebelum keluar lunch td, ada seorg hamba Allah brtnya si polan tu kawen mcm terkejut ja. mcm kena paksa dan si polan tu mengikut ja apa yg dh d rencanakan.

tersenyum.

dalam hati cuba befikir secara positif. sebagai org yg tahu cerita dr permulaan smpi ke akhir saya pn ceritakn balik situasi si polan mcm mana boleh smpi ke tahap nie. namun pendapat dia sebagai "orang lama" ada juga benarnya.

NIKAH bukan satu perkara yg boleh d anggap mudah & main main. terutamanya sbg lelaki. nk pikul tanggungjawab & amanah Allah. persoalan yg utama BERSEDIAKAH KITA?

pernah saya luahkn dlm entry yg lepas. BERSEDIAKAH kita nk melangkah ke satu fasa yg baru?

bagi pendapat saya, SEDIA nie luas maksudnya. bersedia dr segi apa? mental? fizikal? mcm mana kita tau kita dlm keadaan bersedia nk pikul tanggung jawab baru? tepuk dada tanya pd diri sendiri. siapa yg mampu jawab soalan nie dgn jujur tanpa berlengah. saya pasti hampir kebanyakannya akn tergagap-gagap.

bila mana kita boleh menyatakan OK, DAH SMPI MASANYA KITA BERNIKAH pada saya itu dh menunjukkan betapa kita hampir ke arah utk mempersiapkn diri utk brsedia menerima fasa baru dlm hidup kita.

lain org lain cara sedianya lain cara penerimaan dan penolakkan nya. buat keputusan biar kita yg tetntukn. pd org sekeliling yg tetapkn kamu mesti buat itu dan ini. kalau hanya bernikah hanya semata ata utk tutup mulut org sekelililang yg bercakap cakap ank dara tua, tak laku & sebagainya, percayalah hasil yg kit adpt nnti pasti akn kecewakn kita.

sbb apa?bukan sbb kita sala buat pilihan kerana itu yg telah Allah tetapkn utk kita. cumanya kita boleh berusaha utk dptkn yg terbaik bukan? tak salah berdoa utk dapat pasangan yg begitu dan begini.tu salah satu cara kita utk mempersiapkn diri utk bersedia menerima tanggungjawab baru.

jawapan pd soalan hamba Allah berkaitan si polan td. adakala org yg kita tgk serabut, semak, tak brsedia dan sebagainya tu hanya man aberada d depan mata kita. kehidupan dia yg selebihnya kita tak tahu bukan? berhak ka kita nk menghukum org tu mcm mcm?

hidup dia biarkan dia yg tentu & tetapkan. samada dia bersedia atau tidak pd masa dia amik keputusan tu biarlah dia dgn Yang Satu saja tau. kita sbg kawan kawan doakn yg terbaik.

pada saya, samada kita bersedia atau tidak bila smpi masa tanggungjawab dh trpikul d bahu suka atau tidak tetap kita kena tunaikn.

selamat menepuh alam rumah tangga yg penuh dgn ujian Allah.

nasihat saya, BERSABARLAH ~ kehidupan selepas ini bukan hanya kehidupan kamu seorang  namun kehidupan  bersama. layarilah dgn tenang.


1 comment:

  1. betol. bila tanggungjawab tue dah tergalas atas bahu secara automatik kita kena bersedia dan jadi bersedia. pangkalnya nikah tue macam mana hanya takdir dari Allah. tapi jalan lepas tue diri sendiri yang patut fikir dan cari macam mana nak galasnya agar tak terpesong dan mendapat dosa ;)

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

ILUSI TAK BERTEPI - HIJAU