Sunday, January 30, 2011

BAKUL & BESEN




Ali : papa......napa papa salu baca Quran lepas solat..sebelum tido ..& tiap2 kali ada masa trluang mesti papa baca Quran....

Papa : kenapa Ali tanya papa soklan mcm tu?  

Ali : Ali nk jadi mcm papa....senantiasa meluangkan masa yg ada dgn baca Quran...tp tiap kali Ali baca mesti Ali cepat boring...Ali tak paham pa pe pon yg d terangkan dlm Quran.....papa paham ke maksud yg papa baca tu? 

Si ayah menutup al-Quran dan tersenyum, faham benar dengan pertanyaan anak tunggalnya tu....tak d jawab soalan Ali, tp d suruh pula Ali melakukan sesuatu....

Papa : Ali.....pergi kt belakang stor amik bakul yg papa salu gu
na kn utk kaut smpah tu....lepas tu Ali pergi ke kolam & bawa balik sebakul air kolam tu pada papa yer.... 

Ali : tp utk apa papa...apa kaitan Quran ngan bakul & air kolam... 

Ayah tersenyum lagi smbil menyuruh anak nya buat dahulu... 

Amad hanya menurut.... pergi ke stor mencari bakul lalu ke kolam utk mengambil air seperti yg d pinta ayah nya....namun sebelum sampai pd ayah nya air d dlm bakul dah pn mengalir keluar melalui celah2 lubang rotan yg ada.....Ali pon patah balik sekali lg utk isi air dlm bakul tu lagi sekali...& benda yg sama berulang...

 Dari jauh si ayah memerhatikan gelagat Ali sambil tertawa.... 

Papa : hahahaha.......Ali kena brgerak dgn lebey laju dr skrg supaya air tu tak tumpah & sempat smpi pada papa... 

Dan kali ini Ali berlari lebih laju & laju dr sebelum2 nya...namun hasilnya tetap sama.....tiba2 Ali pn trpikir mcm mana nk isi air dlm bakul yg berlubang mesti la tumpah2....Ali pn patah balik carik besan kemudian amik air lalu d bawa pd ayh nya....

Papa : Ali....kan papa ckp papa nk Ali guna kn bakul utk amik air bukan nya besen.. 

Ali : tp pa.....bakul tu brlubang2..tak de air boley duduk dlm bekas yg berlubang tu...asyik meleleh keluar je .....kalo guna bakul smpi tahun depan pn air tak kn smpi pd papa... 

Papa : Ali kena erusaha dgn lebey brsungguh2 lagi..insyaAllah Ali pasti boley isi air tu...cuba lagi ye... 

Lalu Ali pon capai bakul tadi & cepat2 ke kolam...dia nk bukti kn pada papa nya yg dia dh usaha brsungguh2.....tp sayang nya makin laju dia lari makin cepat pulak air meleleh keluar dr bakul.... 

Ali : pa....tgk nie kan Ali dh ckp td Ali dh usaha brsungguh2 tp tak guna langsung kan...air tetap tak kn boley d himpun dlm bakul nie..... ( dgn muka yg penat & kuchiwa & tekanan ) 

Papa : mana Ali tau tak brguna??cuba Ali tgk bakul yg Ali pegang tu...tgk betoi2....apa yg Ali nmpk pd bakul tu? 

Ali pon tgk la bakul kt tangan dia...bru dia perasan somethng...bakul tu dh nmpk bersih & baru brbanding ngan keadaan masa dia amik dr stor td...comot..kotor..penuh ngan lumut2..tanah liat.....

Papa :  Ali...e2 la yg akn jd kalo kita selalu baca Quran.....mungkin kita tak paham apa yg kita baca tp yakin lah bila mana tiap2 kali kita baca kita akn berubah..luar & dalam...seperti mana jugak mcm bakul td...sebelum Ali guna utk cedok air...& selepas Ali guna utk cedok air....kelihatan baru kan....bersih kan....

 Ali pon  tersenyum lebar & hepy sgt2......soklan dia tadi dh trjawab... 





de moral of de story is :  

byk kelebihan kalo kita sokmo2 baca Quran ney.....
  •  selamat dari api neraka-mendapat kedudukan yg tinggi dan mulia bersama malaikat
  • pd hari Kiamat...Quran akan menjadi pembela 
  • dpt  keamanan di dunia dan kemuliaan di syurga
  • baca sebelum tidur akan dapat kawalan malaikat
  • sapa yg baca akn dimasukkan dalam golongan Siddiqin, Syuhada dan Solehin
  • jadi cahaya di bumi dan menjadi sebutan oleh malaikat di langit
  • kalo baca dalam rumah, ajan memberi cahaya kepada rumah itu
  • kalo baca dgn cara tadarus (bergilir-gilir) boley dapat ketenangan, rahmat dan dikelilingi para malaikat.
*** pstttt......kita salu la dok pikir pasai hasil tp tak lak kita pikir pasai usaha utk dpt kn sesuatu tu....apa kata muali pd ari nie kita sama2 ubah pandangan kita nak....kita tgk & hargai usaha kita walaupn hasil nya ciputtt....( moga2 aku aknberubah menjadi lebey baik... )


No comments:

Post a Comment

KATA-KATA HIKMAH

Winter Aid For Syria 2017

Assalamualaikum . . Mohon bantuan dipanjangkan post nie utk membantu umat Islam di Syria . . detail boleh tgk di FB  TELEKUNG PROJECT...