Wednesday, August 21, 2013

PERINTAH & KEHENDAK

Assalamualaikum

terdetik nk share satu cerita kawan saya dlm blog nie. mula-mula rasa tak mau share sbb takut mcm mengaibkan org. tapi rasanya elok jugak kalau brkongsi dgn yg lain mana tau ada yg penah alami masalah yg sama ka sebelum nie boleh la bgtau mcm mana nk handle.

ada seorang kawan saya. baru ja bertunang. dan dalam perancangannya insyaAllah tahun depan nk mendirikan rumahtangga. ALHAMDULILLAH tercapai jugak hasrat dia nk brpasangan. cumanya sejak dua menjak nie saya tgk status yg dia post dlm FB agk kurang membahagiakan. mulanya malas nk masuk cmpur tp sebagai kawan kesian pulak. last sekali dgn muka tak malu saja meringankn jari msg dia brtanya khabar & kongsi masalah.

seperti yg saya sedia maklum, dulu pernah jugak dia suarakn benda yg sama pada saya. sangka saya bila ada pasangan mungkin keadaan akn berubah. tp rupanya tetap sama.

masa awal brtunang, ALHAMDULILLAH semuanya ok. tp bila dh hampir setengah tahun dh terasa sikit demi sikit masalah. kalau masalah tu brpunca dr luar mungkin mudah sikit tp kalau masalah tu brpunca dr keluarga kita tambah pulak keluarga senirik haaa mmg payah.

ibu kawan saya nie dh warning. dr awal sebelum ada psangan smpi dh brtunang. ibu dia cakap setiap tahun WAJIB BERAYA RUMAH IBU DULU then lepas tu baru boleh balik raya umah family ppuan. permintaan yg pada saya sgt2 berat. bukan tak boleh nk ikut rentak permintaan tu tp kalau ikut pn dlm hati mesti rasa tak ikhlas.

tambah pulak skrg bila mana makin dekat dgn tarikh nk brnikah makin banyak ragam ibu kawan saya nie. brdoa mintak majlis d tangguhka la mintak tu la nie la. alahai brtambah perit saya dgr masalah dia.

bagi saya sbg ibu bapa, jgn la d doakn yg bukan-bukan pd ank2. sekalipn ank2 tu menyakitkn hati kita. yea mmg mudah utk cakap sbb belum ada ank belum kena  belum merasa. cumanya fikirlah secara positif. kenapa d bebankan org lain dgn kehendak kita. alasan yg ibu kawan saya bagi dulu dia kena mcm tu ngan ibu mertua skrg smpi turn dia pulak buat bnda yg sama.

saya rasa perintah & kehendak ibu nie sgt tak adil. tak adil pada si ank yg trpaksa memilih nk jaga hati ibu & isteri. tak adil jugak bg isteri yg mana dia jugak ada family. ada ibu bapa yg mahu d jmpa ada sedara mara yg mahu brgurau senda menziarah seprti biasa.

si ibu jugak meluahkn perasaan marah dia pada org yg salah. siap d bgtau nnti lepas kawin kalau dia marahkn ank dia nk lepaskn pd si isteri. tak ke haru tu. salah ank senirik menantu yg kena tempias. kalau saya duduk d tempat ppuan tu dh terasa mcm org tua tu tak suka & tak nk kita nie jd menantu dia dh. so rasionalnya boleh la kot brfikir samada nk teruskn or tak.

kawin bukan mcm main masak-masak zaman kecik dulu. habes main dh rileks. ppuan pulak kalau dr awal dh tau mak mertua tak suka kita dlm kepala mesti dok pikir bnda bukan-bukan. yea lah kita nie bukan menatu trpilih. bukan kesayangan. ada ja bnda yg nak d pertikaikn nnti. yg betul tetap d salahkn apatah lagi yg salah pasti d canang-canang.

sungguh-sungguh saya rasa kesian pulak bila tau situasi kawan saya. tersepit. antara kehendak & perintah ibu seniri. saya cuma boleh bg pendapat ja.

apapn kembali pd yg satu. brdoa.

kawan saya skrg dh rasa tersepit. cuma yg saya kurang gemar bila dia seolah nmpk keburukan pada ibu sj.bg saya sejahat mana pn ibu kita. seteruk mana pn ibu kita. sedasyat mana pn dia memaki mehamun kita. dia tetap ibu kita. org yg melahirkan & membesarkan kita. pecayalah buka dia sorang ja ada ibu yg sedemikian. ramai lagi kat luar sana yg hadapi situasi yg sama.

amik masa utk fikir mana yg terbaek. terbaek utk semua org. bukan hanya pentingkan perasaan satu org. adat org yg nk mendirikan rumahtangga. mmg akn ada masalah. samada kecik atau besar. sebelum atau selepas tu tak penting. yang penting cara kita nk atasi masalah tu. 

DOA, TAWAKAL & USAHA !!!! 

*** syaitan nie kalau tak dapat usik kita yg nk bina masjid dia usik org yg trdekat dengan kita.


3 comments:

  1. Takot dengar. Berdoa dan berdoalah selagi termampu, insyaallah suatu hari hati ibu mungkin berubah. Sebagai lelaki memang wajib ikut perintah ibu tetapi Islam itu mudah jadilah anak yang taat pada ibu dan suami yang adil serta berehsan pada isteri.

    ReplyDelete
  2. hurm... benda yang amat susah untuk dihuraikan. ditelan mati emak. d luah mati bapak.. :'(

    ReplyDelete
  3. Sebagai ibu, kena faham le sepatutnya..tak payah ke masuk campur hal anak cuma guide je.....sebagai anak pulak kena respect emak ayah..

    ReplyDelete

KATA-KATA HIKMAH

ILUSI TAK BERTEPI - HIJAU