KAMPUNG KETIAK MASAM


D sebuah kampung bernama Kampung Ketiak Masam ...... 

Mak Leha : abg.....
Pak Mat : yea sayang...kenapa nye...

Mak Leha : kesian tgk ank kita tu haa...murung jer lepas kena buang reja..makan tak nak....minum tak nak..mandi pon tak nk..dh bau hapak dh dia tu...
Pak Mat : tu la....abg pon perasan jugak perubahan dia tu...tp nk buat mcm mana....benda jadikpon salah dia jugak.....marah tak brtempat..mmg padan la kena buang reja pon ....kalo skrg pn d herdik d tengking nya tak tentu tempat esok2  apa pulak la nk d buat nya...
Mak Leha : ayg risau la....smpi bila ank kita tu nk kekal ngan perangai panas baran nya tu??masuk kalo nie dh 31 kali kena buang reja ..semua pn ats salah yg sama...ayg risau la ngan keadaan dia..skrg kita masih ada esok2 kalo kita tak de apa nk jd ngan dia...
Pak Mat : ermm......apa pn dia tetap ank kita.....kita dh didik dia dgn penuh kasih syg..ilmu agama cuma e2 satu je la yg kurang nya...panas baran sgt..ikut sapa la yer.....
Mak Leha: ntah la abg.....ayg pening pikir kn dia....kita kena usaha buat sesuatu utk sedarkn dia sebelum trlambat...kalo boley ayg nk dia berubah sebelum kita tutup mata ....
Pak Mat : insyaAllah..kita sama2 usaha ye sayang.....haa...semalam abg ada trbaca dlm satu majalah....kalo tak salah abg majalah SOLUSI...ada kisah2 pasal panas2 baran nie.....apa kata kita try cara yg d ceritakn dlm majalah tu nak tak?mana tau kot2 menjadi ke....
Mak Leha : ce cerita kt ayag cm mana cara nya.... 

** Pak Mat pn cerita la kt isteri nya dr A smpi la ke Z.... 

Mak Leha : bagus jugak kn abg....kita try la... 

** ptg tu lepas balik solat asar brjemaah dr masjid Pak Mat terus ke kedai beli paku 10 kg.... 

Mak Leha : abg dh belikn paku tu?
Pak Mat : abg dh beli kn ....ayg nie..igt abg lupa ke apa yg ayg pesan kn pd abg...
Mak Leha : ehehhe mana la tau ..kot2 bg lupa ke..ayg tanya je kan....
Pak Mat : walaupn usia abg dh menjangkau  85 tahun tp abg masih belom lupa lagi...tambah2 lak kalo ayg yg pesan lagi la abg igt tau.....sbb nya abg sayang ayg sgt2....
Mak Leha : ishh ....abg nie..ngade2 la....
Malam pn melabuhkn tirainya... 
Mak Leha : assalamualaikum Lan..boley mak masuk sekejap....
Lan : wasalam mak..masuk la...
Mak Leha : ermmm....mak ada bnda ckit bincang dgn Lan.....mak harap Lan dgr dulu lepas ye...
Lan : baik mak...insyaAllah Lan dengar...apa dia mak???mcm penting jer...
Mak Leha : Lan tau kan mak & ayh sayang sgt2 pd Lan...
Lan : tau mak...( sambil air mata brgenang....dia tau apa yg mak dia nk smpikan..msti pasai kena buang reja tu....dia tu salah dia...sikap dia g jd punca setiap kali kena buang reja ...dia dh cuba sedaya upaya nk atasi tp.....hampehhhhhhhh )
Mak Leha : ermmm......mak rasa Lan tahu kn apa yg jadi punca Lan kena buang reja.....sikap Lan yg cepat melenting & panas baran buat org lain tak tahan....mak & ayh dh brbincang pagi td & kami dh sepakat nk membantu Lan mengubah sikap Lan tu....Lan sayang mak kan?Lan sanggup tak dengar & ikut ckp mak?
Lan : sanggup mak.....
Mak Leha : nah...amik paku & merton nie.....
Lan : adehhh .....mak bg paku banyak2 mak nk suh Lan paku org ka tiap kali Lan marah???yg Lan marah tu org la mak...manusia...human....paham tak human?bukan nya pontianak nk paku2 ney...adeyyy laaa.....
Mak Leha: weyyyylaaaa....u think i don undersetand ka wat u say2 about...i undersetand okey.... 

** diorg pn ketwa la sama2....... 

Mak Leha : mcm nie la sayang.....paku2 nie mak nk kamu guna kan setiap kali kamu marah........
Lan : guna macam mana?
Mak Leha : setiap kali kamu rasa marah kamu paku kn paku nie pd benteng yg ayh kamu dh sediakn kt luar tu yer.....
Lan : tp utk apa mak???
Mak Leha : kamu buat jer dulu...igt mak pesan...paku pd benteng yg ayh kamu sedia kn tau setiap kali kamu marah....
Lan : baik mak.....Lan akn ikut apa yg mak suruh.... 

** sejak dr ari tu setiap kali Lan marah dia kan paku pd benteng  yg ayh sediakn....dr hari ke sehari makin lama paku makin kurang....Lan rasa seronok tahap gaban....dia pon bgtau la kt mak dia....

Lan : mak....ce tgk benteng nie dh kurang dh kan paku2 yg Lan dok paku..
Mak Leha : bagus la....kalo mcm tu mulai ari nie setiap kali Lan boley sabar dgn apa yg jadi Lan cabut paku2 ni yer.....
Lan : tp awat lak nk cabut?penat Lan paku...
Mak Leha senyum jer.......
Lan : mak...ayah.....tgk benteng nie....dh habis semua paku Lan cabut mak.....
Mak Leha & Pak Mat : alhamdulillah......
Pak Mat : Lan..kamu tau tak apa tujuan kami suh kamu buat mcm nie???
Lan : kenapa mak?kenapa ayah?
Pak Mat: ayah & mak suh kamu paku setiap kali kamu marah sebab nya.....supaya kamu boley meluah & melepaskn kemarahan kamu...& supaya kamu berasa lebey tenang......
Lan : betul tu ayah....Lan rasa lebey tenang skrg...dh lama Lan tak marah sesiapa...
Pak Mat : alhamdulillah..bagus la kamu skrg kamu dh tahu erti BERSABAR..tp...cuba kamu tgk d sebalik benteng tu.....keadaan benteng nie sudah tak seperti mula dulu....kalo dulu sebelum kamu paku utk lepaskn kemarahan kamu benteng nie rata ja...tp lepas kamu hilang kemarahan...kamu cabut paku2 tu...permukaan benteng tak seperti dulu.....permukaan nya brlubang & akn kekal brlubang.......
Mak Leha : begitu juga hati manusia Lan....org2 yg kamu selalu lepaskn kemarahan kamu.....walaupn brkali2 kamu meminta maaf...& mereka telah maafkan kamu..namun kesan nya masih ada...luka nya masih meninggalkan parut...parut yg tak akn hilang smpi bila2...... 

Lan terkedu dengar penjelasan mak & ayah.....kesal dgn sikap nya selama nie....Lan nekad mahu berubah..memohon maaf  pd semua insan yg penh d lukai nya !!! 

MAAFKAN AKU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 


de moral of de story is :
  1. luka fizikal mudah utk d ubati brbanding dgn luka d haty..oleh e2 brhati2 lah dlm setiap tingkah laku & perlakuan kita....mudah utk kita maafkan musuh sbb dia musuh kita tp amat sukar utk kita maafkn sahabat kita sbb kita amat syg pd nya....
  2. dengar la nasihat mak ayh sesungguhnya tak de mak ayh yg nk idop ank nya jahanam....
  3. walaupn usia dh tua..tp kekalkan la keremajaan & kemudaan dlm rumahtangga....( insyaAllah aku arap aku pn akn semaikn bnda yg sama bila aku berumah tangga nnt ) 
  4. nasihatilah setiap kesalahan & kekurangan dgn cara yg brhemah insyaAllah d permudahkn segalanya....hope aku pn akn menasihati & d nasihati dgn cara yg elok......

Comments

  1. Terbaik infonya. Terima kasih admin share info yang bagus sekali. Salam dari blogger blogwalking ya.

    Salam admin. Tumpang Iklan:-

    Sayangi dan hargai suami anda. Jangan biarkan suami cari lain atau makan luar.
    Ikuti blog kami untuk promosi istimewa sekarang.
    Hanya untuk 10 pelanggan terawal.
    Wanita cantik bermula dari diri :)

    [BESARKAN BUAH DADA, BESARKAN PUNGGUNG, RAWAT KEPUTIHAN, KETATKAN FARAJ, KEMBALI DARA, PUTIHKAN KULIT, GLOWING, FLAWLESS]

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts